29.09.16

06.09.16

06.09.16

WALTARI - Below Zero

WALTARI - Below Zero

2009 Stay Heavy Records

Při poslechu již dvanáctého studiového alba finských WALTARI, nazvaného opět dvouslovně "Below Zero", se tradičně potvrdilo, že není radno dát na první dojem. Obzvláště poslední desky se pod kůži dostávaly mnohem hůře než ty z popmetalového období. Trpělivost však růže přináší a i CD "Below Zero" nakonec dokázalo, že Finové neusnuli na vavřínech, jejich skladby stále disponují hitovým potenciálem, ovšem již ne v tak ostentativní podobě jako v období od "Space Avenue" po "Rare Species". Pokud WALTARI v minulosti mísili metal se vším možným (třeba s technem či diskem osmdesátých let), dnes se rozšafně drží při zemi a dá se říci, že škatulce crossover se stále více vzdalují. Přece jen hudebníkům není dvacet a nesnaží se za každou cenu exhibovat, místo toho si svoji tvůrčí laťku posunují jiným směrem. Především se snaží podávat co nejbrilantnější hráčské výkony, k nimž jim jako (motivační) hudební podklad slouží kompozice se stále progresivnějším skeletem.

Paradoxně lze s přibývajícím věkem u WALTARI též pozorovat stále silnější lásku k metalu. "Below Zero" je dost možná nejzemitější nahrávka skupiny s opravdu hutnými a plnými riffy, onu metalovou razanci výtečně podporuje dokonale přesná a vitální rytmika a Ville též nešetří dvoukopákovými výjezdy. Dokonalou ukázkou současné tváře WALTARI je především druhá "I Hear Voices", v ní se snoubí přemýšlivé a především nevtíravé kompoziční postupy, s až disonantními vyhrávkami, prosycenými decentní elektronikou, aby vše bylo záhy přebito až epickými metalovými hradbami s citlivými kytarovými sóly par excelence či nádhernou retro klávesovou vyhrávkou (škoda jen, že Janne tímto nádherným space zvukem kláves na nahrávce šetří). Kärtsy svůj hlas v psychopasážích prohání harmonizérem, aby v katarzním refrénu zpěv hnal až k nebeským výšinám. Následující "In the Cradle" lze považovat za onu nefalšovanou ukázku ryzího progmetalu, jeden košatý riff střídá druhý, aby střední část kompozice okrášlilo klenuté sólíčko.

Krom tradičních skladeb s poznávacím znamením skupiny jako úvodní chytlavější "Below Zero" či přímočařejší "Dubbed World" nalezneme na albu i jisté novum v podobě třeba hravé "Endless Highway", která dokonale pracuje s posluchačovou trpělivostí. Jedná se přesně o ten typ písně, z které máte na první poslech takový nemastný neslaný pocit, ale po čase se z ní vyklube zlatá žíla alba. Vtip celé skladby spočívá ve faktu, že neobsahuje tradiční písňový skelet (rozjezd - bridge - refrén - sólo apod.), nýbrž zcela nestandardní strukturu. Za další tahák alba považuji hned následující taktéž velice zvláštní "Syntax Error", v ní pro změnu Kärtsy předvede nové vokální kreace a celé to působí jako nějaká parodie na thrash metal.

"My Own Satisfaction" se mi dostala hluboko pod kůži díky nesmírně chytlavému a přitom nepodbízivému refrénu. Bezesporu se jedná o jednu z nejpřístupnějších skladeb na albu. Závěr kolekce neobstarává balada, kterou byste tentokrát na albu hledali těžko, ale poměrně thrashově našlapaná "Travel On" s neméně drásavým zpěvem. Snad jen pozitivně znějící klávesy v refrénu přinášejí světélko naděje.

Pokud o "Below Zero" hovoříme jako o metalové nahrávce, nutno zdůraznit, že WALTARI čerpají z opravdu poctivé a především jedinečné skandinávské tvrděkovové studnice. Rozmanité riffy jsou rafinovaně promíšeny s typicky finským smyslem pro inteligentní klenuté melodie. Stručně řečeno WALTARI v dokonalém poměru mísí svébytnou severskou emocionální náturu s přemýšlivými postupy, tak charakteristickými pro progmetalové skupiny, navíc tak činí s grácií ostřílených hudebníků.

sestava: Kärtsy Hatakka - zpěv, baskytara, klávesy, programování, Jariot Lehtinen – kytara, Ville Veikko Vehviläinen – bicí, Janne Immonen – klávesy, Sami Yli-Sirniö - kytara, zpěv
produkce: Sami Koivisto a Kärtsy Hatakka
studio: Seahorse / Nopsturi