29.09.16

06.09.16

06.09.16

TYPE O NEGATIVE - World Coming Down

TYPE O NEGATIVE - World Coming Down

1999 Roadrunner Records

Znáte lepší lék na hodně velkou depku, než si pustit brooklynské "pohodáře" TYPE O NEGATIVE. Stalo se zvykem, že na každé jejich řadové album si musíme nějaký ten rok počkat, nijak tomu nebylo i u čtvrté dlouhohrající desky "World Coming Down". Dalším nepsaným pravidlem bývá, že každé jejich nové album překonává svého předchůdce, proto se nemůžeme divit, že právě zatím poslední deska "World Coming Down" patří ke skutečnému vrcholu jejich hudební kariéry. Peter, Josh, Kenny a Johnny tentokrát nenechali nic náhodě a do psaní materiálu i samotného nahrávání se zhostili s vysoce zodpovědným přístupem. Výsledkem budiž maximálně vyrovnaná, lépe řečeno naprosto bezchybná deska s brilantní produkcí.

Třináctero skladeb (nepočítám-li bonus "12 Black Rainbows" vyskytující se na limited edition) se nese v jednotném koncepčním duchu, jenž pojí jediné slovo - smrt. Neobávejte se však sterilnosti nebo nedejbože nudy. Trefnějším vyjádřením jednotlivých skladeb lépe charakterizuje slovo hymny. Hymny beznaděje, zatracení a úpadku. Neznám jinou skupinu lépe vystihující dekadenci dnešního světa (ruku na srdce, o které době se netvrdilo, že je dekadentní).

Oproti předchozí poněkud mýdlové fošny "October Rust" zní "World Coming Down" mnohem hutněji, více zatěžkaněji, ale hlavně depresivněji, přestože pozitivně vyzněné úseky pozorný posluchač rovněž nalezne. Klasické tajpovské chrastivé kytary tvoří ten potřebný kovový základ, jemuž sekunduje Peterova zabijácká basa. Právě kontrast hutné základové vrstvy s až medově znějící sólovou kytarou či křišťálovými klávesy tvoří základní poznávací znamení tvorby Tajpů. Proto skupinu poslouchají dva tábory fanoušků, kromě metalistů i komerčněji laděné posluchačstvo odkojené MTV, kde mimochodem klipy Tajpů normálně běží. Z transu nás co chvíli proberou Johnnovy dynamické kopáky. Přestože bicí zrovna neuhánějí závratnou rychlostí, zaujmou četnými přechody či různými breaky, navíc jsou skvěle nazvučené. K Peterovu vokálu snad ani není co dodávat. Charismatičtějšího zpěváka byste na tvrděrockové scéně hledali asi jako jehlu v kupce sena. Jeho hlasový rejstřík sahá od mocného barytonu, při němž cítíte všudypřítomný dotek ruky osudu až po vyšší polohy, kdy vysvítne paprsek naděje. Mluvit o textech na desce by bylo zbytečným nošením dříví do lesa, shrnu je jedním slovem - geniální. Od debutu jsme si zvykli na různé mezihry a intra, sloužící jako oživení notně dlouhých skladeb. Na tomto albu poprvé tvoří jednotný příběh. Příběh muže ničící si život drogami a alkoholem, na jehož konci nečeká nic jiného než smrt. Vřele doporučuji pozorně poslechnout, až běhá mráz po zádech. Po poslechu "World Coming Down" si nejeden rozmyslí své počínání.

Mezi nejsilnější momenty alba považuji jednak hned úvodní "White Slavery", ve které Peterův zpěv graduje až do zaslouženého orgasmického refrénu. Kytary rovněž neskutečně vržou, takový soundtrack k depresi. Po mezihře "Sinus" následuje druhý vrchol "Everyone I Love Is Dead". Tak tady už jde veškerá legrace stranou. Proč se stále nemohu zbavit příjemného mrazení v zádech. 11 minutový opus "World Coming Down" začíná tak dokonalou zničující gradací, tempo tak neskutečně pomalé, až máte pocit, že to muzikanti zabalí a odejdou pryč, ale nádherné tesklivé kytary v pozadí, lesbian choir, mlaskavé činely vás však dovedou až k zaslouženému katarzujícímu finále. Mám slzy v očích. A to přichází další vrchol "Everything Dies". Chvilky optimismu se dočkáme v další silné skladbě "Pyretta Blaze", v níž Kenny předvádí kytarové exhibice. Paráda. Dokonalost. Na závěr nám Tajpy přichystali skutečnou lahůdku - meddley od BEATLES "Day Tripper".

Vážení TYPE O NEGATIVE nám dokázali, že je pro co žít. Dříve než kopnete do tý bedny nebo dostanete závrať při pohledu z výšky, zkuste udělat krok zpět, sundejte si smyčku z krku a otevřte oči. I nejhlubší propasti žalu nejsou bezedné. Navíc se stejně všichni setkáme na cestě za zeleným světlem, tak proč si to ještě pořádně neužít...

sestava: Peter Steele - zpěv, baskytara, Josh Silver - klávesy, Kenny Hickey - kytara, Johnny Kelly - bicí
produkce: Josh Silver a Peter Steele
studio: Systems Two