29.09.16

06.09.16

06.09.16

DIMMU BORGIR - Death Cult Armageddon

DIMMU BORGIR - Death Cult Armageddon

2003 Nuclear Blast

Nové album norských DIMMU BORGIR po velmi vydařené minulé fošně "Puritanical Euphoric Misanthropia" netrpělivě očekávalo nespočet fanoušků a nasnadě vyvstává otázka, zdali se dvouleté čekání vyplatilo. Předem bych chtěl říci, že novinka (tradičně s trojslovným příznačným názvem) "Death Cult Armageddon" již nezní tak překvapivě jako předloňský titul, právě naopak, je přesně taková, jakou jsem ji očekával. Svůj styl skupina dotáhla k dokonalosti již na "Enthrone Darkness Triumphant", kde DIMMU BORGIR předvedli učebnicový příklad melodického black metalu a na dalších albech se tento model úspěšně snažila co nejvíce zdokonalovat až do současné podoby. Dnes již samotná škatulka melodický black metal vyzní poněkud naivně, neboť v současné době k dosažení co největší teatrálnosti a velkoleposti vypomáhá symfonický orchestr.

DIMMU BORGIR patří mezi osvědčený prodejní artikl, takže si můžete vybrat ze široké nabídky formátů a verzí desky. Mezi základní patří klasické jewelcase CD bez bonusu a digipaková verze s bonusem "Satan My Master" od legendárních BATHORY. Tyto dvě verze se liší i front coverem. Pro náročné Nuclear Blast přichystal tzv. Limited NB Mailorder Edition - jedná se o bytelnou kovovou krabici s visacím zámkem, jenž kromě samotného CD s bonusem obsahuje rozsáhlý pergamenový booklet zabalený do luxusní tkaniny + soubor deseti pohlednic. Dále si můžete pořídit luxusní vinilové vydání se třemi bonusy či DVD audio s 5.1 surroundovým zvukem, třemi bonusy a s klipem ke skladbě "Progenies Of The Great Apocalypse". No nekupte to.

První co mě na "Death Cult Armageddon" příjemně zaujalo bylo grafické zpracování přebalu desky. Vynechám-li fotomontáže členů skupiny (mimochodem rovněž dokonale zpracované), ze kterých přímo čiší sebeironie a nadsázka nejen ze sebe samých, ale z celého černěkovového žánru (kdo to nepochopil a vše bezmezně baští, toho upřímně lituji), tak za pozornost stojí především práce mistra Joachima Luetkea (www.luetke.com). Tak dokonalé ztvárnění chladného světa smrti zahaleného do mrazivého futuristického hávu se jen tak nevidí. Bezchybné dílo, jeden z nejlepších bookletů, co jsem kdy viděl, naproti tomu přední obálka vyhlíží docela minimalisticky.

Při vložení CD do mechaniky zjistíme, že "Death Cult Armageddon" zní mnohem více symfonicky, velkolepě a bombasticky, české posluchače potěší, že symfonické aranže nahrála pražská filharmonie. Pro všechny zaryté škatulkáře lze tedy současný styl DIMMU BORGIR označit za extrémní symfonický metal. Předchozí album zaujalo především svou progresivitou a chytlavými melodiemi, novinka se vrací blíže k černému kovu, tudíž převládá spíše agresivita podpořená velkolepým orchestrem, takže pro technické exhibice tolik prostoru nezůstalo. Rovněž hostující Abbath ze smečky vládců věčného ledu IMMORTAL tuto skutečnost jen potvrdil a svým mrazivým vokálem obohatil skladby "Progenies Of The Great Apocalypse" a " Heavenly Perverse". Rovněž různé chladné samply a zkreslené vokály na celkově zlověstné atmosféře ještě přidaly. Rovněž zvuk desky zní více syrově než příliš vyleštěný předchůdce. Je naprosto zbytečné dále hovořit o samotném zvuku, o práci producentů a zvukových inženýrů, o hráčských výkonech, neboť po této stránce bylo vše dotaženo k dokonalosti a raději se s vámi podělím se samotnými pocity z poslechu desky.

První "Allegiance" nepatří mezi klasické intro a v jistém důsledku jsem byl mírně na rozpacích. Ne z toho důvodu, že bych tzv. klávesová intra nějak zvlášť vyhledával, ale to z předchozí desky znělo velmi emotivně. Po několika sekundách zvuků chladných odlidštěných samplů a blackově kvílivé kytary skupina rovnou vyloží karty. První dojmy - zvuk bicích již není tak dominantní jako na "Puritanical Euphoric Misanthropia", rovněž další nástroje jakoby stály ve stínu symfonickému orchestru, jenž dokonce přehlušil i Mustisovy klávesy. Nad tím vším se jako hejno havranů vznáší Shagrath se svým zlověstným vokálem. Následující "Progenies Of The Great Apocalypse" uvádí mohutný orchestr, aby byl přehlušen bezchybným skřehotem hostujícího Abbatha, opět orchestr, kytary jakoby hrály druhé housle, chvilka vydechnutí a přichází čistý Vortexův vokál a konečně ty hutné kytarové riffy, jenž vévodily minulé desce, poté symfonický menuet, Mustisovo piáno, smyčce trochu připomínají atmosféru soudtracků od Daniho Elfmana, pak se ztrhne blackové inferno, aby ho ukončilo jen bzučení much. Ve trojce "Lepers Among Us" přicházejí na řadu techničtější riffy, symfonický orchestr vystřídaly chladné samply, Shagrath střídá různé ďábelské vokály, Nick nesundá nohu z pedálu, v půli skladby zaslechneme dokonce dívčí deklamace o Satanovi. Následující pecka "Vredesbyrd" rozhodně aspiruje na hit a mě se hlavně její kytarová sólíčka, byť poměrně přímočará, vryla pod kůži. Jednoduchá, ale o to více úderná skladba. Následující "For The World To Dictate Our Death" opět představí skupinu v progresivnější poloze, opět různé zkreslené vokály a tak bych mohl pokračovat až do konce tohoto výborného alba. Jen bych ještě upozornil na devátou "Eradication Instincts Defined" začínající dojemným symfonickým intrem (stejně působivé jako "Fear and Wonder" z minulé fošny), poté plynule navazuje blacková smršť a po ní stejný symfonický motiv, ale utopený v záplavě samplů - velmi působivé. Docela nechápu, proč se skupina rozhodla udělat cover od BATHORY - tak typický chrastivý zvuk není tak lehké napodobit, stejně tak hráčské výkony Quorthona, neboť v té době nebyl kdovíjak dobrý muzikant.

DIMMU BORGIR jasně dali najevo, kdo že to vládne velkolepému melodickému black metalu, dokázali vkusně skloubit extrémní hudbu s obchodní politikou. Pro milovníky starších alb nutnost a pro ty ostatní bych vzkázal jediné - ať si o DIMMU BORGIR myslíte cokoliv, svůj hráčský potenciál mnohokrát potvrdili.

sestava: Shagrath - zpěv, syntetizátory, Erkekjetter Silenoz - kytara, Galder - kytara, Nick Barker - bicí a perkuse, ICS Vortex - baskytara, čistý zpěv, Mustis - klávesy, samply
produkce: DIMMU BORGIR a Fredrik Nordström
studio: Fredman