14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

GREEN CARNATION - Light of Day, Day of Darkness

2001 Prophecy Prod.

Často čtu v recenzích, že ta či ona deska aspiruje na album roku či desetiletí a ne vždy se jedná o takové svojské dílo. I když se takového hodnocení bojím, u alba "Light Of Day, Day Of Darkness" nelze zvolit jinou volbu, protože to co Norové GREEN CARNATION předvádí v jediném hodinovém opusu "Light Of Day, Day Of Darkness", to se nedá označit jinak, než čirá hudební esence, která dokáže navodit až mystickou povznášející náladu. Tomu říkám hudba s velkým H. Není divu, když skupinu tvoří nejlepší muzikanti ze skandinávského poloostrova.

Mohlo by se zdát, že GREEN CARNATION vznikli docela nedávnou, protože debutové album "Journey To The End Of The Night" vyšlo teprve roku 2000, ale opak je pravdou. Skupinu založil Tchort (ex-EMPEROR, CARPATHIAN FOREST) již roku 1990 jako extrémní death metalový projekt. Na pomoc mu v té době přišli X-Botteri, Cristopher Botteri a Anders Kobro. Že jsou vám tato jména povědomá. Ano, všichni později tvořili legendární kombo IN THE WOODS..., kteří vykrystalizovali právě z GREEN CARNATION. Tchort se v té době věnoval black metalovým spolkům jako EMPEROR (baskytara na "In The Nightside Eclipse") či CARPATHIAN FOREST. K obnovení GREEN CARNATION došlo až roku 1998 a roku 2000 vychází výborný debut "Journey To The End Of The Night", který byl ale nahrán v jiné sestavě než nová deska. Komu se stýská po neuchopitelných IN THE WOODS..., toho mohu potěšit tím, že na albu hostuje jejich zpěvák Jan Kenneth, dále bubeník Kobro, kytarista Bjorn H. a sopranistka Synne Soprana. A věřte, že GREEN CARNATION volně navazují na tvorbu IN THE WOODS... a hrdě kráčejí ještě dále.

Po zasunutí disku slyšíme abientní intro s šepotem v pozadí, přidává se kytarová vybrnkávačka a výborně nazvučené Kobrovy bicí, jež nás tempem tlukotu srdce připravují na věci příští. Smuteční oponu pomalinku odhaluje svým zpěvem "lesník" Jan Kenneth, aby byl posléze přehlušen tvrdým kytarovým riffem, klávesami ala hamondky a poté dětským sborem. A to jsme teprve ve čtvrté minutě. Poté se skladba rozjede, hlavní slovo dostávají poměrně řízné kytary a Kobro trochu provětrá šlapáky, stále slyšíme příjemné klávesy ala hamondky, hostující zpěváci chvíli zpívají hlubokým vokálem a chvíli téměř až deathově řvou. Prostě severská atmosféra jako řemen. V patnácté minutě slyšíme ústřední motiv celého alba a první symfonické tendence. Psychedelie se dočkáme po dvacáté minutě, dobře vynikne baskytara a po řezavých kytarách přichází na řadu kytarová sóla. Ve třicáté minutě slyšíme povědomý refrén, po kterém se album jakoby zastaví. Z ticha se pomalu ozývá saxofón, kterému směle sekunduje zpěvačka Synne Soprana. Opravdu nádherné. Jak křehký to zlom, po kterém přichází vrchol díla, při jehož poslechu mi vždy naskočí husí kůže. Nádherná kytarová sóla, teskní flojdovské klávesy. Nemám slov... Z povzdálí se opět ozývá dětský sbor, naléhavý Kjetilův vokál a o slovo se opět hlásí metalové kytary. V padesáte minutě se dočkáme progresivního intermeza, sborového zpěvu, orientální vsuvky se zpěvem Synne Soprany. Skvělé... Pět minut před koncem přichází zklidnění, dětský smích a akustická kytara, které je dvě minuty před koncem narušeno (v pozitivním slova smyslu) metalovou řežbou. Za zvuků zvonečků přichází chvíle pravdy a konec světla dne a příchod temnoty.

Dlouho jsem přemýšlel, které doom metalové album roku 2001 by se opusu "Light Of Day, Day Of Darkness" alespoň přibližovalo a dodnes jsem na žádné nepřišel. Proto s čistým svědomím mohu prohlásit, že GREEN CARNATION nahráli desku roku.

sestava: Tchort - accoustic & electric guitars, Bjorn H. - lead guitar, slide and ebow, Stein R. - bass, A. Kobro - drums, Kjetil Nordhus - vocals
produkce: Endre Kirkesola
studio: Dub studio