14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

IN THE WOODS... - Liveatthecaledonienhall + Karmakosmetix promosampler

2003 Karmakosmetix recordlabel

Album "Three Times Seven on a Pilgrimage" mal byť rozlúčkou nesmierne talentovanej a neobyčajnej skupiny IN THE WOODS... so svojimi fanúšikmi. Skupina ho vlastne vydala posmrtne, keďže presne 29.12.2000 odohrala svoj posledný koncert v rodnom meste Kristiansand a naveky tak uzavrela svoju krátku, no bohatú históriu. Tri roky po rozpade môžu však všetky smutné srdcia opäť zaplesať. Legendárny posledný koncert lesníkov vychádza ako 2CD u rozbiehajúcej sa firmy Karmakosmetix, vedenej nikým iným, než Janom Kennethom Transethom, spevákom ITW.

Odhliadnuc od toho, že tvorbu ITW nekriticky zbožnujem odkedy som prvý krát počul ich fenomenálny album "Omnio?", zo živého albumu "Liveatthecaledonienhall "som bol nadšený ešte predtým, než som ho vypočul. Prišiel mi totiž od Jana osobne, navyše s krátkym venovaním. Takk mycket, Jan :o) Najprv ale pár faktov: jedná sa o takmer dvaapolhodinový záznam koncertu IN THE WOODS... v tej najlepšej forme. Koncert pozostáva z dvoch častí, na ktorých sa dokonca mení aj zostava hudobníkov. Celý koncert tak odohrali len Jan K., spomínaný spevák, speváčka Synne a bubeník Anders Kobro, v súčasnosti pôsobiaci v GREEN CARNATION. V prvej polovici koncertu okrem nich účinkovali ešte gitarista Oddvar a:m, ktorý skupinu opustil po albume "Omnio?" a druhý gitarista Bjorn spolu s basákom Steinom, o ktorých neviem, že by predtým v IN THE WOODS... pôsobili. Druhá polovica koncertu je už starý známy IN THE WOODS..., teda okrem Jana, Synne a Andersa aj bratia Botteriovci a Christer A. Cederberg. Ďalšou legendárnou persónou, známou práve v súvislosti s lesníkmi je Hans Eidskard, dvorný producent, ktorý dohliadal nad nahrávkou.

Teraz emotívna stránka: Skupina nám na spomínanej úžasnej dĺžke 150 minút ponúka nádherný prierez jej bohatou kariérou. Výborný zvuk, známe gitarové postupy a efekty tak, ako ich odohrala na albumoch. Skladby sú usporiadané takmer chronologicky, popretkávané úplne novými piesňami, ktoré už svetlo oficiálnej nahrávky neuzreli. Do koncertnej atmosféry nás teda uvedie famózne intro skladby "Yearning the Seeds of a New Dimension!" z albumu "HEart of Ages". Za ním nasleduje kompozícia nazvaná "Medley on Heartworks" (Zmes Srdcoviek), pod ktorým sa skrýva práve mix motívov zo spomínaného Srdca Vekov, vrátane prvej polovice spomínanej "Yearning..." Srdce dotretice, tentokrát kompletná titulná skladba "Heart of Ages". Toľko exkurzia do dávnej minulosti: jednak kapely, no takisto minulosti severogermánskej civilizácie, zhudobnenej do týchto fantastických tém. Ďalšia vec "Beer" je vlastne skladbou bez mena, ktorú takto neobyčajne nazval Jan práve pre príležitosť posledného koncertu. Skladba pôsobí veľmi unaveným dojmom, akoby svedčila práve o všetkých dôvodoch, prečo IN THE WOODS... nemohli ďalej pokračovať vo svojej ceste. Nasleduje prvý cover, známy "White Rabbit" od JEFFERSON AIRPLANE a najlepšia skladba zo starej, predomniovskej éry skupiny, "Mourning the Death of Aase", ktorá vo svojej druhej verzí, vydanej na "Three Times Seven..." je absolútnou učebnicou pre všetky metalové speváčky, ukážkou toho najlepšieho, čo kedy ženský hlas v metalovej hudbe kedy dokázal a dôkaz toho, že Synne Soprana bola síce prehliadanou, no absolútnou majsterkou vo svojom remesle. Navyše preto, že na koncerte dokázala tak zložitú kompozíciu odspievať na nerozoznanie od albumu, za čo ju ľudia ešte uprostred skladby, počas nasledujúceho gitarového sóla odmenili obrovským aplauzom. Klobúk dolu pred majsterkou metalového vokálu ďaleko prevyšujúceho všetky Tarje, Olivie Kristíny, či Sharon, ktorá však žiaľ už spev zavesila na kliniec a momentálne sa venuje štúdiu psychológie.

A teraz najväčšia bomba celej dosky. S vynechaním len sláčikových medzihier a intier, skupina IN THE WOODS... v rámci svojho rozlúčkového koncertu odohrala absolútne celý album "Omnio?", od ziačiatku, do konca, v rovnakom poradí. Viem, že nikoho nezaujímajú moje osobné asociácie, no okamžite som si spomenul na prekrásne chvíle, kedy mi vo walkmane hral tento osemdesiatminútový klenot doom metalovej hudby, zatiaľčo za oknami autobusu ubiehala prenádherná zamagurská krajina severného Slovenska a vo mne vreli emócie. Najkrajší moment celej tvorby IN THE WOODS..., úvodný riff skladby "Weeping Willow" je tu samozrejme tiež. Prvý disk končí prvou časťou titulnej trilógie "Omnio", nazvanou "-pre".

