14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

2001 Nuclear Blast

Na norské skupině DIMMU BORGIR mi je sympatické, že od debutu "For All Tid" z roku 1994 má jejich tvorba co do kvality vzestupnou tendenci. Možná, že mě mnoho tzv. true black metalistů vynese za mé názory v zubech, ale mě jejich předposlední počin "Puritanical Euphoric Misanthropia" vyrazil dech, a to díky naprosto našlapané produkci, mnoha výborným melodií a hráčské ekvilibristice, čímž skupina dává na frak svému největšímu rivalovi CRADLE OF FILTH. Nestarám se o názory, že DIMMU BORGIR zajímá jen tučnost jejich konta, že jsou komerční, podbízivý, prvoplánovití, mě zajímá pouze jejich finální produkt - hudba, a ta je, jak jsem řekl výše, skvělá. Přece kdyby skupině šlo jen o peníze a ne o hudbu, už dávno by sekli s extrémním metalem (po vzoru např. HIM nebo PARADISE LOST) a hráli komerční pop či disco. Navíc by se upsali většímu labelu, než podzemnímu NUCLEAR BLAST (ač si to mnozí nedokáží připustit, tato firmička nesáhá co do obratu takovým UNIVERSAL či WARNER BROS. ani po kotníky). A argumentovat tím, že DIMMU vyhrávají kde jakou Grammy, kde jaké hitparády, že mají chytlavé digipackové obaly CD, že jsou v jednom kuse na MTV či VIVA a nebo (a to už je fakt síla), že kazí čest black metalu, je už totální kravina. Hold kdo umí, ten umí a kdo ne, suší hubu.

Album "Puritanical Euphoric Misanthropia" přineslo mnoho změn - především rošády v sestavě, výměnu osvědčeného studia Abyss za neméně osvědčený Fredman, se symfonickými aranžemi poprvé vypomohl gothenburský orchestr. Co se týče sestavy, tak ta se provětrala významně a o nové nelze mluvit jinak, než jako o all star, no posuďte sami. Na bubenickou stoličku usedl dezertér z CRADLE OF FILTH Nick Barker, jenž nahradil oděvšího Tjodalva, ten se hodlal věnovat kapelám THE KOVENANT, SEVEN SINS a SUSPERIA. Nagashe vystřídal ICS Vortex (Simen Hestnćs), který již na předchozí fošně "Spiritual Black Dimensions" vypomohl s čistými vokály a nyní přibral i baskytaru, stejně jako v jeho předchozí skupině BORKNAGAR, kde ho nahradil Vintersorg. A nakonec kytaristu Astennu vystřídal skutečný pekelník Galder z OLD MAN'S CHILD. Tito zbrojnoši pak v záři roku 2000 osedlali gothenburské studio Fredman a spolu s Fredrikem Nordströmem začali vařit velmi chutný dábelský gulášek.

Deset skladeb otevírá nesmírně melancholické Mustisovo symfonické intro "Fear and Wonder". Majestátní hra smyčců podpořená syntetickým spodkem, moderní a zároveň působivé. "Blessings upon The Throne of Tyranny" začíná skutečně z hurta, kanonáda Nickových dvoukopáků, různé formy extrémního vokálu včetně zkresleného harmonizérem (tak kde slyšíte tu podbízivost? Skutečně věříte, že tohle uslyšíte v rádiu, nestrašte), dále dojemné Mustisovy klávesy a v pozadí orchestr. Takhle si představuji symfonický metal té nejvyšší jakosti. Následující "Kings of The Carnival Creation" začíná klávesovou etudou, ale ihned následuje blacková smršť, čím dál více na povrch vyvěrá technická hra kytaristů Silenoz / Galder, podpořená zabijáckou hrou Nickových bicích. Rovněž klávesák Mustis jede na plný plyn, poprvé se do role dostává vynikající čistý Vortexův vokál, následují rozličná kytarová sólíčka, trochu té avantgardy, trochu té symfonie. Výrazné smyčce, technické kytarové riffy, zběsilá sólíčka, různé polohy extrémního vokálu - taková je "Hybrid Stigmata - The Apostasy". Velmi se mi líbí symfonické intermezzo s čistým Vortexovým zpěvem. Následující "Architecture of A Genocidal Nature" se nese ve velmi extrémním hávu, "Puritania" se vymyká celkovému hudebnímu konceptu, Shagrathův vokál je po celou dobu skladby profiltrován harmonizérem, riffy navodí trochu atmosféru nové tvorby THE KOVENANT, ke skladbě existuje rovněž live klip. "IndoctriNation" patří bezesporu k nejsymfoničtějším skladbám na albu v kontrastu s následující blackovou smrští "The Maelstrom Mephisto", kde neuslyšíte téměř žádné klávesové aranže. V podobném extrémním duchu se nese i následující "Absolute Sole Right". Jako soundtrack k nějakému apokalyptickému filmu vyzní předposlední "Sympozium". Závěr kolekce obstarává kytarovo-orchestriální outro "Perfection or Vanity" Pro požitkáře ještě kapela přiklusala s bonusem "Burn in hell", naprosto zabijácký cover od rockové legendy TWISTER SISTERS.

Co dodat, snad jen, že bicí nemusely být tak okatě výrazné, ale protože tento nástroj miluji, tak to v konečném důsledku ani nepovažuji za mínus. V neposlední řadě mě kKonečně u této slupiny zaujal i obal, jenž oproti předchozím nevypadá tak naivně, rovněž fotomontáže členů v bookletu mě příjemně pobavily (myšleno v pozitivním slova smyslu), fotka kapely uprostřed bookletu nemá chybu, jako vystřižená z filmu MATRIX (i ta futuristická kombinace zelené a černé).

sestava: Shagrath - zpěv, syntetizátory, Erkekjetter Silenoz - kytara, Galder - kytara, Nick Barker - bicí a perkuse, ICS Vortex - baskytara, čistý zpěv, Mustis - klávesy, samply
produkce: DIMMU BORGIR a Fredrik Nordström
studio: Fredman