29.09.16

06.09.16

06.09.16

DARK GAMBALLE - Merizo Nanen

DARK GAMBALLE - Merizo Nanen

2002 Redblack

Po bezprostředním poslechu "Merizo Nanen" jsem měl spíše rozpačité pocity, ale ty pomalu ustupovaly po zjištění, že skutečný potenciál alba vynikne až po více posleších. Pravdou zůstává, že starší tvorbu vyškovských DARK GAMBALLE (hlavně desky "Gamballe" a "Robotory") obdivuji více. Jejich fůze metalu, HC a industriálu podtržená cyber atmosférou, sci-fi texty (v mimozemském gambálském jazyce) a odlidštěným zpěvem De Seda (10), jenž střídal brutální vokál s křišťálově čistým, byla velice originální nejen na české poměry.

A jací, že jsou DARK GAMBALLE dnes? Na první pohled by se mohlo zdát, že svou tvorbou inklinují blíže k mainstreamu, a to díky řidšímu používání cyber efektů, samplů a jiných počítačových elementů (právě díky nim skupina vyčnívala z davu), skladby oblékly písničkovou formu s hitovými ambicemi a navíc v rodném jazyce (pět skladeb sice nechá zavzpomínat na rodnou gambálštinu). Sci-fi atmosféra ustoupila spíše gotické náladě a celková image skupiny si nezadá s pohodovými spolky, kterými nás krmí komerční média (rozuměj tak, že nyní skupina naopak splynula s davem). Jak jsem předeslal na začátku, vše má nějaké ale a s tou komercí to nebude jen tak.

DARK GAMBALLE naštěstí stále patří ke kovově znějícím spolkům a hned úvodní "Maer Sofiz Maer Torez" (v gambálštině) začíná poměrně tvrdým kytarovým riffem, poté přichází klávesy, které navozují velice temnou gotickou atmosféru, jenž graduje s 10-ovým hypnotickým vokálem, který udává prim celému albu. Dvojka "Tatadada Tada Datada" začíná netradičné foukací harmonikou (mimochodem co lze u DARK GAMBALLE považovat za netradiční), texty jsou v rodném jazyce, jejímž autorem není nikdo jiný, než sám 10 a rozhodně špatnou reputaci albu nedělají. Hostující zpěvačky Jana a Alena dodávají skladbě zajímavou psychedelickou atmosféru. Na největší hit alba aspiruje trojka "Můry", ke které byl natočen videoklip (naleznete ho v datové stopě CD). U klipu bych se ještě zastavil, protože jeho kvalita mi vyrazila dech. Rukou mi prošlo desítky nových metalových videoklipů a to i od velkých a známých kapel, ale jejich invenční přínos byl téměř vždy mizerný. Jednalo se nejčastěji o sestřih z live show s kombinací fádních obrazů. Pokud se tyto klipy nacházely v datové stopě CD, tak jejich obrazová a zvuková kvalita byla taktéž mizerná. To však neplatí pro klip "Můry", k jehož natáčení skupina přistupovala opravdu profesionálně a na výsledku je to znát. Škoda jen, že posluchač nemá možnost klip vidět v televizi a ve skutečně špičkové kvalitě si ho přehrají jen majitelé výkonných PC. Čtyřka "Durhu" zní jako staří DARK GAMBALLE, výrazná basa, řezavá kytara, 10-ův typický psycho zpěv. Následující popově laděná "Proti větru" ukazuje skupinu i v jiné podobě. Titulní "Merizo Nanen", zpívaná opět v gambálštině, patří k nejsilnějším momentům alba. Skladba v sobě kumuluje všechny prvky současných DARK GAMBALLE - naléhavost, temnotu, smutek, vyzývavost. Klavírem protkaná balada "Nohy jsou těžký" by klidně mohla hrát na diskotékách a živě si dokážu představit tancující zamilovaný pár. Snad bych ještě upozornil na závěrečnou skladbu "Zmetky" a na její výborný text: "...milenci z kontejnerů, láska je igelit tři stopy od bordelu, začíná něco hnít..." Pokud si ještě přečtete minipovídku z bookletu, tak si tak říkám, že to s tím mainstreamem nebude tak vážný.

DARK GAMBALLE se s deskou "Merizo Nanen" sice nestrefili přímo do středu zlatého terče, ale jak se říká "těsně vedle", rozhodně však si svou reputaci zachovali. Sice jsem čekal, že svou starší tvorbu rozvinou více do avantgardy, ale doufám, že deskami "Gamballe" a "Robotory" ještě neřekli své poslední slovo.

sestava: 10-5+5 Vokálů, Zubní Kartáček,
Catch-Kytara, Atmosferický Dešifrátor
Robb-Bass-Ssss, Bustrový Detonátor, Kontrabas, Tom-Sonic Robot, Organ, Hmťa,