14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

ADOR DORATH - Adon Nin Edeleth Ador Dorath

2002 vlastní náklad

Nepropustné lesy severu zalila hustá mlha, z okolní vesnice zvony odbijí půlnoc valpuržiny noci. Smečky vlků, hledající svou kořist, za doprovodu havraního skřekotu zvou příchod černých mnichů. V pustině se rozhořely magické hranice ohňů. Tuto noc prostoupila neuchopitelná síla dávno již zapomenutých hermetických nauk a okultních rituálů. Přichází doba magického arkána, přichází ADOR DORATH...

Je to již dlouho, co se na české scéně objevila skupina koketující s avantgardním žánrem a snažící se svou tvorbou vymanit z dnes již notně vyjetých kolejích tzv. black metalového klišé. V živé paměti mi zůstali Pražáci DEMIMONDE s jejich (zatím) posledním opusem "Mutant Star". Začátkem podzimu se mi do rukou dostal další zajímavý počin, a to debutové CD "Adon Nin Edeleth Ador Dorath" českotěšínského ansámblu ADOR DORATH. Přestože se jedná o mladou kapelu (byla založena roku 1997, ale za skutečné vnuknutí múzy lze považovat až rok následující), jejich nasazení a hráčský potenciál si nic nezadá se zaběhnutými veličinami.

Materiál na "Adon Nin Edeleth Ador Dorath" zaujme každého, kdo holduje složitějším kompozicím postaveným na častém střídání nejen tempa, ale především nálad a atmosféry, která díky propracovaným klávesovým nástrojům tvoří základní stavební prvek tvorby ADOR DORATH. Chvílemi slyšíme epické symfonické klávesy (Arcana Artis), jindy zase evokují barokní spinet (Adon Nin Edeleth Ador Dorath, Hail to Majesty) či moderní synthetizátorové postupy (Ubique Daemon).

O další důležitý prvek skupiny se postarala sopranistka Lenka Machová, jenž dodává skladbám mystický nádech a v kontrastu s blackovým skřehotem Ivoše Doseděla tvoří nadmíru působivé duo, jenž na tuzemské scéně jen těžko nalézá konkurenci. Přestože jsem měl možnost slyšet tak nadanou pěvkyni, kterou Lenka bezesporu je, až na tomto albu, ihned jsem ji zařadil mezi jedny z nejlepších českých zpěvaček kovového žánru.

Co se týče dalších členů ADOR DORATH, tak ty mě nezaujali o nic méně. Michaelovi bicí dokáží uhánět jednak dravou rychlostí lovícího jestřába, ale také zaujmou svou technikou hry a častým střídáním temp. Kytary dokáží navodit chladnou severskou atmosféru typickou pro black metalové pasáže, jimiž se na albu naštěstí nešetří. Brutální vichřice však kluci prokládají kytarovými vyhrávkami a sóly. V goticky laděných pasážích zase dominuje baskytaristka Romana a v neposlední řadě nesmíme zapomenout také na tesklivé violoncello, bez něhož by bylo album ochuzeno o zajímavé melancholické procitnutí.

S příhlednutím na fakt, že se jedná o první příspěvek do košatého metalového hájemství, tak se překvapivě nenechala skupina nijak zastrašit a k nahrání alba přistupovala s ambiciózní vervou. Co se týče zvuku, ten také docela ujde, přestože se nahrávalo v malém studiu v Třinci. Ženský soprán zní skutečně dobře, blackový ječák mi přijde zbytečně ostrý a jakoby přefiltrovaný nějakým efektem. Nástroje a hlavně bicí jsou poměrně slušně identifikovatelné, ovšem celkově zní nahrávka až zbytečně syrově a synteticky.

Bezpochyby ADOR DORATH udělali rázný krok a doufám, že jejich cesta bude směřovat jen kupředu. Pokud ještě zdokonalí hráčské výkony a získají smlouvu s vydavatelem, jenž by jim pomohl s nahráváním v profesionálním studiu, můžeme počítat s novým objevem na české black metalové scéně.

Kontakt:
Management:
Eva Hojdyszová
tel.: 605 906 506
e-mail: adordorath@centrum.cz

sestava: Ivoš Doseděl - Křik a hlasy, Michael Rannosz - Bicí, Kamil Pfeffer - Kytara, Romana Aertsová - Baskytara, Martin " Prcek " Roženek - Klávesy, Lenka Machová - Zpěv, Krystián Danel - Violoncello, kytaraprodukce: Martin Roženek
studio: Blue Studio, Třinec
čas: 49:12
styl: sympho black/avantgarde/gothic