14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

THE DEVIN TOWNSEND BAND - Accelerated Evolution

2003 InsideOut Music

Kreativní sopka, metalový šílenec, hudební génius, workholik... takovými a mnoha dalšími přívlastky bývá označován Kanaďan Devin Townsend. Tento neskutečně talentovaný člověk svou kariéru odstartoval rovnou z rockového piedestalu, když ve svých devatenácti! letech hostoval coby zpěvák a kytarista na sólovém albu "Sex & Religion" kytarového virtuóze Stevea Vaie a odjel s ním i světové turné. To se psal rok 1993 a do dnešního dne stačil tento maniak (myšleno v dobrém slova smyslu) nahrát projekt OCEAN MACHINE "Biomech" (1997), dále tři sólová alba "Infinity" (1998), "The Psysicist" (2000), "Terria" (2001), čtyři desky se svou industriálně metalovou formací STRAPPING YOUNG LAD - "Heavy As A Really Heavy Thing" (1995), "City" (1996), "No Sleep Til Bedtime - live" (1998), "SYL" (2003) a na dalším tuctu alb se podílel coby producent či host (např. SOILWORK, DECEMBER, LAMB OF GOD, STUCK MOJO, ZIMMERS HOLE) a to nemluvím o práci pro jeho vlastní label HevyDevy Records. Ovšem nejdůležitějším společným jmenovatelem všech jeho projektů je jejich nezpochybnitelná kvalita.

Kdo by čekal, že si dá Devin menší pauzu, tak by se velmi zmýlil. Po nahrání progresivně-melancholického opusu "Terria" začal psát nový materiál, k tomuto účelu se nechal obklopit novými (pro mě absolutně neznámými, na rozdíl od jiných projektů) tvářemi a pod výstižným jménem THE DEVIN TOWNSEND BAND vyvrhl začátkem roku 2003 své další mistrovské dílo "Accelerated Evolution" (Urychlená evoluce). S trochou nadsázky lze říci, že deska přináší mixturu extrémnější Devinovy duševní stránky prezentovanou v SYL a melancholičtější art/prog rockovější známou z jeho sólověk či projektu OCEAN MACHINE. Sám Devin tvrdí, že deska "Accelerated Evolution" je určena především těm, kteří by si chtěli udělat komplexní obrázek o jeho tvorbě. Rozhodně musím souhlasit, i s firemním označením stylu futuristic pop metal.

Mezi první, co zaujme (tedy mimo opět geniálního obalu a bookletu), patří opět špičkový zvuk, jenž po léta slouží k poznávacímu znamení alb značky Devin Townsend. Tentokrát bych řekl, že Devin ze studia vytřískal téměř maximum, produkce naprosto bezchybná a řekl bych, že nejlepší, ze všech jeho počinů. Toto album staví především na kytarách a zpěvu, tudíž tyto dva stěžejní elementy doslova vytryskají na povrch. Ne že by ostatní členové zůstali upozaděni, ale pravdou zůstává, že např. takové bicí znějí až příliš synteticky a přímočařeji, než za časů bubenického matadora Gene Hoglana. Rovněž klávesové aranže nejsou tak výrazné jako např. na desce "Terria". To však vůbec nevadí, neboť Devin se tentokrát rozhodl posluchačům předložit nikoliv koncepční opus, ale jednotlivé skladby, jenž skvěle funguji samostatně. Samozřejmě opět můžeme nalézt společné vodítko v textech. Kdo by očekával dle futuristického zvuku a obalu nějaké sci-fi příběhy, tak odejde z nepořízenou. Devin patří mezi věčné romantiky, takže v jeho textech převládají náměty o lásce, sexu, zklamání, naději... tedy o nejpřirozenějších věcech v lidském životě. Navíc jeho vokální projev je neuvěřitelně charismatický, na jednotlivé sloky klade obrovský důraz, čímž i docela pohodový textík akumuluje neuvěřitelné charisma, náboj... Třeba z takového refrénu: You are a sun Goddess. Will you save me? Hooray for you. ze čtvrté skladby "Deadhead" dokonale uchcávám a tak bych mohl pokračovat... Bezesporu Devinův zpěv patří k tomu nejlepšímu v metalovém ranku a na "Accelerated Evolution" zní (na rozdíl např. od debutu OCEAN MACHINE) nevídaně mohutně, čistě, sebejistě. Zpěv tvoří rovnocenný protipól kytarám.

Ano Devinova hra na kytaru, na to by se daly napsat svazky knih. Ačkoliv tento muzikant překročil teprve třicátý věk svého života, hravě svou kytarovou školou strčí do kapsy tuctu kytarových mohykánů. Na rozdíl od jiných se nesnaží tolik křečovitě exhibiovat, ale z jeho hry cítíte nesmírnou spontánnost, entuziasmus, živočišnost, téměř až orgasmické křeče. Rovněž tzv. epický, vzdušný, jakoby kosmicky velkolepý zvuk tento báječný pocit ještě umocňuje. Chvílemi slyšíme tvrdé heavy riffy ("Depth Charge", "Suicide"), jindy si zase skoro až punkově skotačivě pohrává ("Random Analysis", "Traveller") nebo něžně téměř až popově pohladí ("Sunday Afternoon"). Samozřejmě dojde i na hráčské exhibice v progresivní skoroinstrumentálce "Away". Nejde ani tak o skladbu, jako spíše o jedno dlouhé sedmiminutové katarzující sólíčko. Dokonalost.

Limitovaná edice alba navíc obsahuje druhé CD nazvané Project EKO. Stylově se jedná o výlet do doposud neprobádaných krajin. Zde si Devin ambiciózně pohrává s různými syntetizátory, computery a samply, občas přihodí nějakou tu kytarovou vybrnkávačku. Ačkoliv jde jen o bonus, jeho kvalita směle konkuruje takovým esům žánru jako jsou např. Mike Oldfield, Jean Michel Jarre či Kittaro. Existuje v hudbě vůbec něco, co by Devin nezvládl?

sestava: Devin Townsend - zpěv, kytara, programování, Brian Waddell - kytara, Ryan van Poederooyen - bicí, Mike Youg - baskytara, Dave Young - klávesy
produkce: Devin Townsend
čas: 72:14