14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

DISSOLVING OF PRODIGY - Loučení se světem pozemským

2002 Crystal Productions

Když se v brněnském svatostánku všech metalistů, v Redblacku, objevil letáček nově vzniknuvší firmy CRYSTAL prods., která vydává DOP a další záležitosti, hned jsem si pomyslel, jestli se zase nejedná o nějakou "kachnu", jako před lety ve SPARKU. Schválně, kdo z vás si pamatuje v rubrice "Tuzemské podhoubí" (nebo nějak tak se to tehdy jmenovalo) vyobrazený obal (podotýkám, že nádherný... ten aktuální se s ním nemůže absolutně srovnávat!!!) desky nového alba DOP, které měl údajně vydávat SHINDY prods. Dnes již samozřejmě všichni víme, jak to tenkrát bylo. Nejdůležitější však je, že deska vyšla a je jedno u koho, i když na druhou stranu je pravda, že kdyby se vydání neujal CRYSTAL, bojím se, že by se vydání neujal nikdo, pač severomoravská doomová scéna je již nějakou dobu mrtvá.

Ale k desce... Ze všeho nejdříve mě zaujalo to, že po takové dlouhé době kapela přešla z angličtiny k rodnému jazyku. Nějaký verdikt o (ne)správnosti tohoto počínání zde rozhodně nebudu vynášet, protože já češtinu v metalu vyloženě vyhledávám, avšak u DOP to mění celkovou charakteristickou a hlavně zaběhlou tvář kapely. Na druhou stranu některé skladby jsou vyloženě psané pro naši mateřštinu! O obalu jsem se částečně vyjádřil výše, takže přejděme k tomu, co nalezneme vevnitř. To, že obal má jisté rezervy jsem naznačil, mnohem přesvědčivěji působí vyobrazení na poslední straně bookletu, ale že vnitřek bude takový děs, to jsem opravdu nečekal! Nevím, zda je to chyba grafika nebo kapela samotná to tak chtěla, ale výsledek je opravdu průšvih. Nejenže celková nekoncepčnost narušuje výsledný dojem, ale některé grafické řazení obrázků mi opravdu učarovalo :-). Koho by napadlo na podklad naskládat několik dalších obrázků (velmi různorodých), označit je písmeny a pod ně dát vysvětlivky jako v nějaké odborné knize, odkud byly bezesporu použity. O tom, že se zde vyskytují i dva obrázky použité z Tolkienových knih, raději pomlčím!!! V podobném duchu se nese celý booklet. Naopak za plus považuji českou i anglickou verzi textů!!! Hudebně došlo k poměrně velkým změnám, nyní je hudba směrována k pohanským odkazům naší země, o čemž ostatně svědčí už samotné názvy songů. Nebýt masové vlny "pohanských" black metalových smeček, uvítal bych to s otevřenou náručí, takhle to přecházím jen rozpačitým úsměvem. Co se týče textové náplně, krom pár klišovitých obratů, jsou texty výborně napsané, skoro bych se nebál označit je za básně!!! Tady musím opravdu smeknout!

Oproti předešlým výtvorům DOP, se mi jeví nová tvorba daleko skotačivější, živější, což ostatně koresponduje s tématickým pojetím. Za zmínku též stojí zajímavý vokální projev Reného a taky to, že se na vzniku desky podíleli Filip Chudý (ex-SSOGE, MEMORIA) a Vajico (ex-CEREBRAL TURBULENCY). Závěrem bych řekl asi tolik, že mám z tohoto CD tak trochu rozporuplné pocity, většina songů se mi zdá průměrných či lehce nadprůměrných, ale například "Pocta Moraně" či "Proměny slov" jsou opravdové doomové skvosty. Být jich na desce víc, nešetřil bych ani bodovým ohodnocením.

sestava: Fasaty - kytara, zpěv, Čadík - bicí, Valda - flétna, zpěv, Chrobis - kytara, Wolňas - baskytara, Klavir - klávesy
produkce: DISSOLVING OF PRODIGY
studio: Ziky Records