29.09.16

06.09.16

06.09.16

ASHES YOU LEAVE - Fire

ASHES YOU LEAVE - Fire

2002 Morbid Records

Na recenzi tohoto proma jsem se velmi těšil, neboť jsem na tvorbu skupiny ASHES YOU LEAVE slyšel a četl takřka samou chválu. Nikdo se mi nemůže divit, že jsem tedy čekal skutečný klenot, ale po vyposlechnutí jejich čtvrtého počinu "Fire" jsem byl mírně na rozpacích. Ačkoliv jméno smíšené skupiny se dostalo do povědomí milovníků gothic/doom metalu a to nejen díky německému vydavatelství Morbid Records, které paradoxně holduje spíše extrémním spolkům, mě osobně nejvíce zaujala země původu skupiny, tedy slunné Chorvatsko.

Po dramatickém intru, kde to plameny jen šlehá, přichází první skladba "Free". V projevu zpěvačky Mariny v první sloce slyšíme Björkovské tendence, takže v očekávání všeho netradičního a zajímavého jsem napatě poslouchal, co přijde. Bohužel ničeho ohromujícího jsem se nedočkal. Pomyslel jsem si, sakra tady něco nehraje, proč všichni tuto desku hodnotí tak vysokým skórem? Říká se, že když se ti deska nelíbí na poprvé, tak časem její podmanivost roste. Takže jsem dal repeat a jedeme od začátku. Jak jsem řekl, Marinin zpěv udává tón celé desce, se svým hlasem poctivě pracuje a místy snese srovnání třeba i s vokální akrobatkou Monikou ze skutečného doom metalového klenotu ATROX. Pravda, ve vyšších polohách její hlas znejistí, ale ve středních suverénně vede. Neslyšel jsem starší desky ASHES YOU LEAVE, ale prý na nich více prostoru měl kytarista Berislav coby zástupce murmuru. Na "Fire" mi jeho vokální účast připadá naprosto zbytečná a jeho agresivní štěky spíše roztřišťují jinak velmi křehkou nahrávku. Když už hovořím o vyznění alba, tak mimo dívčího zpěvu další prim hrají housle. Pokud na jiných doom metalových nahrávkách plní funkci coby třešničky na dortu, tak v případě ASHES YOU LEAVE se jedná o plnohodnotný a velmi zásadní nástroj (podobně jako kdysi na starších albech MY DYING BRIDE). Houslové aranže mě na této desce zaujaly více než kytarové či klávesové. Jejich smutný zvuk se line prakticky celým albem a dodávají hudbě tu skutečnou zasmušilou atmosféru, rovněž jejich party netrpí klišovitostí ani jednoduchostí. Marta nezapře velký talent a skupina si její přítomnosti rozhodně musí vážit. Tím nechci zbylé členy ansámblu nijak shazovat, třeba kytary znějí více technicky, než bychom na doom metal čekali, stejně tak bubeník to dokáže místy pěkně rozjet, ale nic to nemění na faktu, že desku "Fire" bych doporučil jako dokonalý prášek na spaní. Přitom doom metalový žánr miluji a věřím, že kdyby "Fire" vyšel před mnoha lety, tak bych skákal radostí. Bohužel (či spíše naštěstí) dnes jsem už velmi rozmlsán takovými perlami jako ATROX, IN THE WOODS..., MY DYING BRIDE, SATURNUS či starými EMPYRIUM, takže Chorvati ASHES YOU LEAVE mě už jen tak nerozhází.

Rovněž po zvukové a producentské stránce se nejedná o kdovíjaký zázrak a řekl bych, že spíše než o čtvrté album se jedná o kvalitnější demo. No možná, že to už skupině moc křivdím, ale když se podívám na stylově stejnou konkurenci, tak už třeba takové demo Norů ATROX shrábne počin "Fire" hravě do kapsy (o jejich debutu "Mesmerized" nemluvě). Dále bych u ASHES YOU LEAVE vyděl i tendence k majestátnějšímu pojetí doomu, tak jak to třeba velmi dobře zvládají (opět) norské spolky jako TRISTANIA či TRAIL OF TEARS, bohužel opět zůstalo jen u těch ambicí.

Takže co říci závěrem, pro ty, co holdují průměrnému doomu s některými zajímavějšími pasážemi či s ambiciózním přístupem, by nemělo být album "Fire" zklamání. My ostatní, co si v hudbě spíše libujeme, nás ASHES YOU LEAVE nechají chladnými.

sestava: Marina Zrilic - zpěv, Berislav Poje - kytara, zpěv, Marta Batinic - housle, Domagoj Galin - kytara, Luka Petrovic - baskytara, Gordan Cencic - bicí, Damir Cencic - bicí
čas: 42:48
země původu: Chorvatsko