29.09.16

06.09.16

06.09.16

OSI - Office of Strategic Influence

OSI - Office of Strategic Influence

2003 InsideOut Music

Pro milovníky progresivního metalu přichystalo vydavatelství InsideOut Music další lahůdku v podobě projektu nazvaného tajuplně OSI - Office of Strategic Influence. Vydávání těchto all star projektů může zavánět určitou kalkulací a fanoušci tohoto stylu si tedy musí pomalu zvykat sahat stále hlouběji do kapsy, ale v případě OSI se jedná o naprostou lahůdku, neřkuli o jeden z nejinvenčnějších projektů posledních let.

Nápad založit progresivní superskupinu nosil v hlavě klávesista Kevin Moore již při odchodu z DREAM THEATER a určitým vyplněním tohoto snu se stal jeho sólový projekt CHROMA KEY, kde se navíc zhostil zpěvu. Před více než rokem se spojil s kytaristou Jimem Matheosem, s nímž léta spolupracoval pro jeho domovskou skupinu FATES WARNING a s bubeníkem Mikem Portnoym, kterého zase znal ze svého působení v DREAM THEATER. Ze společného jamování se zrodil superprojekt OSI. Těsně před nahráváním Jim oslovil jednoho z nejlepších baskytaristů světa Seana Maloneho, který se v současné době prezentuje v další superskupině GORDIAN KNOT. Sean patří mezi absolutní profíky, tudíž své basové party nahrál přímo ve svém domácím studiu v Portlandu. Posledním hostem se stal neméně významný Steven Wilson (PORCUPINE TREE), ten sice kompletně nazpíval jen jednu skladbu, a to sedmičku "shutDOWN", za to se jedná o nejdelší opus na desce (nepočítám-li bonusovku "The Thing That Never Was" nacházející se jen na limitované dvouCD verzi), jenž se vyznačuje osobitou atmosférou a silným psychedelických odérem.

Charakteristický rukopis tandemu Jim a Kevin jsme si mohli vychutnat již na deskách FATES WARNING, v případě OSI se oba snažili dostat ze sebe maximum. Oproti jiným progresivním deskám zní OSI nesmírně temně a depresivně, navíc více než 75 minut (v případě limitované edice) se budete nacházet v dusném psychedelickém deliriu, tudíž strávit tento matroš bude tvrdším oříškem i pro progresivní šampióny. Ale pokud proniknete dostatečně hluboko pod hladinu kytarových vyhrávek, počítačových mašinek, samplů, efektů, syntetizátorů atd., čeká na vás nesmírně katarzující odměna.

Kdo slyšel Kevinův projekt CHROMA KEY a jeho psychedelický zpěv, v OSI vše získává mnohem intenzivnější ráz. Jeho nadšení pro moderní technologie se zde projevilo použitím tun vrstev samplů a různých klávesových linek, aby toho nebylo málo s programováním mu napomáhá rovněž Jim. Taktéž jeho zpěv zní málokdy přirozeně, ale mnohem častěji využívá různé hlasové harmonizéry. Po této stránce vyznívá OSI nesmírně moderně a již dlouho jsem neslyšel tak dokonalý tlukot syntetického srdce.

Kytarovou hru Jima Matheose nelze přehlédnout. Její techniku a zvuk známe již z posledních alb FATES WARNING. Kromě "klasických" progmetalových riffů ("OSI", "Horseshoes And B-52's") se dočkáme rovněž podmanivých melancholických vybrnkávaček známých rovněž z jeho domovské skupiny ("When You're Ready", "Memory Daydreams Lapses Standby (looks like rain)").

Bezchybnou práci odvádí taktéž rytmická sekce. Mike hraje natolik přesně, že mnohdy těžko rozeznáte živé bicí od různých computerů. Oproti jiným projektům se jeho hra a tím pádem tempo celé nahrávky nese v pomalém tempu, což ještě více prohlubuje depresivní atmosféru. Tudíž jeho typických dvoukopáků se dočkáme snad jen v závěru pro mě nejatmosferičtější skladby "Dirt From A Holy Place". Maloneho baskytaru jsem obdivoval již v dobách jeho působení v úderce DEATH či CYNIC, ale nejvíce jsem si její příjemné bublání vychutnal až na pozdějších projektech jako AGHORA či v již zmiňovaných GORDIAN KNOT. V těchto dvou skupinách se dá hovořit až o jazzových postupech, nikterak tomu není na OSI.

Album vyšlo ve dvou verzích, které se navzájem liší obalem. My se bavíme o limitované edici, která krom deseti skladeb obsahuje ještě druhé CD se třemi bonusy - cover od PINK FLOYD "Set The Controls For The Heart Of The Sun", cover od Neil Young "New Mama" a nakonec 17 minutovou lahůdku "The Thing That Never Was" z dema "Looks Like Rain". Dále pro majitele PC vydavatel přichystal multimediální stopu v podobě videí z natáčení a klip ke skladbě "Horseshoes And B-52's". Bez váhání doporučuji právě limitovanou edici, neboť tři bonusové skladby jsou fakt super a navíc se vám album prodlouží o 28 minut.

O zvuku nahrávky nemusím ani hovořit, jednoduše jsem na něm nenašel chybu. No není divu, když samotný mix proběhl v Sony Music Studios. Nahrávka zní velmi temně a hutně, hlavně samply a klávesy doslova vyvěrají na povrch.

Rovněž digipaková obálka od známého Thomase Ewerharda mě po delší době překvapila svou originalitou. CD jsou vložena do digipakové knihy, jenž připomíná cestovní pas nějakého tajného agenta. Opravdu skvělá práce a výborně to vystihuje atmosféru desky.

Závěrem mohu říci jediné, projekt OSI patří k tomu nejlepšímu, co progmetal nabízí. Velice mě potěšilo, že do poslechu alba se musí posluchač mnohem intenzivněji ponořit a i po mnoha koncentrovaných posleších zní deska jako napoprvé.

sestava: Jim matheos - kytara, klávesy, programování, Kevin Moore - zpěv, klávesy, programování, Mike Portnoy - bicí, hosté: Sean Malone - baskytara, Steven Wilson - zpěv v "shutDOWN"
produkce: Kevin Moore a Jim Matheos
studio: různá