29.09.16

06.09.16

06.09.16

KORN - Take a Look in the Mirror

KORN - Take a Look in the Mirror

2003 Epic / Immortal

Dúfam, že mi odpustia všetci, ktorí ctia prísne kritéria pre hudbu, ktorej by ABYSS mal, či nemal dávať priestor, dúfam, že mi odpustí ABYSS samotný, že sa tu idem zaoberať komerčne megaúspešnou americkou metalovou kapelou, ktorú mnohí, podľa mňa nespravodlivo, označujú ako nu-metal (nespravodlivo kvôli tým sračkám, ktoré sa označujú rovnako). Verte mi, tiež by mi nenapadlo, že niekedy budem považovať za zaujímavé napísať recenziu práve na KORN. V skutočnosti sa tu chcem tomuto albumu venovať úplne netradičným spôsobom, jeho obsah totiž hodlám prebehnúť naozaj zbežne a sústrediť sa na to, čo je podľa mňa na nahrávke "Take a Look in the Mirror" podstatné.

Takže, hudobne je nový album, na moje obrovské potešenie, konečne orientovaný predovšetkým na tvrdú a ťažkú metalovú hudbu, ktorá kedysi u KORNu príliš ustupovala rôznym alternatívnym vplyvom. Riffy zostávajú naďalej jednoduché, miestami až primitívne, no hudba je to nesmierne silná a agresívna, vďaka čomu by mala osloviť ktoréhokoľvek kompletného metalistu (čiže nevyťaženého povedzme priamo na death, či black metal). Jonathan Davis naďalej stupňuje kvalitu svojho prejavu, jeho spev je obrovským prínosom pre tento typ hudby, robí ju originálnou a svojimi občas až death metalovými vreskotmi niekedy priam prináša zimomriavky na kožu poslucháča. Ku KORNu samozrejme vždy patrila a patrí aj naďalej aj Fieldyho basa, ktorú ja zvyknem zo žartu označovať ako perkusie, pretože na nej viac počuť udieranie strún o pražce, než samotný zvuk basy :o).

No a sme pri tom podstatnom - zvuku. KORN už predtým patril k dotváračom metalového žánru, pretože vytvoreniu osobitého zvuku vždy venovali maximálnu pozornosť a tým sa stali jedným z vodcov na poli metalovej muziky (preto aj odvážny názov predpredposledného albumu "Follow the Leader"). Neskôr začali byť frustrovaní tým, ako ich každý kopíruje, keďže ich práve tá osobitosť, o ktorú ich ostatní pripravovali, stála nesmierne veľa času a energie. Tesne pred koncom roku 2003 prišli s novým albumom "Take a Look in the Mirror" a svojim prenasledovateľom sa zvukovo tentokrát vzdialili na hony!

Zvuk, ktorý sa do vás od prvých tónov jasnej úvodnej hitovky "Right Now" zahryzne, je totiž neslýchaný. V skutočnosti na na štýle hrania hudobíkov nezmenilo vôbec nič, ak si však tento album pustíte na ozaj kvalitnej aparatúre, pochopíte okamžite genialitu tejto kapely. Poďme postupne: zvuk bicích sa nezmenil takmer vôbec, upúta snáď len rytmičák, ktorý je nazvučený podľa mňa takým "retro" spôsobom, keďže dnes skupiny skôr používajú ostrý, hranatý zvuk, oproti ktorému je Silveriov rytmičák skôr guľatejší a taký mľaskavejší. Aj to však považujem za výborný nápad a samozrejme ten výraz "retro" neberte doslova. Fieldyho basa je opäť dokonale perkusívna :o), no tentokrát tuším aj pridal trochu basov, keďže najmä v bohatých úderných pasážach basa tvorí neobyčajne brutálny dunivý základ pre gitary. Nič sa však na Fieldyho vierovyznaní nezmenilo a potenciometer "Middle" na jeho aparatúre a basgitare aj naďalej zostáva absolútne stiahnutý. No a teraz to najkrajšie - gitary. Head a Munky zostali verní svojmu štedrému dodávateľovi, firme Ibanez, ktorá podľa ich požiadaviek vyrába ich signature K-7 modely, ktoré sa dokonca priamo predávajú podladené. No a keďže ide samozrejme o gitary sedemstrunové, viete si predstaviť to peklo, keď kapela KORN hráva takmer o celú oktávu nižšie, než hrali svojho času všetci praotcovia metalu. Ak si myslíte, že sa pokúsite o podobný zvuk vo vlastnej skúšobni, doporučujem vám pre začiatok vykradnúť banku, pretože zapojiť hneď naraz 4 Mesa/Boogie mašiny (čo pre nezasvätených je vo svete gitarových aparátov niečo ako Hummer medzi autami, výkonnostne, no bohužiaľ aj cenovo:o) na jednu Ibanez K-7 gitaru chce najmä tučné konto. Samozrejme takisto veľa vaty do uší a pevné steny skúšobne! Na tom by nebolo nič nezvyčajné, pretože takýto recept na dobrý zvuk praktikovali KORN aj predtým. Skutočne však doporučujem vypočuť si na vlastné uši toto absolútne hlboké, temné a brutálne peklo, čo po majsterskej finálnej mixáži z tejto hudby vzniklo. Ne hlasitosti naozaj netreba šetriť a získate nádherný zvukový štandart pre prvé desaťročie 21. storočia v metalovej hudbe. Zabudnite na tranzistorový "dirty" zvuk dnešnej Metallicy, študent v tomto prípade absolútne predbehol učiteľa.

Ako prekvapenie tejto fošne kapela umiestnila za poslednú skladbu po desaťminútovom tichu live coververziu "One" od Metallicy, ktorú samozrejme inovatívne obohatili o vlastné postupy. Najmä našlapaná perkusívna basa vo finálnej sekanej pasáži vyznie dokonale. A ak sa bubeníci doteraz pretekali iba v rýchlosi dvojkopákov, skúste pre zmenu napodobniť Silveriu a vyprodukovať dvojkopákové výpady, ktoré plynule stupňujú hlasitosť. Teda v praxi pri rovnakej rýchlosti plynulo prejsť od hladkania blany kladivkami až k samopalovým salvám. Veľa odvahy!

Možno vás nápadito hudba neosloví, pretože tu skutočne nie je nič, čo by sme predtým od KORNu nepočuli. No skladby, a to určite nie len vďaka zvuku, vôbec nenudia a hoci občas omieľajú až primitívne a obohraté nápady, párkrát sa pristihnete pri tom, ako si do rytmu kývete hlavou. Ak teda pre takúto hudbu nemáte slabosť a rovno od samého šťastia nezdemolujete zariadenie naokolo :o).

sestava: Jonathan Davis - zpěv, Munky - kytara, Head - kytara, Fieldy - basa, David Silveria - bicí
produkce: Jonathan Davis a KORN
čas: 50:32