29.09.16

06.09.16

06.09.16

TISÍC LET OD RÁJE - Gaia

TISÍC LET OD RÁJE - Gaia

2002 Shot / Indies Records

Aktualní počin Tisícovek nazvaný "Gaia" jsem dostal s vyčerpávajícími promo materiály a sama skupina dělá naprosto ukázkovou propagaci svého alba. Není divu, protože o tak zajímavé a kvalitní desce by se mělo dozvědět co nejvíce potenciálních posluchačů. Od předchozího CD "Tisíc let od ráje" (1999), které se příliš nevzdalovalo od doom metalového hájemství, se kapela posunula ne o krok, ale rovnou o skok dále. Desku "Gaia" bych nejlépe přirovnal k pestré mozaice, poskládané ze stylově odlišných částí, ale které spolu tvoří společný smysluplný celek držící pevně pohromadě. Aktuální skladby jsou fůzí nejen doom/black/HC vlivů, na něž jsme si zvykli z předchozí tvorby, tak i nových netradičních prvků jako alternativy, rapu, blues, folku, vážné hudby, gotiky a techna.

Dle promo materiálů je hlavní myšlenkou desky "Gaia" (Matka Země) zachycení ženského elementu v přírodě, resp. ve všem co nás obklopuje. Díky tomu na albu převažuje ženský zpěv a to v rozličných polohách. Normální poloha hlasu prezentovaná klávesačkou Žlůvou a violončelistkou Dorkou (host ze skupiny TARA FUKI) zosobňuje smyslnost, blackový Dashin vokál zase nadvládu. O deathový murmur se postaral Křeček a Bacil a některé pasáže svým hardcorovým řevem či rapovým vokálem zpestřil Kevin (ONSET).

Popisovat každou skladbu zvlášť by bylo zbytečným nošením dříví do lesa, protože natolik svébytné dílo by zabralo několik stran a věřím, že každá otevřená duše tolerující pestřejší a stylově bohatou muziku si vybere svou oblíbenou píseň. Mezi mé favority patří dvojka "The Lovers", ta nejlépe charakterizuje novou tvář Tisícovek a zdařile ji skupina prezentuje na živo. Slyšíme v ní pestré stylotvorné rozpětí, změny nálad a hlavně všechny formy vokálu (výborná je hlavně blacková Dasha, jenž s přehledem přezpívá své mužské protějšky). Hned následující "The Tower" patří take k jasné hitovce. Výborné dívčí zpěvy, originální technopasáž uprostřed skladby. Kdo raději smutné balady, ten ať si pustí čtyřku "Death", kterou znamenitě nazpívala Dorka z TARA FUKI, ale jenž se posléze rozjede a metalově přitvrdí.

Zvuk alba, nahraného v Shaarku a zmixovaného v Necromorbus studiu (Stockholmu, Švédsko), rovněž stojí za pozornost a o zahraniční konkurenceschopnost si Tisícovky nemusí dělat starosti. I na obalu CD si skupina dala záležel a jeho tvorba byla svěřena nizozemskému grafickému studiu Darkgrove design (www.darkgrove.tk) a brněnské agentuře Shot (www.shot.cz). Skladby v bookletu jsou koncipovány do karet tarotu a jejich názvy zřejmě pro zachování koncepční celistvosti nenalezneme na zadní straně obalu CD. Samotný plastikový obal s CD je navíc vložen do papírové krabičky a při jeho rozbalování jsem pocítil příjemný pocit jakéhosi luxusu. Prostě po téhle stránce není co vytknout a tímto vyhlašuji obálku alba "Gaia" za dílo roku 2002.

Jsem rád, že Tisícovkám vyšel tak odvážný experiment hned na druhém albu a posluchač tak do rukou dostává vskutku originální dílo. Jedná se o album na více poslechů a i po několikátém "Gaia" dokáže pořádně překvapit. Ti, kdož holdují techničtější muzice s příměsí alternativy, těm mohu tuto nahrávku bez váhání doporučit.

sestava: Dasha - zpěv, Křeček - zpěv, Honza - kytara, Pašík - kytara, Helenka - klávesy, zpěv, Bacil - baskytara, zpěv, Moňas - bicí, Žlůva - klávesy, zpěv; hosté: Dorka - zpěv, violončelo, Kevin - zpěv
studio: Shaark
čas: 46:48
styl: alternative/doom/black/HC/gothic