29.09.16

06.09.16

06.09.16

ARCH ENEMY - Anthems of Rebellion

ARCH ENEMY - Anthems of Rebellion

2004 Century Media

Představovat ARCH ENEMY netřeba, jen bych se zmínil, že novinka "Anthems of Rebellion" patří mezi již páté řadové album této švédské superskupiny a druhé v pořadí s německou zpěvačkou Angela Gossow, ta zcela bezchybně nahradila odchodivšího Johana Liivu před třemi lety. Někdo by si možná řekl, že příchodem dívky do skupiny přichází radikální změna stylu směrem k subtilnímu pojetí metalu, ale neděste se, přestože Angela vypadá jako velmi něžné stvoření, za krásnou fasádou anděla se skrývá doslova ďábelská dračice. Již na minulé fošně "Wages of Sin" předvedla ztrhující výkon konkurující mužskému extrémnímu vokálu. Řečeno jinými slovy, kdybychom nevěděli, že v ARCH ENEMY zpívá ženská, ani ve snu by nás to nenapadlo. Angela se v extrémní muzice pohybuje již nějaký ten pátek (už středoškolská léta strávila v death metalové kapele), takže její projev nepostrádá na suverenitě. Oproti předchozímu zpěvákovi Angele lépe vyhovuje blackově zabarvená poloha vokálu. Kolem jejího příchodu do ARCH ENEMY se dělo hodně humbuku, někdo za tím vším může vidět jen určitou formu feminismu, ale u ní cítím skutečné zapálení pro věc a na jejím výkonu je to setsakramentsky znát.

Rukopis kytarové sekce bratří Amottů si nelze s ničím zaměnit. Nad tvrdým thrashovým kytarovým podkladem kluci kouzlí jedno propracované sólíčko za druhým. Ovšem nečekejte bezhlavé exhibice typu "co všechno umím na kytaru", ale výbornou hru talentovaných muzikantů. Právě na kontrastu tvrdé a rychlé rytmické sekce D'Angelo/Erlandsson podpořené black/deathovým ječákem Angely a melodických vyhrávek bratří Amottů ARCH ENEMY doslova staví. Některá sólíčka a vyhrávky působí, jako by vyšly z marihuanového opojení, myšleno samozřejmě v pozitivní tónině, natolik pestrý někdy až psychedelický opar z jejich hry vychází (např. skladba "Dehumanization", v níž uslyšíme i čistý Chrisův zpěv). Jak už jsme u skupiny zvyklí, jsou některé pasáže decentně podbarveny klávesy či častěji samply (např. "Instinct"), ale v globálním měřítku méně než na starších albech. Ve čtvrté "Dead Eyes See No Future" zaslechneme dokonce housle.

Ke zvuku a produkci opět není co dodat, ale mám-li být úpřimný, minulá deska "Wages of Sin" byla mírně našlapanější a hlavně první půlka alba doslova smrtící. Podobné hitové nadupanosti se tentokrát zcela nepodařilo dosáhnou, naproti tomu ARCH ENEMY se více soustředili na samotnou hráčskou ekvilibristiku. Takže po této stránce nemohu nic vytknout. Naproti tomu bych uvítal tvůrčí kuchyň skupiny trochu provětrat a zkusit k vytváření svého dalšího produktu i některé jiné (nové, neotřelé) recepty a přísady. Ačkoliv ARCH ENEMY hrají metal té nejvyšší jakosti, po tolika letech na scéně bych uvítal méně konzervatismu a více invence. Třeba taková trojka "We Will Rise" jakoby z oka vypadla skladbě "Hydra" z druhého alba "Stigmata". Trochu to možná zavání sterilitou a nechtěl bych, aby kluci skončili třeba jako IRON MAIDEN, kteří sice vydávají stále kvalitní desky, ale bohužel postavené na stejném pilíři jako u debutu. Třeba takové vymanění se z tohoto začarovaného kruhu skvěle reprezentuji IN FLAMES svým posledním albem.

Důležité slovo v minulém odstavci je "trochu", takže z komplexního hlediska nahrali ARCH ENEMY opět (jak jinak) nadupané a hlavně nadprůměrné album. Taktéž obálka od stále vytíženějšího Niklase Sundina hovoří pouze pro kvalitu skupiny. Takže konečný verdikt zní: pro vyznavače melodické švédské školy naprostá nutnost, pro ty ostatní skupina přichystala nadprůměrné metalové hody.

sestava: Angela Gossow - zpěv, Michael Amott - kytara, Christopher Amott - kytara, Sharlee D'Angelo - baskytara, Daniel Erlandsson - bicí
produkce: Andy Sneap
studio: Fredman