06.09.16

RETURN TO INNOCENCE - ...in the deep

RETURN TO INNOCENCE - ...in the deep

2002 Arcanvs Sonitvs

čas: 51:44
styl: doom

Odněkud z hlouby tajemných pohanských hvozdů se ozývají bubny, aby ohlásily příchod zbožného a krutého středověku. Následuj kříž a budeš žít, v opačném případě tě čekají tížívá muka zakončená jak jinak než smrtí...

Pokusil jsem se tedy ve stručnosti nastínit textovou koncepci novinky "...in the deep" (Z hlubiny), kde temný středověk a světská moc kontrastuje s přírodní mystikou, magií a panenskou nevinností. Přestože skupina RETURN TO INNOCENCE vydala jen dvě alba (první počin "Whirligig of the world" je remasterované demo z roku 2001, které později vyšlo jako debutní album), vstoupila do povědomí metalových fans díky časté koncertní činnosti a účasti na velkých metalových festivalech. Jejich živá produkce může zaujmout širší doom metalovou obec, ale co se týče studiové práce, tak tam bych ocenil většího tvůrčího ducha a více originálních nápadů a to se na tvorbě alba "...in the deep" podílelo rovnou sedm členů skupiny.

Na první poslech (bohužel i na další) mi album velice připomnělo MCD "Under The Moonspell" od portugalských vlků MOONSPELL, avšak oni již na svém vůbec prvním oficiálním počinu měli nápadů na rozdávání, což se o RETURN TO INNOCENCE zase až tak říci nedá. Přestože na albu kromě klasické sestavy slyšíme i violu, bonga a další pro metal netypické nástroje jako super cosmic egg (tak ten opravdu neznám) či cello, tak se očekávaný pocit nadšení nějak nedostává. Nechci tím říci, že by se jednalo zase o tak špatné album. Například dvojka "Star" patří ke skvostům desky, kéž by v podobném duchu pokračovali i skladby následující. Nemohu se zbavit pocitu určité prvoplánovitosti a to v tom smyslu, že se deska snaží zalíbit díky častému střídání stylů. Chvíli slyšíme typický dřevní doom, aby byl z ničeho nic vystřídán blackovou smrští, po ní následuje oddech v podobě klasických akustických nástrojů (violončelo, akustické kytary) a zase doomové snění, které slibně obohacuje barevný Veroničin vokál. Zpěvák Ax často mění polohy vokálu, podobně jako nedostižný Fernando Ribeiro (MOONSPELL), převažuje hluboký growling, ale místy se pouští i do blackového jekotu či hlubokého proklamování evokující snad zašlé pohanské časy. Právě poslední typ vokálu dnes letí (viz LOVE HISTORY, ROOT) a jak již řečeno výše, nemohu se trendovosti u RETURN TO INNOCENCE nějak zbavit. Celkově mě připadají skladby příliš utahané a nějak ospalé, přestože jsou dostatečně tvrdé a místy zrychlí i tempo bicích. Nevím, zda za to může zvuk alba, jenž vznikl ve studiu Hostivař u Zdeňka Šikýře nebo celkovým nazvučením jednotlivých nástrojů. Z mikrospánku občas probudí některé pasáže s Veroničiným zpěvem, hlavně ty, v níž zpívá normální polohou hlasu (hlavně pátá "Queen of souls" nebo "Executor"). K vrcholům alba patří již zmiňovaná dvojka "Star" a nejenergičtější skladba na albu "Fire Purgatory". Tyto dvě skladby nepostrádají gradaci a všichni hráči v nich jakoby ožili a "více přitlačily na pilu". Ovšem dva vály vyčnívající z celku album nezachrání.

Ještě bych se zmínil o obalu CD. Kresba jakési jeskyně na přední obálce je opravdu divná, chtěl jsem původně použít ostřejšího výrazu, ale proti gustu žádný dišputát. Naproti tomu vnitřní provedení bookletu patří mezi absolutní špičku na české metalové scéně. Skutečně jsem neviděl lepší, tedy až na to, že všechny skladby jsou seřazeny chronologicky, jen druhá "Star" se nachází až na poslední straně. Naprosto skvělé jsou i fotky členů kapely, které nafotil sám Seyel (baskytara). Tak si říkám, proč na obálku alba nepřišla některá z fotek např. fotka Verči z čtvrté strany. Uznávám, že fota krásných dívek na předních stranách obálek CD jsou zvláště v doom metalu obrovské klišé, avšak v tomto případě by to bylo jen plus a věřím, že by se tím rapidně zvýšila prodejnost desky. No popřemýšlejte o tom do budoucna.

Album "...in the deep" patří k lepšímu průměru, avšak díru do české metalové scény asi neudělá. Myslím si, že nahrát druhou desku ani ne rok po vydání debutu bylo ukvapeným činem. Nepochybuji o tom, že si deska své posluchače najde, i já se nemohu zbavit chytlavého refrénu ...Satan's caper hurls sentence, and earth engulfs (the) shackled body. Without proofs, just in a blind aegis, he makes (the) dependant beg on knees... z třetí skladby "Executor".

sestava: Ax - kytara, zpěv, Gulesh - hlavní kytara, doprovodný zpěv, Veronique - zpěv, Seyel - baskytara (velmi speciální host), Hektor - bicí, Mr. Ren Bayern - violončelo, MX - klávesy Hosté: Ortodox, jamic - bonga, Jakub Homola - super cosmic egg, Zdeněk Šikýř - drrncello
produkce: Zdeněk Šikýř, Jakub Homola, Petr Korál a RETURN TO INNOCENCE
odkaz: bandzone.cz/returntoinnocence
1. Drums in the Deep
2. Star
3. Executor
4. Verdict
5. Queen of Souls
6. Touch the Stars
7. Fire Purgatory
8. Time Frame II
9. Confession

Hudební cirkusová estráda sedmi-členného uskupení z Mladé Boleslavi je vskutku velmi pestrá, nicméně muzika je z mého pohledu příliš přeplácaná a roztahaná. Objevuje se zde opravdu široké spektrum metalových odnoží, což uznejte, není v dnešní době pranic zvláštního. A tudíž se domnívám, že před takovými třemi roky, bych jejich fintu mišmaše zbaštil i s navijákem, ale teď mě jen tak rohlíkem neopijí. Člověk si za těch pár let vytříbí sluchové otvory (sice jak říká FredExx, u mě se tak ještě nestalo - buď jak buď a kdo chce kam, pomozme mu tam!). Instrumentální výkony všech hráčů, oproti předešlému počinu, šly rapidně nahoru a to je jen dobře. I když na živo jsou více stravitelnější a poslouchatelnější. To bude asi tím piviskem!!! Střídání agresivních nálad s pomalými procítěnými je základ každého doomového spolku. Zpěvák dokáže zdatně pracovat se svým hlasem. Snaží se jak o řádně brutální, tak i zasněně melancholické zbarvení a zpěvule Veronika mu zdatně sekunduje. Její hlásek patří vedle konkurentek Hanky Nogolové a Zuzky Zamazalové k tomu nejlepšímu, co česká scéna zatím má. Tři vokály, kytary, basa, škopky, klapky, viola - standardní výbava, která ne vždy zaručuje kvalitu produkované hudby, nicméně zde slušně zvládnuté - pohodička. Na bucání dobré, jen tak dál... PS: Eight song rules!

hodnocení: 60 %
JeffEx

65 %