29.09.16

06.09.16

06.09.16

PARADISE LOST - Symbol of Life

PARADISE LOST - Symbol of Life

2002 G.U.N. Records

Už jsem se bál, že od vydání až příliš experimentálního alba "Host" (1999) hodím PARADISE LOST do starého železa. Ani loňské "Believe in nothing" mě příliš nenadchlo a elektro popové melodie nepatřily mezi můj šálek kávy. Naprostý šok jsem zažil v prosinci 2002, kdy Angláni vyrukovali v pořadí již s devátým albem "Symbol of Life", které předčilo mé očekávání. Předem však musím upozornit, abyste nečekali razantní návrat k opusům "Icon" či "Draconian times", přestože metalového (ano skutečně) přitvrzení se dočkáme a i Nickův vokál není tak něžně sladký, ale dokáže být často pořádně energetický. Hlavní devizou alba je bezchybná produkce, nádherná gotická nálada, opět slyšíme ony Mackintosovské a Aedovy kytary, propracované klávesové pasáže a inteligentně zakomponované samply. PARADISE LOST nyní znějí více techničtěji a je vidět, že si na tvorbě nového materiálu dali opravdu záležet. Skupiny PARADISE LOST jsem si vždy vážil z toho důvodu, že téměř vždy stála u zrodu nového stylu a mnohdy udávala směr, kterým bude metalová hudba směřovat, vždy byla o krok napřed. Uznávám, dnes již nezní "Symbol of Life" tolik nadčasově jako např. "Icon" v roce 1993, přesto si ale myslím, že se PARADISE LOST vydali správným směrem.

První skladba "Isolate" začíná typicky samply a už jsem se bál, že řeknu "ach jo, zase další 'Host'", ale z litanie jsem se dostal hned po několika sekundách, metalové kytary, Nickův naštvaný zpěv. Jasně, ty samply zůstaly, ale tvoří jen druhé housle, hlavní slovo si drží kytary, Nickův charismatický vokál a nádherné klávesové plochy. Dvojka "Erased" hit jak vrata. Líbí se mi, že kromě klasické kytary slyším i melodické vybrnkávání ala "Draconian times", nádherný ženský vokál, ten mimochodem dostal na tomto albu více prostoru. Chytlavé tempo bicích a zase ty metalové kytary, prostě paráda. Třetí "Two Worlds" patří mezi klasickou rockovou vypalovačku, která neobsahuje téměř žádné klávesové aranže. Za vrchol alba považuji "Pray Nightfall". Neskutečně gradující začátek a velmi temný refrén jako vyvrcholení. Až neskutečně nasraně zní pětka "Primal", následující "Mystify" by nás nepřekvapila třeba na albu "Draconian times". Velmi našlapaná záležitost. Další skladba "Perfect Mask" začíná až thrash metalovým vstupem, aby se skladba zvrhla do popového intermezza (myšleno v pozitivním slova smyslu). "No Celebration" je opět zástupce staré dobré rockové školy, temné a členité melodie. Skoro až punkově vitálně vyzní následující "Self Obsessed", opět hitovka, Přestože skladba "Symbol of Life" nese název alba, jako jediná mě příliš nezaujala, jednoduše rutinní práce. Závěrečná (v nelimitované edici) "Channel For The Pain" je opět pořádně živelná skladba a opět prakticky bez kláves.

Těm, kteří holdují kvalitnímu gothic rock/metalu, mohu nové album PARADISE LOST bez váhání doporučit a ostatním také. Rozhodně však neváhejte s nákupem limitované digipakové edice, která je doplněna dvěma dokonalými covery ("Xavier" od DEAD CAN DANCE a "Small Town Boy" od BRONSKI BEAT).

sestava: Nick Holmes - zpěv, Greg Mackintosh - kytara, klávesy, Aaron Aedy - kytara, Stephen Edmondson - baskytara, Lee Morris - bicí
produkce: Rhys Fulber
studio: Chapel Studios, Lincolnshire