29.09.16

06.09.16

06.09.16

EVEREVE - Stormbirds

EVEREVE - Stormbirds

1998 Nuclear Blast

Chcete zaručený způsob jak sbalit holku, pusťte ji druhé album německých gotiků EVEREVE "Stormbirds". Německo se již dlouhá léta může pyšnit silnou gothic metalovou scénou a na rozdíl od té rockově laděné britské, odkud přišla první expanze tohoto atmosférického stylu, může v současné době nabídnout skutečně kvalitní tělesa, vzpomeňme ty nejvýznamnější jako LACRIMOSA, CREMATORY, PYOGENESIS či PARAGON OF BEAUTY. Přestože dnes jsou EVEREVE trochu někde jinde, neboť stále více inklinují k cyber elektronických vodám, neuškodí si připomenout jejich přelomový počin z 98', už třeba z toho důvodu, že se jednalo o poslední album s nejlepším zpěvákem skupiny Tomem Sedotschenkem, který bezprostředně po vydání "Stormbirds" dobrovolně odešel na onen svět.

Pakliže předchozí počin "Seasons" z 97' se ambiciózně pokusil o symbiózu doom/black metalu a gotiky, tak na následujícím "Stormbirds" toto směřování dosáhlo svého vrcholu a pro mě se jedná o nejlepší počin skupiny. Jestliže se někomu nezamlouvá současná gothic scéna s monotónním rytmem bicích, primitivní kytarovou hrou a s tunami odlidštěných samplů, tak u EVEREVE se ničeho takového nedočkáte. Ti rozhodně nesázejí na jednoduchý písničkový model, ale na propracované kompozice (záměrně jsem nepoužil slova skladby) tvořící na "Stormbirds" koncepční celek protkaný klavírními etudami vynikajícího klávesáka Michaela Zeissla, smyčci Barmbeck Symphony Orchestra pod taktovkou vyhlášeného Jan-Petera Genkela (např. LACRIMOSA, THERION) či tajemným recitativem Sharlie Pryceové. Všichni zúčastnění hráči vnáší do tvorby notnou dávku experimentů či progrese v tomto stylu dosud nevýdané. Již zmiňovaný vokální chameleón Tom Sedotschenko na albu vystřídá nespočet poloh zpěvů od blackového skřehotu (ten skutečně žeru), přes deathový murmur po doomovou naléhavost či mystický šepot ve vypjatých pasážích. Kapitolou samou pro sebe jsou zvráceně romantické texty, v níž převažuje angličtina, ale dojde i na rodnou němčinu ("Martyrium", "...A Part Of You") nebo ve skladbě "Spleen" na francouzštinu, neboť inspiraci čerpá z prokletého básníka Charlese Boudelairea. Mistrovské kousky předvádí klávesák Michael Zeissl, s nímž se rozhodně nudit nebudete. Ano takhle si představuji hru na klávesy. Jednou znějí jako barokní spinet ("…On Lucid Wings") či varhany ("…The Downfall"), jindy suplují klavír ("Martirium") nebo když elektronika nedostačuje, sedne si Michael za klasické Grand piano ("Spleen"). Co více dodat. Nesmíme zapomenout ani na oba výborné kytaristy Thorstena Weissenbergera a Stefana Kiefera. Díky jejich variabilní hře dodávají hudbě spolu s klávesy ještě na větší barevnosti. Kytarové vybrnkávačky se sóličky v pozadí střídají blackové vichřice či hutné death/doomově výjezdy, dojde i na progresivně laděné riffy, jaké slyšíme např. v "Universe", v jednom z vrcholů alba. Nebývá příliš zvykem, aby jsme v tomto hudebním stylu slyšely skutečně propracované bicí. Marc Werner to s bubny nijak nefláká a vyžaduje-li to situace, dokáže pěkně šlápnou do kopáků. Rovněž basa Stefana Mullera příjemně bublá, ve složitějších pasážích umně sekunduje kytarám a v již tak pestré zvukové paletě se nijak neutápí.

Měl bych-li ještě někoho pochválit, tak producentské duo Jan-Peter Genkel a Gottfried Koch. Tyto již etablované producentské veličiny vykouzlili v hamburském studiu Impuls (např. LACRIMOSA) pro "Stormbirds" specifický zvuk, ten si zachovává svoji metalovou dravost s blackovou syrovostí, jaká kontrastuje s ladnými gotickými pasážemi. Pro tento styl hudby nejlepší možná volba. EVEREVE patří na poli gothic metalu bezkonkurenčně mezi absolutní špičku spolu třeba s Portugalci MOONSPELL či s krajany LACRIMOSA. Jsou-li vám tato jména vašemu srdci blízká, pořiďte si "Stormbirds" a vydejte se do nádherné země bouřkového ptactva...

sestava: Michael Zeissl - synetizátory, Thorsten Weissenberger - kytara, Tom Sedotschenko - zpěv, Stefan Kiefer - kytara, Stefan Muller - baskytara, Marc Werner - bicí
produkce: Jan-Peter Genkel
studio: Impuls Recording Studios