14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

GREEN CARNATION - Journey To The End Of The Night

2000 Prophecy Prod.

Poslouchat Nory GREEN CARNATION v nepříliš pokojné náladě může být velmi nebezpečné neřkuli fatální. Věřte nebo ne, ale když jsem takhle jednou večer křižoval brněnskými uličkami a přemítal o životě, poslouchal jsem jejich debutní album "Journey To The End Of The Night" z roku 2000 a stékaly my slzy po tvářích. Myslím, že není potřeba většího důkazu, aby každý pochopil, že máme co do činění s náladotvůrci toho nejtěžšího kalibru. Natolik podmanivá, melancholická, opojná, prostě jednoduše nádherná se jeví tvorba GREEN CARNATION. Není náhoda, že hned debutní počin "Journey To The End Of The Night" hravě a s přehledem strčí do kapsy většinu skupin zádumčivého ražení, vždyť album nahráli ti nejlepší ze severské provenience. Zakladatel spolku kytarista Tchort (CARPATHIAN FOREST, ex-EMPEROR) si přizval kamarády z bájných IN THE WOODS..., tedy dvojčata Christiana a Christophera Botteriho (oba před blahými časy tedy roku 1990 stáli u zrodu GREEN CARNATION) a dále bubeníka Alfa Rasmussena. Ti společně napsali materiál pro debut, jenž svou nezapomenutelnou náladou připomíná právě IN THE WOODS... z období desky "Omnio", takže kdo ještě nezatlačil slzu po rozpadu těchto náladotvorných vizionářů, může být tato deska zadostiučiněním.

V červenci 1999 se skupina zavírá do proslulého Jailhouse studia, kam si přizve rovnou pět excelentních vokalistů, z níž bych vyzdvihl hlavně zpěvuli Synne Sopranu (rovněž IN THE WOODS...), Vibeke Stene (TRISTANIA) nebo hlavního zástupce mužského vokálu charismatického Geira Sollieda. Právě proto, že album nazpívali pod úhrnem improvizace, vyzní zpěvy velmi vzdušně, nenásilně a s přirozenou grácií. Prostě profesionální přístup. Vokální paleta je na "Journey To The End Of The Night" skutečně bohatá, hrubý mužský zpěv (nikoliv však murmur) střídá esoterický ženský soprán, aby na řadu přišly sbory či Geirův hymnický projev nebo démonický šepot. Nádhera.

Pilířem alba jsou však kytary. X Botteri nezapomněl nic ze své školy v IN THE WOODS..., takže si dosytnosti vychutnáme monumentální psychedelické orgie, transcendentální sólíčka či depresivní vybrnkávačky. Tchort si zase pořádně zariffuje nebo si vyjede do blackových výšin. Ve vypjatých pasážích za zvuků činelů nás do temných slují strhává Christopherova baskytara.

"Journey To The End Of The Night" je velmi temné a depresivní album určené jen otrlým posluchačům. Hned napoprvé možná nestrávíte přílišnou délku kompozic (např. hned první čtyři skladby nejsou kratší deseti minut), do níž se možná budete muset i nutit. Ale jestliže uzříte tu vnitřní krásu desky, stanete se také notoricky závislí na opojné vůni zeleného karafiátu.

P.S. Varování!!! Labilnější povahy se sebevražednými sklony se raději této skupině vyhněte obloukem. Před poslechem tohoto alba se poraďte se svým psychiatrem.

sestava: Alf Tore Rasmussen - bicí, X Botteri - kytara, efekty, Christopher Botteri - baskytara, Tchort - kytara, hosté: Geir Sollied - zpěv, Synne Soprana - zpěv, Linn Solaas - zpěv, Vibeke Stene - zpěv, Atle Dorum - zpěv, Leif - viola
produkce: Bjorn Harstad
studio: Jailhouse studio, Kristiansand
čas: 70:11