NEGATIVE FACE - The Garden of Wishes

NEGATIVE FACE - The Garden of Wishes

2009 Élysion

čas: 54:37
styl: crossover

Barvité dobrodružství v nadžánrové zahradě

Pokud jste doposud nezaslechli ani slovo chvály na nové album NEGATIVE FACE, zřejmě jste na tento web zavítali poprvé anebo omylem. "The Garden of Wishes" totiž provází pověst mimořádného počinu nejen na parametry českého metalového undergroundu. A nejde jen o statistiky zaangažovaných spolupracovníků, kteří přispěli k pestrosti i dotaženosti nahrávky. Ani o to, že "metalovým" lze toto album nazývat jen s velkou pohodlností.

Suverénní našlapování na neznámou půdu

Ač jsou kořeny vrchního skladatele Matěje Lipského zanořeny hluboko do české tvrdě-rockové bažiny (kapely IMMORTALITY, MASTURBACE, ANHEAD), nepůsobí "The Garden of Wishes" jako neobratný výlet metalisty do jiných žánrových krajin. Přestože z desky jisté mladické okouzlení ze střetu s netradičními prvky pocítit můžeme, přebíjí ho nejen suverénní uchopení výletů do krajin folku, hard rocku či rap-coru, ale i dojem značné zkušenosti projevující-se třeba všestranným použitím kytar. Muzikanti v čele s Matějem Lipským zde nezkouší překračovat hranice, ale s jistotou našlapují na půdu, jejíž vhodnost pro pěstování všemožných písňových odrůd nejprve pečlivě prozkoumali.

"The Garden of Wishes" je nadžánrová nahrávka schopná budit trvalé, ale i "popově okamžité" požitky. Řekněme si ale rovnou: hledáte-li čistokrevný metal, skočte přes plot do jiné zahrady. A to přesto, že jsme do úvodní písňové skladby "The Garden" vstoupili s thrashovou vervou a Honzou Toužimským (ARAKAIN) za mikrofonem.

Odpor velké části (metalových) posluchačů k této písni předcházejícím šesti elektronickým překlenovacím skladbám (skladatelský vklad Dana Krofta z LATITUDE 77, který bude i členem koncertní sestavy NF) budí otázku, co je na nich tak podivného, že je tolik posluchačů odmítlo akceptovat. Odpověď nenacházím. Krátké kompozice představují zajímavý "městský soundtrack" a na malé ploše zachycují spektrum pocitů (přičemž slovo "pocity" není zrovna tím, které bychom si spojovali s elektronickou hudbou). Nechápu, v čem spočívá obtížnost ponoru do těchto skladeb, a naopak je považuji za plnohodnotného partnera žánrového reje, který je následuje.

Velké uznání je třeba vznést za to, že deska navzdory nesmírné pestrosti působí kompaktně, ale zároveň nabízí "singlový" požitek z jednotlivých písní. "The Garden of Wishes" je přesvědčivější jako písničkové album, než přehnaně sofistikovaná konceptuální "opera". Avšak zatímco hudební stránka dokáže pohlcovat okamžitě, doprovodný příběh vyžaduje větší míru připravenosti i shovívavosti.

Koncept s jazykem na vestě

Pokud mé nadšení v některém momentu ochabovalo, dělo se tak právě při letmém přehlédnutí i hlubším ponoru do textové složky. Ač bezesporu neodbytá, příliš imaginativně se i poezie "The Garden of Wishes" neprojevuje. A zatímco těžkopádnost některých obratů ("Usedám na vlastní svědomí"???) můžeme ještě přehlédnout, kostrbatá angličtina (v textech i výslovnosti) album vyloženě sráží. S přihlédnutím k vypiplanosti (a přitom nesmírné živosti) hudebního obsahu i jednomu z nejkrásnějších grafických ztvárnění, jaké u českého alba pamatuji, zamrzí, že kvůli přístupu k angličtině přichází na mysl slovo "nedbalý", jaké bychom si jinak s tímto albem za žádnou cenu nespojili.

A přestože booklet dokáže poslouchače desky navádět, nemohu se zbavit dojmu, že zatímco hudebně "The Garden of Wishes" ubíhá jedna báseň, v textech poezie uniká mezi prsty a navzdory zdánlivě přehlednému rozvržení je příliš zakuklená. Zatímco každá z písní si dokáže říct o obdiv k ní i společnou radost, texty budí spíše nepříliš motivující otazníky. Nadšení z hudební stránky je pohlcující. Omlouvat nedostatky by ale nemělo ani u takto chvályhodné nahrávky.

