29.09.16

06.09.16

06.09.16

AGONY - Call The Rain

AGONY - Call The Rain

2003 I.F.A. Records

Jak příhodné psát recenzi na druhé CD dačických AGONY, pojmenované "Call The Rain", když venku lije jako z konve. Promo materiály, zaslané Petrem z expandujících I.F.A. Records, označují tvorbu skupiny jako dark doom metal. Bohužel touto škatulkou vydavatelé označují snad všechny skupiny, u nichž zaznějí klávesy, dívčí vokál nebo je na obalu alba vyobrazen hřbitov či anděl. Pravda, počin "Call The Rain" všechny tyto atributy splňuje bezezbytku, ale pokud mluvíme o doom metalu, tak o té jeho pravěké podobě ze začátku 90. let, kdy byl ještě hodně nasáklý death či thrash metalem. Již půlhodinová délka desky dává jasně najevo, že nepůjde o utahané záhrobní litanie, ale o docela svižnou a našlapanou muziku. Personální problémy se s AGONY vlečou snad od prvopočátků, proto i tato deska byla nahrána ve zcela pozměněné sestavě, kde z předchozích členů zůstal jen frontman Mrcy (kytara, zpěv, texty) a bubeník Tom. Proto se vydání opozdilo o půl roku. S příchodem nových person došlo k odklonu od doom metalu, prezentovaným na debutu "Ashes To Ashes, Dust To Dust" (1999), ten jsem bohužel neměl možnost slyšet, ale dle ohlasů recenzentů se jednalo o kvalitní dílko.

No nic, pojďme si vzít na paškál jejich aktuální počin. Hned první tóny úvodní skladby "From Dusk Till Dawn" mě posadily na prdel. Chytlavé piánko, veselé kytary, hrubý, ale dobře čitelný murmur, dívčí recitace, už jsem se těšil, že v podobném duchu bude celé album, protože mi to připomnělo novější produkci mých velkých oblíbenců PYOGENESIS. Ale hned druhá "Doom Theatre" ukazuje pravou tvář AGONY. Kulometné kopáky, thrashově řezavé kytary, deathový vokál. Pryč s doomíčkem, na řadu přichází řízný metal. Snad jen klapky v pozadí či Petřin recitativ (no o zpěvu se zase až tak mluvit nedá) tvoří ono dark metalové aroma. Ani následující "4 U" nijak z rychlého tempa nesleví, právě naopak. Jedná se snad o nejbrutálnější skladbu, dokonce i klávesy a Petra si daly pauzu. Tajemné vybrnkávání baskytary ve "Winter Flower" může být předzvěstí hitovky. Svou chytlavostí připomene první skladbu, taky k ní Mrcy napsal výtečný text. Však on si na lyrice pro celé album dal dost záležet, stačí mrknout na stránky kapely, kde si hodně zlenivělí mohou stáhnout překlady. Pětka "Dream Way" zaujme propracovanějšími klávesami, hodně atmosferická, avšak thrashově nakopnutá věcička. V "In Nomine..." předvádí Petra svůj nejvýraznější vokální výkon, oproti jiným skladbám se jedná o nejdoomovější záležitost. Tato píseň byla poprvé nahrána pro promo účely již roku 2001 a tehdy také vyšla na kompilaci TEMNO II. Tajemné klávesy, simulující varhany otevírají další nabroušenou hitovku, v níž krásně vynikne Stanleyo basa. Kytary v závěrečné "Call The Rain" docela slušně riffují, jen ten duet Mrcyho a Petry zavání pěkným klišé. Znovu nahraná bonusovka "Skyline From Silence" pochází z předchozího výtvoru "Ashes To Ashes, Dust To Dust", bohužel však nejsem kompetentní soudit, jak se liší (či neliší) od původní verze, neboť jsem první album AGONY zatím neslyšel (zavčas napravím). Zaujalo mě v ní kytarové sólíčko, těch je bohužel na albu jako šafránu.

Málem bych se zapomněl zmínit o kvalitním zvuku nahrávky. Bodejť by nebyl, když se nahrávalo v proslulém studiu Hacienda Dodo Doležala za dohledu zvukového mága Františka Musela. Nástroje jsou dobře čitelné a nepostrádají tolik důležitý šmrnc. Přestože AGONY nehrají nic světoborného, originálního ani moderního, jejich placka "Call The Rain" se věru dobře poslouchá. Věřte, že po půlhodince poslechu nebudete ještě dostatečně nasyceni a rádi stisknete tlačítko play znovu a znovu a znovu...

P.S. Přestože na CD jsem o tom nikde nenalezl zmínku, disk navíc obsahuje mediální bonus MPEG video "Mad Theatre".

Kontakt:
zahraniční pošta: c/o Mrcy, Strachovského 67/IV, 380 01 Dačice