14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

FALKENBACH - Magni Blandinn Ok Megintiri

1998 Napalm Records

Tato recenze vzniká ze dvou důvodů: FALKENBACH se stal po dvou albech jakýmsi zvláštním kultem, a to přesto, že se ne zcela začleňuje do black/viking etalové scény dneška. Bod první. Na druhou stranu však je málokým znalým zpochybňována jeho nesporná sounáležitost s ní a originalita. Čistá a nefalšovaná. "Kult" právě vydává nový nosič "Ok Nefra Tysvar Ty". Bod druhý. Ten je novým plnohodnotným v pořadí, a to je hlavním důvodem, proč oživit vzpomínky na legendu.

První demo-album "En their medh riki fara" přineslo v roce 1996 atmosféru koupele v potu koní, krvi dávných vikinských nájezdníků a rachotu hromů mezi ostřími válečných seker. Syrový zvuk. Jednoduše, ale velmi silně pusobící melodie. To byly hlavní znaky "prvotiny-dema". Album "prvotina-dospělá", kterému se teď hodlám věnovat, je ze soudku mnohem decentněji chutnajícího. Zanechává nikoli trpký, ale silný pocit. Chutná delikátně a něčím neobvyklým…

Obal napoví, o co že půjde v následujících minutách. Lodě kolébající se na vlnách (jistojistě islandského fjordu) jsou dostatečným symbolem pro hudbu, již naleznete na šesti skladbách disku. Precizně a podmanivě zpracovaný booklet ukrývá pětici útržků ze zkazek starých dob, plus jeden instrumentální výlet pod onu slupku staletí... Dvě dominanty alba tvoří skladby nacházející se na obou pólech světa FALKENBACH. První "When Gjallarhorn will sound" je bohatýrským návratem zpět v čase. Flétny zahajující ji zní, jako by na ně samotné Valkýry hrály těm, pro které přijely na nebeských hřebcích z Odinových stád, by je odvedly na místo věčných pitek, soubojů a zpěvu... do Valhaly. Monotónní, zlatem podzimu vonící linka hutných kytar se zvolna proplétá ve středním tempu čistým bardovým zpěvem. Přišel zvěstovat o tom, který v řetězech se nalézá... po krátkém uklidnění "enyovsky" znějícími klávesami se dává do pohybu symfonie naléhavosti a agrese velmi nečekaná, po kolébavém začátku... až se zuřivý příboj opět zklidní, vypravěč zpěvavým hlasem dokončuje příběh... ten, spolu se svým hudebním ztvárněním, je dle mne jedním z vrcholů vikinského kovu. Sedí, jako vouručák do dlaně.

"Baldurs Tod"... jedná se o instrumentální perlu na konci recenzovaného náhrdelníku. Splývá v romanticko-teskném duchu, zahalena závojem smutku celé země po té, co lest zrádného Lokiho umožnila smrt nejoblíbenějšího z bohů. Hlavní linka skladby se několikrát opakuje, kolébá posluchačovu duši v sametovém obětí dominujícího klávesového příběhu bratrsky podpíraného šumem kytar. Nese se pomalu a téměř monotématicky, přesto neomrzí... Toto je charakteristické pro celé "Magni Blandinn...". Vlastnit jej považuji za otázku cti každého milovníka odkazu toho, jež kdysi svým jedinečným a stále zářícím "Twilight of the Gods" tento hudební styl probudil k životu - Quorthona.

"Magni Blandinn Ok Megintiri" vyšlo na rozdíl od předchůdce pod záštitou Napalm Records, kde vychází i novinka. Přesto, že Vratyas Vakyas vlastní vydavatelství Skaldic Art, kde vyšlo album např. ne tolik známým RIVENDELL či VINDSVAL. Důvod je prý ten, že Skaldic Art existuje pro podporu mladých kapel, ne aby vydělávalo skrze FALKENBACH. Chvályhodný postoj, jež jsem považoval za přínosné a možná příkladné zmínit.

sestava: Vratyas Vakyas - všechny nástroje
produkce: FALKENBACH
studio: Blue House Studio