14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

FROWN - Features And Causes Of The Frozen Origin

2001 Moonstorm Records

Věřili byste tomu, že někdo bude mít tu drzost vytvořit "revival" TYPE O NEGATIVE, jedné z nejoriginálnějších tvrděrockových skupin světa, a vše to hezky vydat na CD? Věřte nebo ne, ale Slováci FROWN zřejmě jednoho dne ztratili soudnost a výsledkem budiž jejich debutová dlouhohrající kolekce pojmenovaná stylově "Features And Causes Of The Frozen Origin". Ostatně, nejde o TON revival v pravém slova smyslu (proto ty uvozovky), ale o velmi zdařilý plagiát této veličiny. Abychom si lépe rozuměli, kluci hrají svoji hudbu a pějí vlastní texty, ale přesně tak, abychom si mysleli, že FROWN jsou jednovaječné dvojče Tajpů (z období prvních tří legendárních klenotů). Aby byl dojem dokonalosti ještě umocněn, tak ve stejném duchu se nese nejen image skupiny (viz foto), ale i kompletní booklet CD (samozřejmě v odstínu tajpovské zelené) a rovněž website (www.frown.host.sk).

Při spuštění první skladby "Unnatural Notion Of Love" jsem byl opravdu velmi překvapen, skutečně se Slovákům podařilo napodobit nejen typický chrastivý zvuk kytar a syrové, podladěné basy, ale především hlavní poznávací znamení TON, charismatický Peterův vokál, a to natolik věrohodně, že až zamrazí. První, minutový vál se nese v duchu tajpovského debutu "Slow Deep And Hard", tedy řízná punk metalová vypalovačka. Dvojka "Dawning / For A Sweet Girl" zase nechá zavzpomínat na třetí, přelomovou desku "October Rust" a svým způsobem, opět musím smeknout. Pokud bych měl v sobě několik piv, skutečně bych si myslel, že hraje nějaký raritní song od TON. Na druhou stranu si nemyslete, že se skupině FROWN podařilo napodobit neopakovatelný Peterův vokál tak snadno. Každý milovník TON ví, že Peter střídá několik poloh zpěvu, od hlubokého murmuru až po vyzpívaný melodický vokál, a ne každému kmotřičky naštědřily do vínku dispozice pro všechny tyto polohy. Marian, zpěvák FROWN, si to moc dobře uvědomil, tudíž si do studia pozval na pomoc rovnou čtyři! vokalisty (např. Marka Gabora ze SAPROPHYTE nebo Drahoše Juříka z WAYD). Pakliže v dalších skladbách hudba příliš nevybočuje ze zajetých kolejí, zpěvákům jakoby docházel dech a čím dál více sklouzávají do svých přirozenějších poloh (hlavně vyšší hlasové partie se nedaří tak věrohodně vyzpívat). Už třeba z tohoto důvodu nechápu, proč někdo ztrácí čas podobnými pitomostmi a snaží se ze všech sil napodobovat něčí práci a jak se říká, radovat se z cizího peří. Mrzí mě to o to víc, neboť FROWN díky dvěma demo bonusům "Skyline" a "I'm Haunted" z roku 1998 dokazují, že si dokáží vytvořit i vlastní ksicht a hrát velmi povedenou původní tvorbu. Ostatně, i v Tajpovských skladbách slyšíme vlastní zdařilé motivy. Připočteme-li k tomu nadprůměrný zvuk, produkci a vydávání u německého labelu Moonstorm, tak skutečně nezbývá, než se ptát - proč. Pro mně je odpověď jasná, proč bych měl poslouchat nějaký plagiát (i když paradoxně zdařilý), když doma vlastním několik stovek původních interpretů. Na úplný závěr tedy vyvstává otázka, lze-li vůbec CD "Features And Causes Of The Frozen Origin" objektivně ohodnotit (pozn. v zahraničních magazínech si s tím hlavu příliš nelámali a tamější recenzenti, na rozdíl od našich, nešetřili chválou). Co vůbec hodnotit? Třeba nakolik se podařilo napodobit sound a hudbu svébytných Tajpů, hráčské výkony, produkci, zvuk či nedejbože samotný nápad, tohle všechno uskutečnit? V jedné věci však nesmíme FROWN upřít na originalitě, oproti tisícům jiných kapel, jenž vykrádají své známější a zkušenější kolegy více či méně nenápadně, tak oni se na to naopak snaží maximálně upozornit.

P.S. Pokud bych měl hodnotit pouze poslední dvě původní skladby, nešetřil bych vysokým skórem, ani bych, bez podívání na tracklist, nepoznal, že se jedná o staré demo vykopávky.

sestava: Kafi - baskytara, Chemik - syntetizátory, Jany - kytara, Frank - bicí, Marian - zpěv
produkce: FROWN