06.09.16

06.09.16

HIM

ENDLESS - Perfect Message

ENDLESS - Perfect Message

2003 Redblack

Protože ENDLESS patří k mým srdcovkám, rozhodl jsem se přihodit také pár slov. Na minulou fošnu "Vital #1" jsem nešetřil slova chvály, no a uplynuly dva roky a v ruce držím další desku nazvanou "Perfect Message". Znáte to, díky velké reklamní kampani na stránkách vydavatelské firmy Redblack, kde mimo jiné navnadil i fakt, že tentokrát Nekoneční nahrávali kompletní materiál v německém Hannoveru, se člověk příliš těší, no a výsledek... Z "Perfect Message" jsem tak trochu na rozpacích, především zvuk se oproti předloňské nadmíru povedené desce v zásadě neliší, tzn. klidně se mohlo nahrávat u nás, snad jen nabyl trochu na hutnosti, čímž hudba působí tvrdším dojmem. Na minulých albech obdivuji osobitý hudební výraz, originální oživení doom metalových kořenů novou vitalitou s vlivy art rocku či psychedelie. Novinka je v tomto ohledu jiná. ENDLESS se již zcela odprostili od post doomových vlivů, rovněž ze samotného metalu zbyly jen fragmenty, taktéž hitovost reprezentovanou takovou "Vital #1" postrádám. Kapela místo chytlavých životadárných hymen nahrála ponuré skladby s dusným, avšak moderním feelingem. Tím nechci říci, že by počin "Perfect Message" byl špatný. Jen hůře vstřebatelný, což v konečném důsledku může (ale nemusí) být plus, neboť se materiál tak brzy neoposlouchá a naopak časem možná vynikne jeho kouzlo.

Na druhou stranu si nelze nevšimnou, nakolik se kluci naučili experimentovat se studiovými mašinkami. Čeká na vás množství různých efektů jak hlasových, tak kytarových, rovněž samply se nešetřilo. Některé kytarové či vokální postupy velmi evokují rockového aristokrata Devina Townsenda. To ovšem neberte jako vykrádání či kopírku, spíše jako poctu, rovněž z toho plyne, že ENDLESS jsou zatraceně dobří muzikanti a experimentátoři.

Aby přece jen nebyla nit s minulou érou skupiny nadobro přetnuta, tak alespoň obálka se nese v podobném grafickém duchu jako minule (škoda jen těch překlepů). Podtrženo sečteno, ENDLESS nezklamali, jen se možná budete k poslechu desky více nutit. Nutno však podotknout, že skupina nepřešlapuje na místě a naopak kráčí vstříc novým horizontům.

sestava: Libor Bartusek - zpěv, kytara, Jarda Adámek - kytara, Petr Hutín - baskytara, Radek Šlachta - bicí
produkce: Jan Němec
studio: MagicMind
čas: 46:53
styl: expresivní rock
1. Between a rock and a hard place
2. 363 days
3. No cover
4. Inner rivers
5. Perfect message
6. Neet to rest a while
7. My little world
8. Deep inside
9. We
10. Can we untie ourselves

Severomoravští dvousoškoví konečníci tentokrát přinesli jednu "Skvělou zprávu", ovšem nutno podotknout, jak pro koho. Kapela, jak sám lídr Libor Bartusek tvrdí, chtěla natočit album hodně kontrastní ve spojení polohy tvrdší i té klidnější, které ostatně kapelu doprovázejí i na deskách předchozích. Album je zbaveno metalového důrazu, naopak je sešlápnut artrockový a progresivní pedál a to dělá z "Perfect Message" spíše kulisní, než poslechovou desku. Je zde použito mnohem víc čistých zpěvů, což se odráží v takovém měkčím a silně emotivním dojmu. Tedy chci říct, že kapela je už pro metalového fanouška hodně vzdálená, ale zároveň živelnost a dravost nepostrádá. Vícerý poslech ENDLESS je k pochopení a zalíbení se nutný.

Pro ty, kteří se v tomto divokém žánru orientují hůř, jen dodávám, že ENDLESS má na kontě z let 2001 a 2003 cenu Anděla v žánrové kategorii Hard & Heavy a na Óčku či v pořadu Noc s Andělem se představují se svým novým klipem - je vidět, že některá média přece jen na cenu Akademie populární hudby zareagovala.

40%
Jan Malana

Nové album ENDLESS bylo poměrně netrpělivě očekáváno, není divu. Album předchozí (Vital #1) bylo nejen oceněno Akademií populární hudby 2001, ale hlavně to bylo dílko velmi kvalitní a do srdce mnoha rockových duší hluboce vryté. No a nyní jsme se konečně dočkali. Nástupce je tu. Zove se "Perfect Message" (dále jen PF) a vy už jste jistě zvědaví, jestli je opět tak povedené jako to předchozí. Či ještě povedenější?

"Vital #1" byl nahrán ve studiu SHAARK a mix a mastering proběhl v MagicMinds Studiu v Hannoveru pod taktovkou zkušeného Jana Němce, proč to tady vůbec píšu? Protože u "Perfect Message" se situace změnila jen nepatrně. Totiž nahrávalo a mixovalo se v MagicMinds, mastering potom proběhl ve studiu Nord Bromen. Honza Němec si pak vzal na svá bedra i stránku spoluproducentskou. Možná nepatrná změna, ale na zvuku je rozhodně znát - nutno poznamenat, že jde o velkou změnu k lepšímu. ENDLESS si už na předchozím CD vytvořili vlastní zvuk, který už si nespletete, a to je v dnešní době moc důležitá věc. Na PF ho jen vybrousili k (téměř) dokonalosti.

Další věc, kterou je nutno u ENDLESS ocenit, je jejich vývoj jako muzikantů i skladatelů - album od alba lepší... U předchozího CD byl značně oceňován i jeho obal. Pro ty, kterým se líbil, budiž dalším plus to, že nová deska pokračuje v podobném duchu a pohled na přebal vás opět nenechá chladnými (čímž nemyslím, že je plnej nějakých prasárniček...:-)). Bookletu tedy opět nelze téměř nic vytknout. Téměř. Pár věcí by se našlo. Pár, tedy dvě: první - pár chybiček (ale tomu se zřejmě nikdy nevyhneme), druhá - luštit texty je jako za trest - vypadá to pěkně, ale... No co, kdo má zájem, ať bojuje.

A teď konečně k obsahu lisovaného kotoučku. Jemné vybrnkávání uvede do nálady a... postřeh první-ENDLESS přitvrdili. Ne zase moc, ale přitvrdili. Za sebe mohu říci, že mě tím chlapi potěšili. PF je tak mnohem "údernější" než "Vital #1". Což ale neznamená, že je celé CD nářez, to rozhodně ne. Taková instrumentálka "Need to rest a while" je přímo esencí křehkosti a melancholie z ní stříká na všechny strany. Kdybych měl ale vydat singl (což je samozřejmě myšlenka naprosto utopická...) vybral bych buď skladbu "363 days" - což je jasná koncertní pecka, nebo osmičku "Deep inside". Ta je sice asi nejtvrdší na albu, ale mě, zarytému Opethomilovi se nemůže nelíbit... Tohle je pro mě domácí album roku. Je povedenější než "Vital #1". Je to nutnost. A tomu taky odpovídá moje hodnocení...

100%
Martin Humpola

75 %