29.09.16

06.09.16

06.09.16

A PERFECT CIRCLE - Thirteenth Step

A PERFECT CIRCLE - Thirteenth Step

2003 Virgin

Súčasnosť metalovej hudby je plná zaužívaných postupov a osvedčených schém. Kapely prestali riskovať a držia sa poväčšine toho, čo ich preslávilo. Bežný poslucháč je poväčšine nadšený, my fajnšmekri si môžme len povzdychnúť, prípadne dlho a dlho hľadať, než si v tej mase súčasných kapiel nájdeme niekoho, kto je nový a zároveň má vlastnú tvár. Svojho času som absolútne zanevrel na metalovú hudbu produkovanú v USA (hovoríme o klasickom metale, nie o jeho extrémnych formách) pretože napriek všetkému rebelanstvu a nonkonformite, ktorú americkí metalisti deklarovali vo svojich hlasných textoch, zdalo sa mi, že sa to všetko točí okolo peňazí a skladateľskej lenivosti, jednotvárnosti a póze, najmä od času, keď popcornová mládež dostala naservírovaný nu-metal a tvrdá muzika začala produkovať obrovské zisky. Navyše som mal vždy radšej európsku hudbu, pretože mi prišla bližšia k môjmu ponímaniu a rozmýšľaniu a taká úprimnejšia. Asi teraz tak trochu tušíte, že nasledujúce riadky nebudú o tom, ako ma A PERFECT CIRCLE utvrdili v mojom názore. Ani náhodou!

A PERFECT CIRCLE je skupina, ktorá vznikla tak, že Maynard James Keenan, frontman v USA veľmi populárnych TOOL, objavil skladateľský talent gitaristu Billy Howerdela, ktorý bol dovtedy iba v pozadí hudobného diania, spätý s kapelami Nine Inch Nails, Smashing Pumpkins a spomínaným Toolom. Po absolútne vydarenom a nádhernom albume "Mer de Noms" z roku 2000 prednedávnom vyšiel aj jeho nasledovník, "Thirteenth Step", na ktorom sa trochu pomenila zostava a dojem "all-star" bandu dotvárajú aj novoprichodivší James Iha z rozpadnutých Smashing Pumpkins a Zwan a takisto Jeordie White, čo nie je nikto iný, než bývalý Twiggy Ramirez z kapely Marilyn Manson.

Verte mi, práve teraz mám čo robiť, aby som nezkĺzol do pátosu a udržal túto recenziu zmysluplnou. Už mnohokrát tu bol model poľudšteného, melódiami a atmosférou obohateného metalu, ktorý striedal tvrdé gitarové pasáže s dlhými atmosferickými plochami plnými akustických, nezbustrovaných gitár s melodickým, precíteným spevom, ktorého nasadenie sa menilo rovnako s hudbou. Ja sám som mnoho takýchto kapiel počul a patrične ocenil, pretože mnoho z nich patrí dodnes medzi moje absolútne najobľúbenejšie. Priznám sa, hoci hlúpym a mechanickým spôsobom by sa aj hudba A PERFECT CIRCLE dala opísať práve takto, musím však dodať, že nič podobné ako toto som ešte v živote nepočul. Nič takto talentované a skladateľsky dotiahnuté do absolútnej dokonalosti. Oproti "Mer De Noms" je na Trinástom kroku viac hlbokých "atmosferických" pasáži a menej tvrdého metalu, no mne osobne nič také nevadí a myslím, že ortodoxní priaznivci death a black metalu túto recenziu prestali čítať už dávno, takže s kľudným svedomím pokračujem. Veľmi ťažko sa opisuje niečo, čo by som najradšej na ABYSS zavesil v podobe mp3 k dispozícií websurferom. Schválne nespomínam žiadne kapely, ktoré hrajú aspoň čosi podobné ako toto, pretože by to bolo zavádzajúce a nepresné.

Na albume celkovo dominujú typické americké postupy, najmä čo sa týka bicích a rytmiky (pretože tú vo veľkej miere vytvárajú aj podkladové gitary - opäť niečo typicky americké), no kedykoľvek si myslíte, že ste tomu celému prišli na koreň, jednotlivé vplyvy sa zapletú do seba takým spôsobom, až sa vám z toho zatočí hlava. Naozaj, najväčšiu genialitu tejto kapely vidím práve v tom, že naoko jednoduché elementy splieta dohromady v jednu obrovskú, mnohovrstvovú nádhernú hudbu, ktorá sa neuveriteľne dobre počúva. Pritom zarazí originalita, rytmická inovatívnosť (na tomto si naozaj bubeník dáva záležať) a hlboký dojem, ktorý táto skupina v človeku zanechá. Mňa najviac očarila skladba "Vanishing", ktorá všetko toto, čo som práve vymenoval, prináša v absolútne maximalizovanej podobe, alebo trochu tradičnejšia "Blue".

A PERFECT CIRCLE patrí ku skupinám, ktoré sa šíria ako chrípka - nakazením. Ku mne sa dostala rovnako, predo mnou sa na ňu namotali dvaja moji priatelia a už len s číreho skeptizmu nad ich prehnaným nadšením som si ju zohnal. Prepáčte teda moje prehnané nadšenie a ak budete mať tú možnosť, túto nahrávku si rozhodne nenechajte újsť.

sestava: Billy Howerdel - skladatel a kytara, Maynard James Keenan - textař a spěv, Josh Freese - bicí, Jeordie White - basa, James Iha - kytara
čas: 50:31
styl: ťažko vystihnuteľný