29.09.16

06.09.16

06.09.16

BORKNAGAR - Borknagar

BORKNAGAR - Borknagar

1996 Malicious Records (re-release 1999 Century Media)

Toho léta, roku 1995, musely být magické Odinovy síly nesmírně nakloněny jistému Oystein G. Brunovi, jenž chtěl dát svoji death metalovou kapelu MOLESTED k ledu a věnovat se zcela novému, majestátnímu black metalovému projektu. Tehdy potkal ambiciózního bubeníka Grima a společně se rozhodli sestavit superskupinu složenou z těch nejlepších tmářů černěkovového cechu. Norská black metalová scéna potřebovala skutečně provětrat novou svěží silou a ke splnění svých vizí se Oystein spojil se skutečnou elitou. Na přelomu sychravého podzimu '95 a třeskuté zimy '96 se do městečka Bergen sjela družina hudebníků z legendárních spolků ENSLAVED, GORGOROTH, ARCTURUS a ULVER, aby v black metalové mecce, studiu Grieghallen (kde mimochodem většina těchto smeček nahrála svá přelomová alba), dala vdechnout životní esenci svému impozantnímu projektu... BORKNAGAR.

Toto stejnojmenné album rozvířilo severskou black metalovou scénu tatolik, že se z projektu stala regulérní skupina, v níž se časem vystřídala další zvučná jména. Debut "Borknagar" však patří mezi skutečné opus magna a nejen pro mě se jedná o jedno ze stěžejních děl pagan/viking black metalu, jaké kdy spatřilo světlo tohoto zmrzačeného světa. Světa, kde pro nádhery zasněžených horských svahů, nekončících lesních hvozdů, ponořených do nepropustné mlhy a zamrzlých tisíce jezer, již pomalu nezbývá místa.

Deska nás zavádí právě do těchto neopakovatelných mystických scenérií takovým sugestivním způsobem, až mrazí v zádech. A nejen tam, ale doslova nás pohltí ledový blizard a za mohutných Odinových chórů, za nimiž stojí jeho alter ego Garm (ULVER, ARCTURUS), se ocitáme již s úvodní epickou hymnou "Vintervredets Sjelesagn" přímo v srdci časů dávno minulých, ale díky BORKNAGAR ne zapomenutých. Dvojka "Tanker mot Tind (Kvelding)" připomíná předsunutou vikinskou družinu připravenou k nalodění na vznešené drakkary. Tato skladba, postavená na epických syntetizátorech Ivara Bjornsona (ENSLAVED) a na pochodovém marši Grimových bicích, by klidně mohla tvořit intro desky. Následuje bitevní hymnus "Svartskogs Gilde". Syrové Oysteinovy kytary jsou místy lehce podmáznuty Ivarovými klávesami, čímž ještě umocňují na velkoleposti. Na hutnosti přidává zabijácky rychlá basa Infernuse (GORGOROTH). Ačkoliv je ze všech nástrojů nejméně čitelná, neboť celkově zní nahrávka velmi black metalově syrově s důrazem na vyšší tóny, tak bez ní by hudba ledacos ztratila.

Jak už jsme u BORKNAGAR zvyklí, tak už i na debutu slyšíme nejednu nádhernou rozjímavou instrumentálku. Akustické kytary, navozující tu správnou pohanskou atmošku, jsou v závěsu podporovány masivy elektrických kytar. Následují mohutné sbory, bojovné bicí, vybrnkávačky v duchu alba "Twillight of the Gods" od neshynoucí hydry BATHORY - v tomto duchu se nesou skladby "Ved Steingard" a "Krigsstev". Přichází pořádná blacková šleha "Dauden". Pod hradbou skučících kytar a kanonády bicích zaslechneme dokonce i piánko. Garm místy ječí jako potrefená běhna, už se nic nemůže zastavit lavině BORKNAGAR. V půli "Dauden" ještě necháme rozeznít chór vikinských bojovníků, následují ladné tóny akustických vybrnkávaček... má duše letí v objetí Valkýr vstříc branám Valhally, říše bohů mocného Asgardu, místu kde vikinští válečníci hodují na věky.

Pohřební tóny varhan zaznějí v mrazivě chladné "Grimskalle Trell", sněhová vichřice pohltila noční hvozdy, v dáli vidíme tajemnou Auroru Borealis. Drakkary si klestí cestu ledovým fjordem, posměvačný křik havranů dává tušit, že se z mlhy brzy vynoří majestátní štíty hor... vstupme na panensky nedotknutelnou severní zemi... "Nord Naagauk" další z nádherných instrumentálek. Následuje nejextrémnější vál alba, skutečně mrazivá vichřice - "Fandens Allheim". Grimovy sypačky jsou úchvatné, Oystein přihodí nejedno katarzující sólíčko.

Závěr kolekce patří akustické vybrnkávačce "Tanker mot Tind (Gryning)"... vznešenému kamennému megalitu... mohyle za dávno mrtvé předky, časy a místa, tyčící se na ledové pláni, kterou po věky věků bičují nesmiřitelné větry severu ... mohyle, do které mocný šaman vytesal runovým písmem nápis... BORKNAGAR.

sestava: Oystein G. Brun - kytara, Grim - bicí, Infernus - baskytara, Garm - zpěv, Ivar Bjornson - syntetizátory
produkce: Pytten a BORKNAGAR
studio: Grieghallen