29.09.16

06.09.16

06.09.16

FALKENBACH - Ok Nefna Tysvar Ty

FALKENBACH - Ok Nefna Tysvar Ty

2003 Napalm Records

Prakticky až po šesti letech přišel Vratyas Vakyas s dalším albem jeho vcelku etablované skupiny FALKENBACH, proto není divu, že nejeden fanoušek viking metalu čekal od novinky až božskou nadpřirozenost. Nutno si však uvědomit, že podobné skupiny se vždy vyznačovaly určitým stereotypem. Mně osobně to vůbec nevadí, právě naopak, vždy si rád odpočinu od všech těch avantgard a progressů a rád se nechám unášet na vlnách epického metalu oslavujícího hrdinské činy nordických národů. Proto, ten kdo očekával od aktuální fošny "Ok Nefna Tysvar Ty" nevídané, bude zřejmě zklamán, avšak ten, kdo se těšil na něco v duchu "En Their Medh Riki Fara" či "Magni Blandinn Ok Megintiri" bude zcela určitě jásat blahem. Pokud jsem mluvil o stereotypu, tak u FALKENBACH to platí dvojnásob. Již u předchozích dvou počinů nepoznáte (bez přihlédnutí na kvalitu zvuku), které z alb vzniklo dříve, taktéž novinka plynule navazuje na "En Their Medh Riki Fara". Recenzi bych mohl napsat v podobném duchu jako na poslední dva počiny BATHORY, tedy konstatovat, že skupina vydala kvalitní album, nikoliv však své vrcholné dílo. Stejně tak bych mohl navázat na recenzi alba "En Their Medh Riki Fara", kde jsem se zmínil o velké inspiraci skupinou BATHORY z období vikingské éry. Na "Ok Nefna Tysvar Ty" nalezneme bezpočet pasáží, kde tento inspirační zdroj doslova bije do očí (ehm, tedy do uší), skoro se dá hovořit o vykrádání. Třeba melodie a postupy (kombinace syrových doprovodných kytar s akustickými katarzemi, sborů) např.v takové "Homeward Shore" jakoby vypadly z megalitu "Twilight Of The Gods". Přesto se řadím k té druhé spokojené skupině, neboť deska se věru příjemně poslouchá, i když není kdoví jak originální, ani nějak obzvlášť dobře zahraná, ale ten pohanský duch z ní cítím vrchovatě a to považuji za nejdůležitější.

Přesto Vratyas na sobě trochu zapracoval (i když po šesti letech bych čekal více) a album poskytne pohled na nové obzory. Začneme-li zvukem, tak ve srovnání s předešlými opusy jasně vítězí novinka. Za další významné plus považuji hostování živého bicmena slyšící na jméno Bolthorn, stále však hudba ocípá stejným monotónním tempem, takže tuto skutečnost ani nezaregistrujeme. Vratyas rovněž zapracoval na svých hlasivkách a vyjma asi dvou úseků v první skladbě pěje čistým až bardovským vokálem. Řekl bych, že právě jeho zpěv patří k nosným pilířům desky, spolu s typickými syntetizátory evokující folkové tradice. Oproti dřívějšku zní "Ok Nefna Tysvar Ty" jako celek velmi vzdušně, nadýchaně, jemně... jako by vikingská squadra právě vkročila na panenské pobřeží norských fjordů po dlouhé vyčerpávající plavbě a jen tak rozjímala u medoviny o právě proběhnuvší bitvě. Těžko budete hledat stopy black metalu, skoro bych už nehovořil ani o metalu. Klasické syrové kytary jen jemně šplouchají na pozadí, nad nimi se jako mocné větvě Yggdrasilu klene bardovský zpěv, podpořený sbory či akustickými kytarami, za doprovodu výrazných bicích.

Ačkoliv začátek recenze může vyznít poněkud rozpačitě, přesto se mi novinka velmi líbí. FALKENBACH působí takovým odzbrojujícím relaxačním dojmem.

sestava: Vratyas Vakyas - zpěv, kytara, syntetizátory, hosté: Boltthorn - bicí, Hagalaz - akustická kytara, Tyrann - doprovodný zpěv
produkce: Patrick Damiani