14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

GREEN CARNATION - A Blessing in disguise

2003 Season Of Mist

Zánikom nesmierne talentovanej a nadčasovej nórskej skupiny IN THE WOODS... vzniklo obrovské prázdno v nejednej duši. Fanúšikovská základňa tejto skupiny nikdy nevynikala priveľkou početnosťou, no o to viac boli poslucháči IN THE WOODS... oddaní ich hlbokej a priestorovej hudbe, ktorej zrejme najvýstižnejšou vlastnosťou bolo to, že nikdy neliezla do uší príliš ľahko. Bola tajomná a zdanlivo uzavretá, poslucháč si k nej buďto našiel cestu sám, alebo mu zostala naveky zakrytá. GREEN CARNATION bol názov death metalovej skupiny, z ktorej popola IN THE WOODS... povstal. Ironicky je to dnes práve znovuzrodený GREEN CARNATION, ktorý má zaplátať dieru, ktorá po rozpade legendárnych Nórov vznikla. Skupinu popri bývalých členoch oživil aj bývalý bubeník legendárnych EMPEROR, Tchort, ktorý sa tentokrát chopil gitary. Skupina vydala svoj debut, nasledovaný úspešným albumom "Light of Day, Day of Darkness" a najnovšie prišli GREEN CARNATION s aktuálnym albumom "Blessing in Disguise".

Hudba GREEN CARNATION je oproti IN THE WOODS... oveľa chytľavejšia a lezie do uší kupodivu veľmi dobre. Skupina sa drží jednoduchých námetov a snaží sa o čo najväčšiu štýlovú pestrosť a tak čím ďalej CD počúvate, máte pocit, že sa jedná o kompiláciu viacerých kapiel. Úvodná "Crushed to Dust" napríklad vyniká našľapanými bicími a chytľavými zdvojenými vokálnymi linkami, ktoré jednoducho nezaprú škandinávsky pôvod, zatiaľčo nasledujúca "Lullaby in Winter" pripomína skôr rockovú baladu a treba povedať, že je asi najmenej vydarená. Nasledujúce skladby však už rozohrávajú pútavý príbeh príjemne umeleckej, náladovej hudby, ktorá napriek slabším literárnym schopnostiach hlavného textára Tchortha pôsobí aj dostatočne lyricky.

Čo sa týka následnosti na IN THE WOODS..., v skupine z notoricky známych lesníkov pôsobí už len bubeník Anders Kobro. Ostatné mená sú známe len tým, ktorí IN THE WOODS... sledovali naozaj pozorne. Na base tu hrá Stein Roger Sordal, ktorý s IN THE WOODS... absolvoval zopár koncertov, na ktorých alternoval pôvodnému basákovi, Christopherovi Botterimu. Inak sa jedná o veľmi dobrého priateľa speváka ITW, Jana Transita, s ktorým v šiestich (!) rokoch založili prvú skupinu "?", neskôr premenovanú na EMPIRE. V súčasnosti títo dvaja pôsobia v chaotickom šialenom projekte SOXPAN. Bjorn Harstad je takisto známy len tým zasväteným, tento chlapčisko totiž odohral tiež len zopár koncertov s ITW a v súčasnosti sa okrem pôsobenia v GREEN CARNATION venuje svojmu obchodu s hudobninami v Kristiansande.

Spevák Kjetil Nordhus okrem svojej väčšej telesnej konštrukcie vyniká minimálne. Do bodky síce splnil to, čo by sa od speváka podobného žánru očakávalo, nevyniká však ničím výnimočným, čo by stálo za zmienku. Tým tak trochu ovplyvňuje celý album. V dnešnej dobe sa stáva pravidlom, že skupiny vydávajú albumy, ktoré sa skôr držia zauzívaného, než by akokoľvek napredovali. Takto môže ľahko aj "Blessing in Disguise" zapadnúť do celej kopy podobných albumov, ktoré sa vynárajú na scéne za posledných 10 rokov. Ak mu však poslucháč dá šancu a prižmúri jedno ucho, album môže byť naozaj vynikajúcim posluchom. To však musí trochu odignorovať viacero pasáží, ktoré akoby sme už počuli v podaní kapiel AMORPHIS alebo SENTENCED, či dokonca samotných IN THE WOODS.... Ak mu takúto šancu nedáte, je tu ešte posledná možnosť, že oceníte fantastický zvuk made in Jailhouse a výnimočne nazvučenú a zmixovanú basgitaru, ktorá, presne ako to mám rád, v pozadí žije svojim vlastným životom a občas upúta krásnym výpadom, či rytmickou linkou.

GREEN CARNATION teda v žiadnom prípade neberte ako inkarnáciu IN THE WOODS.... Ono je to skôr zelený odtieň šedej. Hoci viac zelený, než šedý.

sestava: Tchort - kytara, Kjetil Nordhus - zpěv, Stein Roger Sordal - baskytara, kytara, harpa, Anders Kobro - bicí, Bernt A Moen - klávesy, piáno, Bjorn Harstad - hlavní kytara, efekty
produkce: Tchort