29.09.16

06.09.16

06.09.16

ENZYM - Mladá životní realita

ENZYM - Mladá životní realita

2002 vlastní náklad

Když jsem začátkem ledna navštívil klub Brooklyn, netušil jsem, že se zde koná koncert dvou mladých kapel. Zalekl jsem se, že se bude jednat o další pubescentní dovádění na pódiu, ale jaké bylo mé milé překvapení, když mě z mé letargie dostali hned první účinkující - židlochovičtí ENZYM. Na to, že klukům a slečně je sotva osmnáct a vydali jen toto demo, na živo znějí neskutečně přesvědčivě, až jsem měl místy pocit, že snad hrají z playbacku. Ač to může znít jako rouhání, tak produkce na živo byla téměř srovnatelná třeba s ENDLESS, tudíž nevidím důvod, proč by i tak mladá kapela jako ENZYM nemohla hrát jako o deset let starší a zkušenější skupina. Výborný byl hlavně klávesista Lukáš, kterému nestačil jeden nástroj, ale obsluhoval rovnou troje klávesy. Zpěvák Milan překvapil naprosto vyzrálým hlasem a skutečně se mohl rovnat se staršími skupinami. Hostující zpěvačka sice byla jen do počtu, ale alespoň byla snaha a přece ženský zpěv do doom metalu patří. Kytara Tomáše příjemně řezala a místy dosahovala až thrashující tvrdosti. Taktéž rytmika nezůstávala pozadu. Skladby se nesly v technicky pojatém doom metalu s občasným úletem do punku. Po celou dobu koncertu jsem byl v šoku a příjemně překvapen a po skončení setu jsem tedy běžel pro nabízené demo. Grafické zpracování bylo taktéž v pohodě, texty jsou o klasickém mladém nadšení, o ztrátě iluzí a rádoby hlubším zamyšlení o životě v současném zbídačeném světě. Tak jsem si řekl proč ne. Ovšem jak jsem si doma CD pustil, dostal jsem druhý šok. Zprvu jsem si myslel, že mi kluci omylem dali demo nějaké vesnické popové bandy a raději jsem znovu pohlédl na potisk CD, na kterém skutečně bylo logo ENZYM. Musím se přiznat, že podobná situace se mi ještě nestala. Na koncertě ENZYM znějí jako nabroušený inteligentní doom/thrash a na demu se jedná o klasický primitivní pop/rock, kde jedinou paralelou s živým vystoupením zůstává charismatický Milanův zpěv, který jako jediný vyčnívá (i zvukově) z celého CD. Aby nedošlo k mýlce, mé rozčarování nepochází ani tak ze zvukové stránky dema (přece jenom se jedná o recenzi dema a ne regulérního alba, takže musím mít obě oči přihmouřené), ale o stylotvorném kotrmelci, jaký se skupině podařil. Demo bylo nahrané v létě 2002 a už v lednu 2003 skupina změnila styl o 180°. Skutečně zde nehodlám demo "Mladá životní realita" nějak rozpitvávat, protože bohužel došlo k nějakému nedopatření. Každopádně doufám, že ENZYM zůstane u současného hudebního směřování (držím palce, jste na nejlepší cestě) a další demo či album bude objektivněji reprezentovat skupinu. Pokud to kluci myslí s hraním vážně, tak můžeme očekávat další zajímavou hvězdu na doom metalovém nebi.

sestava: Milan Kováč - zpěv, Tomáš Nentvich - kytara, zpěv, Martin Hanek - baskytara, Lukáš Čapka - klávesy, Jiří Mazálek - bicí, bonga, perkuse, zpěv
produkce: Jiří Bartes
čas: 46:57