Hudebně nabízí album takovou smršť nápadů, že jí koncept sevřené "zahrady přání" musel být nutně těsný. Mimo jiné proto, že se vlastně pokouší učesat pestrou paletu různých emocí. S očima na grafice a nikoliv obsahu bookletu však můžeme prožít dobrodružnou nadžánrovou odyseu, největší potěšení z níž nacházím v tom, že zatímco ji lze bezesporu označit za výlet pro fajnšmekry, má zároveň potenciál roztančit davy.

sestava: Matěj Lipský – zpěv, kytara, Maťo Mišík – baskytara, kytary, klávesy, perkuse, Monika Šramlová – zpěv, hosté: Honza Baxa – kytara, Markéta Foukalová – zpěv, Henry D – rap, Jiří "Cíco" Hudec – řev, Martin Jandourek – darbuka, perkuse, Daniel Kroft – programování, Ladislav Kutiš – saxofon, Ondřej Lébr – housle, Lubomír Lipský – řeč, Petr "PetrOff" Maliňák – klávesy, Richard Mastej – bicí, Ivoš Pavlíček – řev, Michal Pelant – rytmická kytara, Honza "Piškot" Pischnoth – kytara, Vladimír Pospíšil – sbor, Marexvoboda – ukulele, Zdeněk Šikýř – klávesy, David Tlustý – sbor, Honza Toužimský – zpěv
produkce: Maťo Mišík
1.-6. Falling Asleep (Prologue)
7. The Way (The Garden of Wishes)
8. Woman (The First Stone)
9. The Garden (The First Wish)
10. The Dream (The First Tree)
11. Morning Star (The Second Stone)
12. Ego (The Third Stone)
13. Her Face (The Second Tree)
14. Forever... (The Second Wish)
15. The Name (The Third Tree)
16. The Tears (The Third Wish)
17. Zahrada emocí (Pro duši)

V případě projektu NEGATIVE FACE musím smeknout minimálně za to, o jak dokonale seriózní propagaci nahrávky "The Garden of Wishes" se frontman Matěj Lipský postaral. Avízo jsem zaregistroval snad naprosto všude včetně největších zpravodajských deníků, nechyběl ani video trailer či různé promo rozhovory. Též promo pack působí pečlivě připravený, o nádherném a vskutku propracovaném digipaku ani nemluvím. Matěj neponechává náhodě ani další aspekty související s nahrávkou potažmo projektem (web, promofotografie, různé sociální sítě apod.), proto vše působí sympaticky, inteligentně a moderně.

Z výše jmenovaných důvodů se již před samotným poslechem neubráním pocitu jakési specifické aury zahalující album "The Garden of Wishes". Matěj zřejmě chtěl nahrát nejen výjimečnou desku (tento motivační předpoklad sdílí bezesporu většina hudebníků), ale přímo zásadní počin tuzemské scény. Z několikerého poslechu (a přiznávám, že na jeden zátah se mi zpočátku nedařilo CD vyslechnout) sice pozoruji velké muzikantské ambice, bohužel však nahrávka působí nesmírně křečovitě a překombinovaně. Chybí ji ladnost, přirozenost, spontánnost. Z poslechu "The Garden of Wishes" nezažívám stavy extáze, ani katarze, k níž by epický koncept měl směřovat. Z nahrávky naopak sálá jakýsi neklid, stres, doslova vidím ty probdělé noci při její realizaci. Bohužel se jedná o typický tuzemský neduh, neboť z počinů AYREON, ULVER, WALTARI či MANES nic podobného necítím, přitom NEGATIVE FACE by urputně chtěli stát po boku těchto hudebních veličin. Nevím, zdali jsou na vině omezené finanční prostředky, nedostatek volného času na realizaci (v případě většiny tuzemských kapel přece jen tvorba po nocích po pracovní šichtě není to pravé ořechové) či absence přirozeného hudebního talentu.

NEGATIVE FACE chtěli s "The Garden of Wishes" dobít progresivně/alternativní hudební teritorium. Jedná se sice o pestrou hudební mozaiku, crossover na tuzemské scéně zas tolik neviděný, nicméně neuspokojující otrlé posluchače vyžívající se v zahraničních delikatesách jmenovaných výše. Pokud by CD vzniklo počátkem 90. let minulého století, jistě bych jásal nad strhujícím hudebním milníkem nejen tuzemské scény. Dnes však z nahrávky cítím až nezřízené inspirační rozmáchnutí napříč tvorbou hudebníků, kteří něco podobného řekli už před lety. Pokud by tito nekonvenční interpreti neexistovali, bezesporu by CD "The Garden of Wishes" neznělo jak zní, dost možná by ani nevzniklo.

65 %

Pozoruhodné minulé činy NEGATIVE FACE a zvěsti unikátního způsobu vzniku nového díla budily tušení, jež se naprosto potvrdilo. Tvůrce projektu, skladatel, textař, kytarista, zpěvák a vnuk slavného herce Matěj Lipský plus rozličnými bandy prolezlý instrumentalista, producent a syn slavného muzikanta Maťo Mišík zplodili zcela mimořádný opus, jehož každý další poslech přináší úchvatně dobrodružná poznání.

