29.09.16

06.09.16

06.09.16

DIGITUS IN RECTO - Switch!!!

DIGITUS IN RECTO - Switch!!!

2003 Crystal Production

Abych byl upřímný, crossoveru jsem nikdy neholdoval, ale jsem rád, že na česko-slovenské scéně jeden takový vznikl. Úmyslně jsem použil tohoto slovního spojení, byť se naše zemičky dávno rozdělily, protože DIGITUS IN RECTO sice pochází ze Slovenska, ale jejich talentu si všiml Dalibor z českého vydavatelství Crystal Prod. Na rozdíl od známých amerických crossoverových či nu-metalových hvězdiček nestaví DIGITUS IN RECTO jen na chytlavých melodiích, ale především se nebojí experimentovat. Hned na začátek musím říci, že mě skupina mile překvapila, materiál na "Switch!!!" je natolik variabilní, že si v něm to své najde snad každý, na živo se rozhodně musí jednat o hodně třaskavý dynamit.

Desce velmi pomohl výtečný sound ze studia Exponent, díky němuž zní hudba ještě více našlapaně. Rozhodně nejlepší slovenské studio pro UG metalové skupiny. Za další nezanedbatelné plus musíme připočíst práci producenta Tomáše Kmeta, jenž desku rovněž míchal. Nezmiňoval bych se o tom, kdyby skupina nepoužívala tolik nástrojů, efektů, zpěvových linek a to nepočítám další hosty. Když už jsme u těch hostů, tak nejlepším tahem se stala zpěvačka Gréta ze skupiny MANTINELS. Bohužel jsem o této dívčině nikdy neslyšel, ale věřte, že její hrdlo podává ztrhující výkon. Její hlas je dostatečně vyzpívaný, silný a zároveň příjemně průzračný. Klidně by Gréta mohla dostat více prostoru a to nejen na deskách DIGITUS IN RECTO. Docela rád bych slyšel její domovskou kapelku MANTINELS. Drsnější hlasové polohy zase s přehledem obstarává Horár z PROTEST, LUNATIC GODS. Jeho growling dostává více prostoru v "The Little Commandment" a "Salvation". Hlavně prvně jmenovaná skladba patří mezi nejmetalovější na albu a zaujme velmi chytlavým kytarovým riffem. Dále se na desce představili Sunchéz a Brano z DYSANCHELY. Sunchéz se rovněž podílel na produkci a sem tam některé pasáže zpestřil kytarovým sóličkem či klávesy. A posledním neméně významným hostem je chlapík slyšící na jméno Šano. Ten nejenže napsal většinu textů pro "Switch!!!", ale taktéž zapěl v "Pure Pop" a "Salvation". Takže jak jste si správně všimli, na vokálech deska přímo staví, nezřídka slyšíme vícehlasy a další popěvky, zejména v takové "Salvation" jde až o hymnickou teatrálnost.

Multiinstrumentalista Luboslav, mozkovna skupiny, se stal výhradním autorem hudby a musím uznat, že se jedná o velmi talentovanou persónu. Především se mi líbí jeho kytarové riffy, které často evokují progresivněji laděné party (především Jima Matheose z FATES WARNING). Onu chytlavou tvář skupiny zase zastupuje jeho hra na klávesy a práce se samply. Pravda, klávesy znějí na desce velmi jednoduše, ale zato vám vtíravě zalezou pod kůži. Třeba na takové skladbě "Tanečná" jsem dokonale ujel. I když se zřejmě mělo jednat o metalovou parodii na dancefloorové sračičky, jenž se dennodenně linou z rozhlasových stanic, nic to nemění na faktu, že jde o nejchytlavější část desky. Kromě již zmiňovaných kláves a samplů, zde doslova masíruje kytara, jejíž ústřední lahodící riff jen tak nezapomenu. Mezi další lahůdky patří bezesporu sedmička "Killer". Jedná se o cover jedné notoricky známé skupiny, ale satanžel si teď nevzpomenu na její název, takže nerad bych se dopouštěl omylu. Ale věřím, že vy ji ihned poznáte.

Rovněž nesmíme zapomenout i na další členy skupiny, tedy na rytmickou sekci, hlavně na bicmena Dida. Na jeho hře rovněž nenacházím nedostatky a navíc jeho bicí znějí velmi příjemně chytlavě. Snad jen mohly být více slyšet, to samé platí o Cicově baskytaře, která se místy dost utápí, ale třeba v takové, již zmiňované, pecce "Killer" naopak zase dominuje. Mimochodem Cico již řady DIGITUS IN RECTO pro vytíženost ve svém zaměstnaní opustil a na jeho post nastoupil Feri, jenž s kapelou dříve spolupracoval. Dalším příchozím se stal druhý kytarista Smasho, prý čistokrevný Japonec.

Mál-li přece jenom najít nějakou tu všetečnou pihu na jinak výtečné desce, tak mi příliš nesedly ironické vsuvky v podobě ukázek z nějakých "pochybných" filmů. Velmi to sráží jinak seriózní vyznění alba. Vím, že skupina si na legraci potrpí, ale osobně bych místo takových laciných ingrediencí sáhl více do studnice nápadů a třeba takové sólíčko na saxík či trubku by nebylo od věci. Ale jedná se jen o můj subjektivní názor.

V neposlední řadě bych se zmínil o graficky bezchybném obalu, na kterém se rovněž podílel Luboslav. Motiv nekonečnosti času zobrazeném pomocí plastických očí s astrologickou symbolikou vypadá opravdu invenčně, taktéž v sobě skrývá určité poselství. Vše je vytištěno na papíře s větší gramáží, takže se jen tak nepomačká a navíc samotný jewelcase chrání papírové pouzdro. No musím uznat, že skupina i vydavatelství Crystal Prod. nenechávají nic náhodě. No a pro úplné pedanty byla přichystána multimediální stopa. Myslím, že více si snad ani nelze přát.

Album "Switch!!!" rozhodně doporučuji, ačkoliv jak jsem řekl v úvodu, tento styl zrovna nevyhledávám, DIGITUS IN RECTO u mě mají velký respekt. Jejich hudba mě nejen neurazila, ale hlavně velmi zaujala, takže... buďte "Hbití!!!".

Kontakt:
Lubo Šimo
Rakovo 71, pošta Pribovce, 03842, Slovakia
e-mail: digitusinrecto@pobox.sk
tel.: +421 907 817 464

sestava: Luboslav - zpěv, kytara, klávesy, programování, Cico - baskytara, zpěv, Didi - bicí, zpěv, hosté: Gréta - zpěv, Horár - zpěv, Brano - zpěv, Šano - zpěv, Sunchéz - kytarové sólo (6,9), klávesy (7)
produkce: Fernet, Sunchéz a Tomáš Kmet
studio: Exponent
čas: 37:00