29.09.16

06.09.16

06.09.16

THE GATHERING - Souvenirs

THE GATHERING - Souvenirs

2003 Psychonaut Records

Přes 12 let nás Nizozemci THE GATHERING provádí strastiplnými stezkami melancholie a každá jejich nová etapa vývoje se stala synonymem pro objevovaní nových postupů a dalších dimenzí, jenž skýtá tvrdě rocková hudba. Avšak 12 let je dlouhá doba a studnice inspirací bohužel není bezedná. Ten, kdo očekává nové netušené experimenty a neotřelé postupy, bude zřejmě zklamán. Z novinky "Souvenirs" jsem nabyl pocitu, že tito sympatičtí Nizozemci již překročili svůj zenit. Jakkoliv svojské a nadčasové dílo se z odstupem času jeví "How to measure a planet?" (1998) a příjemným návratem k tvrdému rocku potěší "if_the_else" (2000), tak letošní "Souivenirs" patří jen mezi průměrná alba, jenž diskografii skupiny ničím zásadním neobohatí.

Oproti starším deskám skupina opustila od experimentů (i když propagační leták hovoří jinak), takže nyní jejich tvorba směřuje k velmi komorní až minimalistické hudbě. Zpěvačka Anneke vévodí celé desce více než kdykoliv před tím. "Souvenirs" reflektuje její osobní zpověď, proto samotná hudba jakoby se tentokrát přesunula více do pozadí. Její zpěv jsem vždy obdivoval a i tentokrát tomu není jinak. Uznávám, že v rockovém UG nalezneme lepší a vyzpívanější zpěvačky, ale právě ten její nenucený a přirozený vokální projev mě zaujal. Vždyť Anneke je taková normální rocková písničkářka a právě o to tu jde především. Albu vévodí dusná depresivní a značně temná až bezvýchodná atmosféra, skoro bych řekl, že tentokrát to THE GATHERING s tím hulením jointů trochu přehnali. Docela dobře si dovedu představit tuto desku jako příznačnou hudební kulisu v nějaké zahulené čajovně. To neberte jako urážku, právě naopak. Především práce s atmosférou, jenž burcuje posluchačovy emoce, patří mezi nejmocnější zbraně skupiny a i když prostředky, jaké k tomu tentokrát využívá, jsou poněkud povrchnější či přímočařejší. Kromě již zmiňovaného charismatického zpěvu, jsou dalším výraznějším prvkem Hansovy bicí. Ty tepají ve stále stejném monotónním tempu a tím ještě více umocňují depresivní atmosféru. Jsou výborně nazvučené, každý úder vytváří příjemné echo, skutečně radost poslouchat. Škoda jen, že se nedočkáme složitější hry a o přechodech si můžeme nechat jen zdát. Kytary na tomto albu slyšíme v poměrně pestrých variacích, jsou však nazvučené velmi do pozadí. Nevím zdali se to týká jen tohoto proma a na finálním albu budou ještě zmasterovány. Znějí poněkud syrově, ale nikoliv tvrdě. Na tomto albu slouží jen jako hutný podklad, tvrdě rockových pasáží a typických našlapaných gatheringovských riffů, které dominovaly na předchozí desce, se však nedočkáme. Za to baskytara dostala více prostoru a mnohdy sekunduje jen bicím. Spolu s kytarami ještě více zahušťuje spodek, aby kontrastoval s jemným vokálem Anneke a s Frankovým piánem. Právě Frankovy klávesy dotvářejí již zmiňovaný minimalismus. Nečekejte žádné sympho pasáže, ale velmi jednoduchou avšak účelnou hru, místy až triphopové postupy.

O produkci alba se postaral stejně jako na MCD "Black Light District" Zlaya Hadzich (MOTORPSYCHO, SONIC YOUTH, LOW, AGRESIÓN), po zvukové stránce se jedná o návrat k "How to measure a planet?", jen ty kytary by mohly být výraznější a hlavně hlasitější. Plná verze desky bude mít více skladeb a přes 50 minut hrací doby. Jako host se představí Trickster G z ULVER, z čehož usuzuji, že další skladby by mohly být poněkud avantgardnějšího ražení.

Hodnotit tuto desku není příliš jednoduchý úkol. THE GATHERING mě svého času formovali, nyní však luhovali starý materiál příliš. Mě osobně se i nová deska docela líbí, neboť na podobné triprockové pohodárny jsem zvyklý, ale nevím jaký postoj k albu zaujmou fanoušci doom metalu či gotiky, jenž patří mezi potenciální posluchače. 60 %-ní hodnocení myslím docela objektivně vystihuje toto album, ale u tak významné skupiny bych rozhodně čekal lepší výkony.

sestava: Anneke Van Giersbergen - zpěv, René Rutten - kytara, Hugo Prinsen Geerling - baskytara, Frank Boeijen - klávesy, Hans Rutten - bicí a perkuse
produkce: Zlaya Hadzich
studio: E-sound, Loud & Morningsun Studios