29.09.16

06.09.16

06.09.16

MEMORIA - The Timelessness

MEMORIA - The Timelessness

2003 Redblack Productions

Brněnskou firmu Redblack Productions jsem měl zafixovanou jako doom metalové vydavatelství, přestože později kapely z jeho stáje stále více inklinovaly k alternativě, psychedelii či expresivnímu rocku, letos vydalo album mladé severomoravské skupině MEMORIA nazvané "The Timelessness", což možná značí návrat ke starým dobrým časům.

Na první pohled by se mohl zdát, že tento poměrně početný ansámbl vznikl docela nedávno, ale opak je pravdou. Kořeny skupiny sahají až do roku 1998, tehdy se kapela ještě jmenovala MYSTERY a pod tímto názvem nahrála demo "Desire". Poté následovala radikální personální rošáda, což vedlo k přejmenování názvu skupiny na MEMORIA. Roku 2001 skupině vychází u Leviathan Records debut "Children of the Doom", na kterém ještě pěl bývalý kytarista Pavel Chudý, ten poté dává skupině sbohem a na jeho post přichází mladá zpěvačka Andrea Baslová. S příchodem zpěvačky skupina mění styl z depresivního doomu na současnou odlehčenou "veselejší" odnož. No a právě to je největší kámen úrazu. Především na novém materiálu není po hudební stránce zbla nic invenčního, právě naopak, jakoby si skupina úmyslně naposlouchala zahraniční gothic/doomové desky (hlavně ty ze severu Evropy), jenž měly u fanoušků úspěch, nastudovala jejich image atd. a vše pak pečlivě naroubovala do své tvorby. Dokonce se podařilo napodobit i zvuk, který je mimochodem opravdu (v tomto stylu a na české poměry) cool (studio Hacienda, produkce Miloš "Dodo" Doležal). Takže vlastní xicht se absolutně ztratil. Podobně znějících kapel jsem slyšel tucty. Ve spojitosti s MEMORIÍ se nemohu zbavit určitého pocitu prvoplánovitosti a dle mého názoru se jedná o nejslabší skupinu ve stáji Redblack. Neděste se, vše náležitě vysvětlím. Tak za prvé - již při pohledu na fotku členů skupiny v bookletu, kde na vás koukají dvě nesmírně sexy děvčata (samozřejmě, na tom bych neviděl nic špatného, za to přece nemohou) mi úhel nafocení a rozestavění členů připomnělo fotku z bookletu alba "World of Glass" Norů TRISTANIA či daších Norů THE SINS OF THY BELOVED a jejich image pro album "Perpetual Desolation" (včetně dvou ženských a pěti chlapů v kapele). Za druhé - vše se tváří nesmírně navoněně a líbivě, včetně stylových webových stránek (mimochodem vkusně udělaných). Jak se říká, první ukázat přednosti těla, ale tu duši ne a ne najít. Za třetí - samotná hudba je oproti výše zmiňovaným spolkům nesmírně jednoduchá, trefnější slovo je... primitivní. Skutečně s jedním dvěma riffy a přímočarými klávesami (o viole ani nemluvím) velkou díru do světa MEMORIA zřejmě neudělá (ale mohu se mýlit, neboť jak se říká: v jednoduchosti je krása). Jasně, uznávám, že Andrea zpívá dobře a procítěně (skoro jako Zuzka z DYING PASSION či Anneke z THE GATHERING). Právě její (opět) sexy hlas patří k tomu nejlepšímu z celé desky (stejně jako výše zmiňovaný zvuk), ale zbytek kapely jede jako podle šablony, tzn. řídí se heslem: "když to jde udělat jednoduše, proč to dělat složitě". A nic už nezmůžou ani kukuče koček v bookletu.

Přesto to tak nějak funguje (pro pěkné ženské mám opravdu slabost) a navíc tento styl hudby se mi líbí, ale to není důvod, abych MEMORII dal 100 %, když něco téměř stejného tu bylo již mnoho let před tím a navíc v mnohem lepším podání. Mimochodem přední obálka a fotky železnice v bookletu patří k tomu nejoriginálnějšímu z celé desky "The Timelessness", to tu skutečně ještě nebylo.

sestava: Andrea Baslová - zpěv, Iva Dokoupilová - viola, Pavel Fojtík - bicí, Filip Chudý - baskytara, Zdeněk Pastorek - kytara, Rosťa Skácel - kytara, Petr Duba - klávesy
produkce: Miloš "Dodo" Doležal, Rosťa a MEMORIA
studio: Hacienda