29.09.16

06.09.16

06.09.16

TYPE O NEGATIVE - Life Is Killing Me

TYPE O NEGATIVE - Life Is Killing Me

2003 Roadrunner Records

Na nové TON jsem se nesmírně těšil - celé čtyři roky. Předchozí opus "World Coming Down" nasadil kvalitativní laťku nesmírně vysoko a z poslechu "Life Is Killing Me" jsem nabyl pocitu, že se toto veledílo zřejmě nepodařilo překonat. Především se mi líbila koncepčnost a celistvost "World Coming Down", "Life Is Killing Me" obsahuje 15 skladeb, jenž by každá mohla stát samostatně, každá vypraví jiný příběh (ale stejného tématu), hudebně se od sebe liší, spojuje je však charakteristický rukopis TON - nihilistický pohled na svět, hymny sexu a smrti a samozřejmě nepostradatelný černý humor. Stylově se deska vrací zpět k albům "Bloody Kisses" a "October Rust". Prvně jmenovanou připomíná svou pestrostí a různorodou délkou skladeb (různé zběsilé mezihry, hudební neohraničenost), druhou zvukem (byť více syrovějším), klávesovými postupy a vypjatým Steelovým zpěvem. Noví TON mi připadají více předvídatelní, což zřejmě způsobil fakt, že v poslední době patří k mým vůbec nejposlouchanějším skupinám, takže jejich postupy se mi hluboko zařízly do šedé kůry mozkové. Tím samozřejmě nechci nijak snižovat kvality desky, právě naopak, "Life Is Killing Me" je zatraceně nabušená deska, TON zřejmě ani neumějí natočit špatné album.

Oproti starší tvorbě přibylo i několik nových invenčních prvků. Především album nezní tak depresivně a sklíčeně jako předchozí, některé pasáže nepostrádají doslova punkovou dravost typickou pro debut "Slow, Deep and Hard", ačkoliv po textové stránce zůstalo vše při starém. Taktéž skupina upustila od typického chrastivého zvuku podladěných kytar a ty znějí více čistěji, byť onu charakteristickou hutnost samozřejmě opět slyšíme. Místy zaujme Steelův vokál profiltrovaný harmonizérem evokující amplion (např. "Angry Inch") a rovněž zajímavá intra skladeb (strašidelný přístav v "Todd's Ship Gods (Above All Things)", nemocniční ARO v "Life Is Killing Me", hospodský ruch v "How Could She?" nebo mariňácké prostředí v "IYDKMIGTHTKY (Gimme That)").

TYPE O NEGATIVE nahráli pestré šťavnaté album, plné zvratů, silných momentů a hitových ambicí (třeba takový nesmírně chytlavý motiv z "I Don't Wanna Be Me" se mi hluboko vryl do paměti a ne a ne se ho zbavit, o takové naprosto našlapané "Angry Inch" ani nemluvím, mimochodem začíná stejným kytarovým riffem jako zmiňovaná "I Don't Wanna Be Me"). I po více než jedné dekádě na scéně stále skupina udává ve svém stylu vůdčí tón, přestože karty byly známy již před deseti lety.

sestava: Peter Steele - zpěv, baskytara, Josh Silver - klávesy, Kenny Hickey - kytara, Johnny Kelly - bicí
produkce: Josh Silver a Peter Steele
studio: System Two