Prichádzajú tajomné dvojčatá c:m a x: Botteriovci, Christian a Christopher a skupina na druhom disku pokračuje v epose "Omnio?", časťami "-bardo" a "-post". V týchto chvíľach album kolíše na vratkých nohách, zmena v zostave narobila menšie zvukové problémy, kým sa kapela dostane do hráčskej pohody, zaznie zopár kiksov. Potom už nasledujú najnovšie kompozície skupiny, vrátane opäť ďalšej čerstvej, ešte nevydanej skladbe "Don't Care", z ktorej ide zvláštny pocit, priam počuť, že ľudia, ktorí toto dali dohromady, už spolu nechcú hrať, napriek tomu, že im to geniálne šlape dohromady. Najzáhadnejší opus kapely, bizarný a mysteriózny album "Strange in Stereo" je tu zastúpený kompozíciami "Dead Man's Creek", "Path of the Righteous" a "Titan Transcendence". Nasleduje predposledná, symbolická skladba "Epitaph", coververzia od KING CRIMSON. Jan a Synne tu majú krásny duet, melancholickú rozlúčku s fanúšikmi, so svetom... "Zmätenie bude mojim epitafom, ako sa plazím po popraskanej a zlomenej ceste, ak to raz dokážeme, môžeme si všetci sadnúť a smiať sa, no ja sa bojím, že zajtra budem plakať...". Nasledujú veľmi smutné chvíle pre všetkých, ktorí túto skupinu tak milovali. Na pódium opäť prichádza gitarista Bjorn, a Jan Transit sa prihovára fanúšikom: "We have some more people on stage, we're gonna do the last song for tonight…" hlas mu potíchne a smutne dodáva: "...and I guess, forever." Záver patrí rovnako skladbe popisujúcej smutnú realitu: "Closing in", uzatvárajúc sa... Presne ako kniha jednej obrovskej kapely, ktorej genialitu a talent prevýšila iba miera, akou ju väčšina hudobnej scény prehliadala.

Opening up...

Jan Kenneth Transeth vyhlásil, že skupina IN THE WOODS... pokračuje v podobe vydavateľstva Karmakosmetix. Svojim spôsobom mal pravdu. Lesníci sa svojim pádom rozbili na mnoho malých častí, ktoré ale ďalej pokračujú v tvorení hudby. Uvádzací promosampler firmy Karmakosmetix je plný práve všetkých možných hudobne aktívnych obyvateľov mesta Kristiansand a na každom kroku tu počujete odkaz IN THE WOODS... To najlepšie hneď na začiatok, dve skladby skupiny STILLE OPROR, známe to hlasy Jana Transita a Christera Cedermountaina, hudba, ktorá pokračuje tam, kde skončilo to smutné a melancholické z tvorby IN THE WOODS... Je tu aj mnoho ďalších, v prvom rade ostatné Transethove projekty a spolupráce SOXPAN, NAERVAER, či veľavravný projekt TRANSIT. Popri ostatných, zatiaľ neznámych tvárach a hlasoch, z ktorých ale ide obrovská energia a talent, ktorý zrejme v Kristiansande prší z neba. Sklamaním je azda len skladba projektu x:botteri jedného z bratov Botteriovcov, ktorý je veľmi slabým odvarom toho, čo x:botteri tvoril ešte ako gitarista IN THE WOODS... Apropo, odvar, ten tu samozrejme nechýba tiež. Reč je o ďalšom dlhoročnom gitaristovi ITW, skrývajúcim sa pod menom oddvar a:m. Ak si však myslíte, že Karmakosmetix chce vydávať len metal, ste na omyle, viacero umelcov tu oplýva rôznymi žánrami, napríklad Egil S. Olsen akoby bol mladším bratom Marka Knopflera z DIRE STRAITS, Huge Brown je nórskou odpoveďou na americký folk sedemdesiatych rokov. Projekt TRANSIT by sa dal najbližšie prirovnať k Nickovi Caveovi, zatiaľčo pod názvom MC 14-TISS + MC BLAUD KONSONANT sa skrýva nefalšovaný nórsky rap, inšpirovaný najmä francúzskou školou. Tu moje hodnotenie aj končí, pretože o rapovej hudbe neviem vôbec nič, takže sa nebudem hrať na odborníka (takých "odborníkov" na metalové žánre je po českých a slovenských webzinoch viac než dosť :o) a nebudem hodnotiť niečo, čo mi absolútne nič nehovorí.

Veľmi sa teším, ako Karmakosmetix predstaví svetu nejaký ten fajnový Kristiansandovský ex-woodsovský export aj v podobe nejakého radového albumu. Jan Transit mi na moje naliehanie napísal len toľko, že neustále nahráva akési "gifts for friends", s ktorými ak bude spokojný, snáď ich niekedy v budúcnosti vydá. Tak snáď spokojný bude, pretože na južnom cípe Nórska to len tak vrie kvalitou.

produkce: Hans Eidskard a In the Woods...
studio: text
čas: 180:00