Velice netradičně utkaný šestidílný usínací prolog "Falling Asleep" uvádí do snu, kde rozkvetlá zahrada, v níž tu a tam leží nějaký kámen, plní mnohá hudební přání, jež nabízí žánrově plodný strom. Arakainovský Honza Toužimský zpěvem zušlechťuje tvrdší tóny "The Way", jež mnohokráte opakovaným refrénem obaluje také Markéta Foukalová, která posléze ještě více krášlí jazzůvku "The Dream". Klíčovou úlohu vnitřní ženy hraje někdejší finalistka SuperStar a alikvotní hudebnice Monika Šramlová, která pěje hlavně překrásné jemné písně "Woman" či "Forever...", ovšem bravurně doplňuje i ostřejší kousky, například "The Garden" s mistrně gradovaným souzvukem houslí a hitově skandovaného refrénu.

Opravdu jedinečným a zřejmě vůbec nejlepším kouskem je melodicky a zvláště rytmicky strhující "Morning Star", zcela úchvatná až vzrušující souhra řezavého riffu, nezkrotných rytmů či záplavy vokálních odstínů. Přispěl k nim také rapující Henry D, další z početné armády pachatelů skvělého alba, jehož nadprůměrnou výrazovou kreativitu výrazní mohutně aplaudované rokenrolové šílenství "Ego". Souběžně s probouzením přichází ke slovu rozhlasově promlouvající děda šéfa souboru a hlavně herec Lubomír Lipský, jenž tímto předznamenává česky pěnou a skutečně nádhernou baladu "Zahrada emocí", lahodnou to třešinku překrásného hudebního dortu, jehož pestrých chutí se snad ani nelze dostatečně nasytit.

Velmi neortodoxní metalový základ se na celém albu pojí s většími i menšími problesky jiných stylů, ještě důležitější je ale poznání, že navzdory vysoce alternativnímu přístupu zůstaly zřetelně patrné písňové obrysy, nemluvě pak o dokonale namíchaném poměru ryčnějších i zklidňujících pasáží. Připočtením nesmírně poetických až patetických textů se podařilo docílit pocitu natolik smyslné krásy, že nutno rychle zapudit jakékoliv úvahy o kýči. Lze-li vůbec něco lehce vytknout, pak snad jen trochu méně průrazný zvuk, přesto ani ten nemůže narušit výjimečný celkový dojem. Famózním výsledkem je tak příběhově sevřené impozantní veledílo, jehož jedinečnost ještě více podtrhuje luxusně koncipovaný obal, disponující reliéfní kresbou, slepeckým písmem či vskutku brilantně zpracovaným bookletovým průvodcem. Přesně takhle se dělá skutečná kultura, pravé umění, skvělá hudba! Oslnivě velkolepá nádhera!

90 %
Ladislav Oliva

Osobně příliš nechápu až přehnaně nekritické reakce tuzemských publicistů na nový počin experimentátorů NEGATIVE FACE. Matěj Lipský měl s tímto dílkem jistě nemalé ambice, výsledek je však poněkud sporný. Nadžánrovost je sice hezká věc, ale v "The Garden Of Wishes" vidím jen nesourodou splácaninu všech možných hudebních stylů počínaje impotentním pop-rockem á la SUPPORT LESBIENS přes nelogicky naroubovaný hip hop až po metalové pasáže nevalné kvality. Deska je zkrátka jako násilně poskládané dílky puzzle, které k sobě však nepasují a nevytváří žádný smysluplný celek.

Po tom, co se prokoušete šesti(!) intry vás už čeká jen bezbřehá nuda snažící se tvářit velmi alternativně a avantgardně, která však působí i přes fakt, že se jedná o koncepční dílo, naprosto nesourodě a nahodile. Za nešťastný považuji i výběr (většinou neznámých a zcela průměrných) zpěváků, kteří nepředvádí nic, co by stálo za řeč. Hip hopové prvky navíc působí jak pěst na oko, přestože rozhodně nejsem odpůrcem míchání tohoto žánru s tvrdou hudbou. Jedna ze skladeb je zase bůhvíproč nahrána naživo.

Ač se považuji za vyznavače experimentování v tvrdé hudbě, NEGATIVE FACE na mě působí zoufale prázdně a křečovitě. Kdyby v Břitvě byla kategorie "Nejpřeceňovanější paskvil roku", s prvním místem bych neváhal ani minutu. Minimálně na západ od nás by se totiž NEGATIVE FACE nechytli (a zatím zřejmě ani nechytnou) ani náhodou, proto vlnu nekritického nadšení tuzemských publicistů naprosto nechápu. Nebo že by mi Matěj poslal jinou desku?

30%
Miroslav Med

75 %