29.09.16

06.09.16

06.09.16

ÁSMEGIN - Hin Vordende Sod & So

ÁSMEGIN - Hin Vordende Sod & So

2003 Napalm Records

Dobrý den. Posaďte se (kdo by taky u počítače stál, že ano…). Tak. Všichni, kteří znají Norskou skupinu ÁSMEGIN, ať zvednou ruku! No to jste se moc nevytáhli… Ale není se čemu divit. Kdo si ale dá po přečtení této recenze tu práci a vydání, zakoupí jejich aktuální (a zároveň jediné) CD nesoucí název " Hin Vordende Sod & So ", ten se divit bude! Myšleno v dobrém.

Už obálka naznačuje, o co by se mohlo jednat. Znalci po jejím prozkoumání určitě zaplesají nad logem skupiny, které nese neklamná znamení svého tvůrce - totiž Skrymera z Finských skřetů FINNTROLL. Tento fakt společně s ilustrací, vypodobňující jakousi stařenu - čarodejnici v provedení Quasimodo extended, míchající blíže neurčitelnou tekutinu v podobně ortodoxním kotli o velikosti menšího osobního automobilu, kolem kterého pobíhají zelení mužíčci se svítícíma očkama, tak, jak je pánbůh (no, ten stěží) stvořil… Jsem se nějak nechal unést. I vnitřek bookletu je výborně proveden - v podobném duchu. Dosti bylo obálky, pojďme se věnovat obsahu CD. Chlapci se s tím nemazlí a hned od prvních vteřin to vezmou pěkně od podlahy, kytary drhnou, bicí pádí, zazní zpěv… huh, to je teda hlásek - když tu najednou se přidá jemný ženský vokál, který vše zklidní. Ne na dlouho, ovšem. Pěvec se vzepjal z deathových poloh až někam do skřehotavého jekotu, opět refrén a… Hej! Hej! - ne, nezbláznil jsem se, to tam fakt je! Housličky a skočný rytmus… Jsme doma ÁSMEGIN hrají směs deathu, blacku se spoustou folklórních vlivů. A je to věru podařené!

I když se najdou i skladby poklidné, mezi největší klenoty tohoto CD patří spíše ty střednětempé až velmi vysokorychlostní (však také na albu převažují) - třeba moje nejoblíbenější, devátá "Vargr i Véum". Co mě rozhodně (příjemně) překvapilo byla celková úroveň - hlavně sborové zpěvy jsou naprosto skvělé, je jich akorát a hodně ozvláštňují atmosféru celé desky. V protikladu jim stojí hlas Bjornův, který by mohl používat místo smirkového papíru (v těch deathových polohách, které převažují) …a nebo jako zubní vrtačku (v těch blackových…). Nelze opomenout ani vynikající výkon zpěvačky Sareety (z kapely RAM-ZET, nepletu-li se).

Vůbec na celém albu je spousta hostů, vlastně je jich víc jak členů kapely a to hned dvakrát. Zajímalo by mě, jak to budou řešit na koncertech - zvláště absentující sbor by ubral na výsledném dojmu opravdu hodně. No to nás ale s největší pravděpodobností nemusí trápit. Pochybuji, že sem někdy ÁSMEGIN přijedou, že ano… Pro všechny kdo rádi FINNTROLL je tohle album povinnost! A pro ty, co FINNTROLL neradi, za zkoušku nic nedáte, ne? Mohu jen doporučit…

sestava: Bjorn Olav Holte - zpěv, Raymond Hakenrud - kytara, Marius Olaussen - kytara, harmonika, Tomas Torgersbraten - baskytara, Tommy Brandt - bicí a perkuse
produkce: Borge Finstad & Marius
studio: TopRoom