protože je nadán Rozumem….

Jak často se člověk domníval, že je Vesmírným Mozkem všeho dění
a vše se děje s jeho vědomím a on o všem ví…

Jak často se člověk domníval, že je jediným Mozkem ve Vesmíru
a nad něj není, protože on je přece

Člověk...

Na nový projekt Big Bosse EQUIRHODONT jsem se velice těšil, navíc když tři čtvrtě skupiny tvoří ostřílení pardi z ROOT, jenž jsou cejchem té nejvyšší kvality u nás. Hned na úvod musím konstatovat, že deska "Equirhodont Grandiose Magus" předčila mé očekávání a v některých intencích dokonce zdolává i samotné ROOT. Jakkoliv můžete kontroverzní osobu Jiřího "Big Bosse" Valtera milovat či nenávidět, pokud se soustředíte pouze na samotnou hudbu a jeho výborné fantastické (i když pro něho zřejmě realistické) texty, musí uznale smeknout každý, kdo metalu alespoň částečně rozumí. Osobně nemohu své nadšení natolik skrýt, takže omluvte, pokud bych se místy dopouštěl neobjektivnosti.

Dříve než si rozpitváme samotné dílo, přiblížil bych blíže tuto novou skupinu. EQUIRHODONT založil zpěvák ROOT Big Boss takřka nedávno a to na podzim 2002. K sobě povolal své oddané soky Ashoka (kytara) a Igora (baskytara) a společně započali psát materiál pro tento debut. Big Boss chtěl, aby EQUIRHODONT zněl více majestátně a epicky, než jeho domovská skupina ROOT, takže se ke kapele připojil zkušený klávesista Tudy (ONSET, host CALES atd.). Ten nejenže dodal hudbě velkolepý ráz a místy vykouzlil nádherné snové (až ambientní) pasáže, navíc kompletně naprogramoval bicí. Takže jádro skupiny již známe, avšak ve studiu se objevili ještě hosté, jmenovitě Georgui "Žoro" Enčev (Ashokův kytarový učitel), který spestřil skladbu "Meeting (My Father)" pěkným kytarovým sóličkem a vypravěč rozený Kanaďan Don Sparling.

Tématicky se na "Equirhodont Grandiose Magus" vracíme do mystického svéta říše Kärgeräs, v níž nás provádí velký mág Equirhodont, opět se setkáme s bytostmi jako Lykorian, Raón, Xerida, Rodaxx či Durron. Pradávná tajemství jsou nám opět zjevena. Příběh spolu s texty k albu se vyplatí přečíst, neboť dokonale korespondují s hudbou, doslova symbiózují, navíc do objemného bookletu byl vložen i český překlad. Big Bossova fantazie nezná mezí, milovníky fantasy literatury určitě potěší.

Srovnáním se skupinou ROOT se zřejmě nevyhneme, svou temnou atmosférou, Big Bossovým zpěvem, koncepcí alba a celkovým soundem ji EQUIRHODONT hodně připomíná, ale nebojte, o žádnou kopírku či vykrádání sama sebe naštěstí nejde. Jedná se o jiný pohled na již známý koncept, celkové tempo nahrávky je více volnější, doom metalově pomalejší. Rychlé rootovské pasáže vystřídaly tentokrát atmosferická klávesová intermezza, v níž nás vypravěč podmanivě láká do světa magie a velkých činů. Ano, klávesy úctyhodně sekundují kytarám, ty jsou více variabilní než na ROOT. Materiál byl psán přímo na tělo výtečnému kytaristovi Ashokovi a není tajemstvím, že právě progresivní a technické věcičky patří mezi jeho doménu. Jeho nádherná sóla lemují celou nahrávku, např. druhý sedmiminutový opus "Meeting (My Father)" není nic jiného než jedna dlouhá sólová suita. Celkově hudba hodně přičichla k progresivnímu čili art metalu a jsem velmi rád, že se tak stalo v naší domovině. Stejně tak hutné kytarové riffy podporované zemitou basou Igora, jenž tvoří konzistentní půdu pro již zmiňovaná sólíčka nebo barevné kouzlení kláves Tudyho, mě doslova učarovávají. Stejně tak Big Boss sází na čistější polohu hlasu, stejnou měrou se přiklání k jeho typickému mohutnému zpěvu či sborům. Příkladem budiž můj favorit alba čtyřka " Song (Dream)", u níž zažívám až frenetické nadšení. Dokonalé, nádherné, majestátní. Neméně silné jsou i další skladby např. hned následující "The Lake Flower Of Evil", v níž slyšíme progresivní riffy nebo časté změny nálad. Big Boss se odvážně pouští do vyšších vokálních poloh, opět zaujmou nekončící Ashokovy kytarové onanie.

Kdo by od Big Bosse čekal nějaký komerční tah před penzí, tak se šeredně mílí, na to je příliš ostřílený pard, jenž miluje metalový underground natolik, že by byl ochoten pro něj obětovat i svou černou duši. Navíc když si uvědomíme, že materiál vznikal velmi krátkou dobu, tak nelze jinak, než poníženě smeknout před megalitem "Equirhodont Grandiose Magus". Shindy rozhodně nezaváhal a strefil se rovnou do černého, skoro bych chtěl říci, že EQUIRHODONT jsou snad nejlepší skupinou, jakou vydal. Hodnocení 100 % jsem nedal jen z toho důvodu, abych kapelu ještě více motivoval k nahrání ještě lepšího následovníka. Potom se však obávám, že mi hodnotící stupnice nebude stačit.

Kontakt:
Equirhodont
Jiří BigBoss Valter
Tábor 6, 616 00 Brno
e-mail: bigbos@volny.cz

sestava: Jiří "Big Boss" Valter - zpěv, Marek "Ashok" Šmerda - kytary, Igor "Igorr" Hubík - baskytara, Petr "Tudy" Holubář - klávesy, programování bicích, hosté: Georgui "Žoro" Enčev - kytara v "Meeting", Don Sparling - vypravěč
produkce: Standa Valášek a Pavel Hlavica
studio: Shaark
čas: 42:24