29.09.16

06.09.16

06.09.16

EDGE OF SANITY - Crimson II

EDGE OF SANITY - Crimson II

2003 Black Mark

Není zase tolik alb, k jejichž poslechu bych se vracel tak často, ale ke tvorbě Dana Swanö cítím obrovský respekt. Prakticky vše, na čem se tento talentovaný multiinstrumentalista podílel, disponuje silným potenciálem a jistou nadčasovostí, ať už vzpomeneme spolupráci či hostování např. v PAN-THY-MONIUM, NIGHTINGALE, DAN SWANÖ, GODSEND, KATATONIA, BLOODBATH, DIABOLICAL MASQUERADE nebo producentskou činnost (vše co pochází z dnes již neexistujícího studia Unisound). Přesto nesmíme zapomínat, že nejvýznamnější etapou v jeho metalové historii bylo působení v legendární death metalové úderce EDGE OF SANITY. Proč hovořím v minulém čase? Jednoduše z toho důvodu, že jako celistvá kapela již EDGE OF SANITY od roku 1997 nepůsobí, v té době jim vyšla poslední deska "Cryptic", krom toho s absencí bývalého lídra a zakladatele, tedy Dana Swanö. Asi už málo kdo čekal, že po vydání vzpomínkové kompilace "Evolution" v '99 spatří světlo světa zbrusu nová řadovka. Ovšem cesty osudu bývají nevyzpytatelné a letošní podzim je ve znamení resuscitace kultovních EDGE OF SANITY. Sice v pravém slova smyslu k obnovení skupiny nedošlo, neboť Dan Swanö nahrál album "Crimson II" kompletně sám, což samo o sobě svědčí o genialitě tohoto umělce. "Crimson II" lze tedy chápat jako určitou reminiscenci na zlaté časy švédského death metalu. O tom ostatně svědčí i návrat k původnímu logu (nepočítám-li retrospektivní desku "Infernal"), ale především k tradičním kresleným pestrobarevným fantaskním obalům, jenž zdobí první tři fošny.

Již samotný název desky napovídá, že EDGE OF SANITY navázali na ambiciózní počin z roku 1996 "Crimson". Stejně jako minule, se jedná o jedinou více než čtyřicetiminutovou koncepční skladbu, pomyslně rozdělenou na devět částí. Přesto CD přehrávač vám zobrazí šílených 44 tracků (podobně jako u alba "Death's Design" skupiny DIABOLICAL MASQUERADE, na jejímž vzniku se Dan podílel). Toto rozdělení slouží spíše hudebním fajnšmekrům či těm, co se ve zkušebně učí hrát, protože co track, to jeden stěžejní hudební motiv. Asi první, čemu se nevyhneme, bude srovnání "Crimson II" s "Crimson". Původní "Crimson" se od běžné produkce EDGE OF SANITY trochu vymyká, neboť na rozdíl od starších desek experimentuje s melodickým vokálem (hostující Mikael Äkerfeldt z OPETH), s akustickými pasážemi, s piánem, s chytlavými riffy, naproti tomu "Crimson II" zní mnohem extrémněji, čistých vokálů či subtilnějších pasáží se sice také dočkáme, ale v mnohem skromnější míře. Tím však nechci říci, že by se EDGE OF SANITY vraceli k typickému chrastivému death metalovému soundu raných alb. Právě naopak, ihned poznáte, že deska vznikala v současnosti za použití těch nejmodernějších nahrávacích technologií, jakými studio Fredman disponuje. Charakterizuje ji průzračný avšak hutný sound, špičkové hráčské výkony, tucet propracovaných riffů, sóliček, postupů.... Hlavně první polovina alba obsahuje pestrobarevné klávesové aranže, jenž dodávají nahrávce sugestivní apokalyptickou atmosféru.

"Crimson II" bych bez váhání spolu s deskou "Anthems of Rebellion" kolegů ARCH ENEMY označil za jedno z nejlepších letošních alb (nejen) na poli technického melodického "death" metalu. EDGE OF SANITY opět ukázali, odkud že to vanou větry, že nejkvalitnější technický melodický metal (death metalová škatulka se již přece jenom zdá poněkud těsná) se opět zrodil ve své rodné hroudě... ve Švédsku. A tak to má být.

sestava: Dan Swanö - vše
produkce: Dan Swanö
studio: Fredman