29.09.16

06.09.16

06.09.16

THE GATHERING - Sleepy Buildings

THE GATHERING - Sleepy Buildings

2004 Century Media

Tak som vám minule dostal SMS od Orlocka, že by mi neublížilo venovať sa na stránkach viac black metalu. Preto som sa rozhodol zrecenzovať najnovší album holandskej ultraorthodox satanic unholy arisk black metalovej kapely THE GATHERING, čo je vlastne bočný projekt Fenriza z DARKTHRONU, ktorý tu vystupuje pod strašným satanským menom Anneke van Giersbergen :o)

OK, dosť bolo srandičiek, sorry Orlock, zase až nabudúce, jo? :o) Vy, ktorí poznáte už celkom dlhú históriu THE GATHERING určite viete, že začínali ako death doomová kapela, vydali dva priemerné albumy (v porovnaní s tým, čo malo nasledovať), až kým sa im do cesty vmotalo žieňa Anička od Giersbergenovcov a obrátilo (nielen) ich metalovú tvorbu naruby. Po fantastickom a naozaj prelomovom opuse "Mandylion" (Bože, to už je dávno, 1995!) započala skupina dlhočiznú cestu experimentovania a pripravovala nám čoraz zvláštnejšie a od pôvodnej tváre GATHERINGU vzdialenejšie albumy. Najnovší "neradový" album "Sleepy Buildings", ktorý vyšiel v januári 2004, je živým záznamom holandského poloakustického koncertu. Nie sú tu teda žiadne vypaľovačky a burácavý krik spotených fanúšikov, pretože jeho atmosféra je skôr kľudná a komorná (kapela zrejme hrá pred sediacim publikom). Skupina na ňom (polo)akusticky rekapituluje svoju doterajšiu tvorbu, pretože s výnimkou posledného radového albumu "Souvenirs" a EP "Black Light District" tu má zastúpenie každá radová fošňa, ktorú kedy kapela vypustila na svetlo sveta. Dokonca prvé dva predannekovské vydania "Always" a "Almost a Dance" sú tu zastúpené skladbami, o ktorých som si ja osobne, neznalý týchto dvoch albumov, pôvodne myslel, že sú to úplné novinky, pretože ma jednoducho ani nenapadlo, že by sa kapela bola ochotná venovať takejto zašlej histórií (dokonca som takto mylne chápanú recenziu takmer vypustil do éteru :o). Samozrejme je určite každému jasné, že sa THE GATHERING nesnaží pripomenúť ich starú death metalovú atmosféru, naopak, prináša do týchto archívnych kúskov nový, čerstvý vzduch. Jedinou novou skladbou tak zostáva titulná "Sleepy Buildings", príjemný klavírny kúsok, však príliš krátky na to, aby sme si dokázali tipnúť budúce smerovanie holanďanov.

O tom, že kapela s takýmto typom aranží nebude mať žiaden problém, nebolo vôbec pochýb. Kto počul album "Souvenirs", vie si celkom dobre predstaviť atmosféru tejto dosky. Treba len radikálne ubrať elektrických nástrojov a iných moderných zvukových "barličiek" a pridať viac akustiky a klávesov. Čo sa týka hudobnej úpravy, tie novšie skladby sú poväčšine odohraté bez väčších zmien, iba proste "poakustičtené" (upozorňujem však opäť, že koncert je semiakustický a teda nie klasický unplugged), s pridanými nejakými tými obohacujúcimi linkami naviac. Na jednej strane je to škoda, pretože ich atmosféra je naozaj dosť podobná atmosfére originálov (do očí to bije hlavne pri "Shrink", ktorá je z originálom takmer totožná), na strane druhej chápem, že účelom tohoto albumu (ako to už pri živákoch býva) nie je prinášať nové a nepočuté, naopak, pripomenúť si to, čo skupinu najviac preslávilo. Mrzí ma to ale hlavne kvôli tomu, že dve skladby, kde sa GATHERING odvážil rázne narušiť pôvodnú štruktúru, "In motion II" a najmä "Eléanor", sú absolútnym vrcholom albumu a ich nová úprava dáva skladbám úplne nové dimenzie. Nuž, škoda. Takže zhrnuto hudobne, "Sleepy Buildings" je skvelé oddychové a počúvateľné album, fanúšikov post-doomu (rockovej hudby pôvodne doom metalových kapiel ako ANATHEMA, čiastočne IN THE WOODS..., či práve THE GATHERING) určite poteší a ak mám hovoriť za seba, dokonale ma navnadilo na ďalšiu plnohodnotnú štúdiovku (teraz to nemyslím ironicky).

Na záver nesmiem zabudnúť vyzdvihnúť čosi, o čom ale hádam už nikto nemusí pochybovať: fantastický vokál Anneke van Giersbergen. Už dávno nemusí nikomu nič dokazovať, no aj tak neustále potvrdzuje, že je suverénne najosobitejšou speváčkou na scéne. Trochu nepochopiteľné pre mňa bolo nájsť ako vydavateľa tejto dosky opäť firmu Century Media, s ktorou mali GATHERING v minulosti naťahovačky a nakoniec od nich aj odišli, keď si založili vlastný label Psychonaut Records. Vedzte však, že v kapele sa stala aj ďalšia zmena, Anneke totiž stratila svoje výsadné postavenie jedinej holky v kapele (snáď jej to neuberie aj na charizme) a THE GATHERING sa rozrástli o novú basgitaristku Marjolein, ktorá nahradila po nahratí "Sleepy Buildings" odchádzajúceho Huga Prinsen Geerligsa. 12.3. Palác Akropolis v Prahe, uvidíme sa v prvej rade :o).

sestava: Anneke van Giersbergen - zpěv, Frank Boeijen - klávesy, René Rutten - kytara, Hans Rutten - bicí, Hugo Prinsen Geerligs - baskytara
čas: 72:36
země původu: Nizozemí