29.09.16

06.09.16

06.09.16

DEPRESY - Psychomantium Phenomenon

DEPRESY - Psychomantium Phenomenon

2003 Shindy Productions

Z hořícího astronomického symbolu Neptuna na obálce alba "Psychomantium Phenomenon" trenčínského ansámblu DEPRESY musí být navýsost jasné, že tentokrát si skupina nehodlá vzít na paškál jen magické pozemské arkánum, ale přes zasněžené karpatské hvozdy se vydává podmanit si samotné kosmické equilibrium. Od vydání geniálního počinu "Sighting", jenž patří k tomu nejlepšímu, co jsem kdy slyšel na poli mystického death metalu, uplynuly bezmála čtyři roky a za tu dlouhou dobu prošla i samotná skupina určitými personálními změnami. Především zpěvák Dragon, duševně vyčerpaný z boje s drogovými démony, se rozhodl kapelu raději opustit a na jeho černý trůn usedá Vesper ze skupiny ESSENCE OF EXISTENCE. Ten si sebou rovněž přizval klávesistku Fear, která je sice v bookletu uvedená jako host, ale věřím, že se stane plnohodnotným členem skupiny, neboť klávesy již patří k neoddělitelné součásti hudby DEPRESY. Konečně byl vyřešen post baskytaristy, ten směle obsadil novic slyšící na jméno Gabriel.

Současná tvorba DEPRESY se čím dál více vzdaluje od klasických death metalových mantinelů načrtnutými debutem "...And There Came The Tears With Christ" a svoji bezbožnou tvář nastavila vlivům melodického black metalu. Mám-li být konkrétnější, celková atmosféra (klávesová intermezza, zpěv, tajemné deklamace, lyrika) mi silně evokuje Brity CRADLE OF FILTH z období "Dusk And Her Embrace", rovněž některá témata se přímo zabývají karpatským fenoménem. Takže po této stránce nás nečeká zas tak velké překvapení, přesto to nejdůležitější, majestátní kouzlo DEPRESY zůstalo zachováno a ačkoliv si skupina vypůjčila některé tradiční recepty, výsledný pokrm chutná báječně.

Předně musím pochválit vynikající práci kytaristů Dirrta a Shimiho. V jejich hře lze stále co poslouchat, ani chvíli nenudí. Těm sekundují neskutečně smrtící Elovi bicí. Ze všech nástrojů disponují nejlepším zvukem, radost poslouchat (ach...ty šlapáky). Jak jsem již zmínil, důležitou roli v nové éře skupiny hrají klávesy. Na minulém albu "Sighting" plnily jen úlohu meziher, inter apod., na "Psychomantium Phenomenon" dostaly mnohem větší prostor, byť v samotných skladbách nijak neruší strunné nástroje a jen s přirozenou ladností provzdušňují jednotlivé kompozice. Novic Vesper se cítí ve své kůži hlavně ve vyšších blackových polohách, ale rovněž hluboký murmur (tak typický pro nedocenitelného Dragona) mu nečiní potíže.

Album charakterizuje jednotná temná nálada, taktéž textová složka hovoří spíše pro koncepčnost. Těžko vypíchnout nějakou silnou skladbu, protože takové jsou všechny. Oblíbil jsem si třeba trojku "NAVb - Carpathian Sonnet of the Dead" pro její velmi chytlavé sólové kytary a báječné intro, rovněž sedmička "Metaphysical Implication of Evil" nezapře technické riffy a velmi temné kytarové sólíčko. A co takhle závěrečná pohansky laděná "Heathen Esoteric Transmissions". DEPRESY opět nezklamali a vypadá to, že ze svého majestátu nehodlají jen tak sestoupit, byť začíná být na slovenské scéně tvrdá konkurence.

P.S. Zajímavost pro technické fajnšmekry. Všimněte si jak, je vyřešen přechod mezi 10. a 11. trackem.

Kontakt:
e-mail: expostrencin@expos.sk