06.09.16

06.09.16

NEVERMORE - Dead heart in a Dead world

NEVERMORE - Dead heart in a Dead world

2000 Century Media

"…the Heart collector sing his song that's slowly bowling over…"

Takže hned na začátek tu uděláme menší selekci (= protřídění). Materiál je z hudebního hlediska bezchybný, ovšem jeho obsah by jistí lidé možná neunesli. Ano, všichni víme, o koho se jedná. Tito lidé vše kolem sebe vidí v tom nejlepším světle, vše se jim zdá fajn a super, věří v ten lepší konec všeho, všude hledají nějaké plus (i tam, kde žádné není J). Tak tihle lidé by se měli téhle placce vyhnout velkým (nebo ještě větším) obloukem. A nejradši by neměli přijít do vizuálního kontaktu s coverem alba. Stejně jako u dalších několika kapel vyjadřuje cover dokonale základní myšlenku alba (a v tomto případě i děj posledního, jedenáctého záseku - "Dead heart in a Dead world") - karikatura člověka, jehož tělo je tvořeno několika větvemi a bílou maskou místo obličeje. Podobně je řešen i booklet, který patří k tomu nej co sem kdy viděl a navodí tu správnou ponurou a depresivní atmosféru.

To jsme probrali ty nehudební věci a teď se můžeme vrhnout na hudební stránku alba. Taky toho není co vytknout. Brilantně složeno, brilantně zahráno. Celá skupina podává skvělý výkon, i když nejvíc vyčnívá zpěvák Warrel Dane, který svým rozsahem okamžitě navodí potřebnou náladu, tj. zoufalství, smutek, depresi. Jeho vokál je všechno, jenom ne monotónní a stereotypní. Stejně tak musím vychválit kytaristu Jeffa Loomise. Odvádí perfektní práci, jeho riffy mají tu správnou porci deprese a zoufalství a dělají NEVERMORE NEVERMORE, jeho sóla padnou jako vyšitá (nacházejí se na různých místech, nedochází tedy k heavy metalové nudě sloka-refrén-sloka-refrén-sólo-sloka-refrén). Občas nám i něco zabrnká, jenže to většinou moc dlouho nevydrží a neškodné brnkání pak smetou agresivní riffy. Na albu se nachází několik typů skladeb, např. "vyhlazováky", kdy se NEVERMORE změní v zuřící bestii, pár "balad" (nicméně v tom původním slova smyslu, takže jsou to šíleně smutné a melancholické věci), jeden "hymnický opus" a pár nezařaditelných věcí (to abychom všechno neškatulkovali). Jestli jsem ovšem ve vás vzbudil pocit, že na DHIDW se nachází podobné písničky (byť třeba jenom dvě), musím vás vyvést z omylu. Každý song má svůj vlastní "ksicht".

Hned na začátku na nás NEVERMORE vyvalí dvě asi nejagresivnější songy - "Narcosynthesis" a "We desintegrace". Co může být lepší start než dvě takové pecky. Z "Narcosynthesis" číší dokonalé porce vzteku, agrese a zoufalství. Song šlape ve středním tempu s agresivní kytarou a zoufalými refrémy. Podle mého názoru jedna z nej na albu (i když tohle je hodně individuální, každý má svůj oblíbený song). Jízda zoufalství a vzteku pokračuje v dokonalé "Inside four Walls". Píseň vypráví o kamarádovi zpěváka, který byl za FETOVÁNÍ (ne za dealerství) odsouzen na několik let. A tak mu nezbyde nic jiného, než nadávat na systém a ptát se, proč dostal víc než někteří vrazi a násilníci. V písni je skvělý moment, kdy skupina přestane hrát a někdo se začne ptát: "Je tohle spravedlnost? Je tohle americká cesta?" Okamžitě ho umlčí hřmící kytara a zpěvákův řev. Prostě nádhera - to se nedá popsat, to se musí slyšet! Další dvě esa v rukávě jsou "The River Dragon has come" a "Heartcollector". "The River Dragon has come" je ta metalová hymna, ovšem v podání NEVERMORE, tj. z písně číší vlny zoufalství a bolesti (mimochodem textová část písně se zabývá protržením jisté čínské přehrady, při kterém zahynulo 80 000 (!!!) lidí).

"Heartcollector" je první z těch melancholických, pomalých, smutných písní, vhodných tak na to, abyste si po jejich poslechu tak akorát šli hodit mašli. Prostě kus, ze kterého smutek a melancholie přímo číší. Na albu se nachází i coververze "Sound of silence" od Paula Simmonse. Textově se k tvorbě NEVERMORE více než hodí, a potom, co si s písní hoši trochu "pohráli", ona nejen na album zapadá, ona dokonce i vyčnívá. Snoubí v sobě to nej z celé desky do jedné excelentní písně. Takový "Zvuk ticha" poslouchat pokaždé, když je v mém pokoji ticho, to by bylo něco! Dále bych vám chtěl představit "Insignificant" a "Belive in nothing", další kandidáty na písně, které vás nejrychleji dostanou na smyčku (hlavně "Insignificant", skvostný to kus!). A to se již blížíme do finiše songem "Dead heart in a dead world". Píseň začne zvukem vynilu Wol. 4 od Black Sabbat, přejde do smutného brnkání a později se rozjede do absolutního inferna (aby taky ne, když vypráví o muži, jehož srdce se postupně promění v dřevo, viz cover). Píseň končí a já říkám, že líp než naprostou zkázou to nemohlo dopadnout. Máme za sebou (vy asi ještě před sebou) skvělé album a já neváhám tomuto skvostu ihned fláknout 100 %, protože méně si náladotvůrci (spíš náladodestruktoři) NEVERMORE za tohle album nezaslouží.

PS: Množí se zprávy, že nové album NEVERMORE brzy spatří světlo světa a já to samozřejmě poslechnu a zrecenzuju a společně se vydáme na další jízdu beznaděje, zoufalství, smutku a deprese. Těšte se! A i kdyby ne, pořád se můžeme snít neonovou černí ("Dreaming Neon Black").

sestava: Warrel Dane - zpěv, Jeff loomis - kytara, Jim Sheppard - baskytara, Van Williams - bicí
produkce: Andy Sneap
studio: Village Productions