29.09.16

06.09.16

06.09.16

ANHEAD - E=mc3

ANHEAD - E=mc3

2002 ANHEAD

Konečně po těch všech nářezech přichází někdo, kdo doslova rozehřeje u srdce.Pražští ANHEAD hrají velice příjemnou a pohodovou muziku, ovšem abychom tento nový objev na tuzemské scéně brzo neoposlouchali, rozhodli se kluci a děvče jít tou trnitější cestou, z čehož vyplývá, že můžeme očekávat neotřelé pojetí rocku s vlivy doomu, alternativy a avantgardy. Před lety překvapilitřeba, taktéž Pražáci, DEMIMONDE, průkopníci experimentálního metalu u nás, no a dnes přichází věru vypečený konkurent. Sice oproti DEMIMONDE ANHEAD více kamarádí s rockem, přesto se obě skupiny vyžívají ve složitějších aranžích a strukturách skladeb. No a když už jsme u těch přirovnání, určitou stylovou paralelu bych viděl třeba i s Brňáky TISÍC LET OD RÁJE, hlavně díky důrazu na pestrou vokální složku.

Sama o sobě hovoří i šestičlenná sestava + tři hosté, no a o textech v pěti! jazycích (angličtina, čeština, němčina, latina, ruština) se snad zmiňovat ani nemusím. Opravdu klobouk dolů. Není příliš obvyklé, aby hned první ochutnávka tvorby, v podobě miniCD E=mc3 (Einstein by se určitě obracel v hrobě), byla nahrána ve známem studiu Hacienda a o míchačku se postaral rovnou zvukový mág Miloš DODO Doležal. Všechna čest, kvituji, že ANHEAD nenechávají nic náhodě a hned od začátku se snaží držet laťku vysoko.

Hudebně se jedná o vcelku pestrou mixturu různých vlivů a stylů, nečekejte však chaotický guláš, ale inteligentně smíchané ingredience hudebních nápadů. Hned první skladba "Trampoty robotického poplety" začíná, jak lze uhodnout z názvu, hodně futuristicky. Z povzdálí se ozývá dialog ruských kosmonautů s kosmickým střediskem Bajkonur, do toho nám po celou dobu brouká výrazná baskytara lemovaná tajemnými klávesami spolu s tesknící sólovou kytarou v pozadí. Pak přichází příjemný rokec, střídání různých hlasových poloh, včetně těch počítačem zkreslených, evokujících jak jinak, než robota popletu :-) Následující doomově laděná, ale velmi veselá (to je paradox, co :-) "Cry of blind eyes" mě doslova chytla za pačesy a po celou dobu jsem se nechal unášet chytlavou rytmikou. Ostatně rytmická sekce spolu s výraznou baskytarou vévodí celému mini albu. Všude slyšíme mnoho bubínků a perkusí (ostatně na ně hrají až tři! členové skupiny). Celé to působí až ozdravujícím dojmem, jako bych byl někde uprostřed džungle spolu se šamany. Prostřední skladba "Dark Yellow Monkey" rozhodně aspiruje na hit, charakterizují ji hlavně sekavé kytarové riffy a roztomilý dívčí zpěv. No a opět slyšíme šamanské bubínky, přichází zlom alba, minutové intermezzo pojmenované ironicky "Intro". Metalové vlivy včetně growlingu přináší předposlední "Born Out Of The Dust", na konci tohoto válu prosím nezapomeňte spontánně zatleskat :-) Závěr patří skotačivé a trochu recesistické "Lost in the numbers", přesně jak to dělají třeba THE PERVERS ANIMALS.

No abych jen nechválil, na závěr bych měl několik výtek. Přestože se nahrávalo ve studiu Hacienda, tak přesto by zvuk mohl být hutnější a průzračnější. Hlavně kytary a dívčí vokál se hodně utápějí v pozadí. Taktéž by se našly i další spíše menší nedostatky, ale věřím, že s příchodem plnohodnotného alba skupina vše náležitě vypiluje.

Verdikt: ANHEAD nahráli kvalitní materiál, jenž potěší nejen svým nadhledem a vtipem, především však hráčskou vyzrálostí a smyslem pro objevování nových hudebních horizontů. Vydavatelé, na co ještě čekáte?

sestava: Jetam lxnL- zpěv, ávokčivaL - zpěv, kerůbitS - kytara, perkuse, klávesy, amodeN - kytara, chrastítko, šelaH - bicí, perkuse, káňilaM - klávesy, hosté: Ronorh - baskytara, Diž - perkuse, Odod - kytara
produkce: ANHEAD a František Musel
studio: Hacienda
čas: 21:56