29.09.16

06.09.16

06.09.16

GALADRIEL - World Under World

GALADRIEL - World Under World

2004 Metal Age Productions

Nie je obvyklé, aby nahrávku skupiny hodnotil v recenzii človek, ktorý sa na nej priamo zúčastnil, no keďže môj podiel na albume "World Under World" je minimálny a v žiadnom prípade nie tvorivej povahy, myslím, že sa nedopúšťam žiadneho konfliktu záujmov. Okrem toho by námietkou objektivity mohlo byť skôr to, že skupinu a jej členov poznám sedem rokov a považujem ich za priateľov, no sľubujem, že o to prísnejšie sa pokúsim novinku GALADRIEL zhodnotiť. Toľko vysvetlivky...

V prvom rade treba povedať, že toto nie je GALADRIEL tak, ako sme ho poznali. Pre niekoho možno sklamanie, pre iných nádejné očakávanie... V skupine sa radikálne zmenila zostava, takpovediac nezostal kameň na kameni a výrazne to počuť. Hlavná perzóna skupiny, Dodo Ďateľ, a jeho gitarový "piatok" Tomax sa do príprav albumu "World Under World" pustili s maximálnym perfekcionizmom, o čom svedčí výber nahrávacieho štúdia, absolútne premakané aranže, ktoré naozaj škrípu len ojedinele, a takisto plejáda hosťujúcich hudobníkov (najmä vokalistov), ktorí prispeli k maximálnej pestrosti tohoto albumu. WUW je teda ambiciózny projekt dnes už zabehnutej smečky, v ktorom sa mieša dlhoročná skúsenosť jeho hlavných tvorcov so snahou urobiť niečo nové. To nové je podľa môjho názoru najmä posun k veľkej profesionalite, ktorý však tentokrát nie je na úkor atraktívnosti skladieb a ak mám vyzdvihnúť vlastnosť, ktorá robí tento album lepší oproti tým minulým, je to určite to, že tentokrát skladby nesplývajú a sú ľahšie zapamätateľné. Radikálnou zmenou môžme nazvať použitie elektronických slučiek, ktoré už dnes síce nie je u metalových kapiel ničím novým, navyše GALADRIEL ich používajú občas až príliš tradičným spôsobom, no ako celok sú jednoznačne ďalším z obohacujúcich faktorov tohoto nesmierne vyspelého opusu.

Tento album by som nedoporučil nikomu, kto pátra po absolútnej originalite a inovácií, pretože v skutočnosti je jeho ťažisko vo sférach zaužívaných doom metalových tradicií. V žiadnom prípade však ale nejde o plagiátorstvo, skôr o také napredovanie dovnútra, kedy počuť klasické postupy, no s premakanejšími aranžiami, jednoduchú hudbu (nemýliť si s hudobnou naivitou!) využívajúcu pútavé témy, ktoré proste stoja na pevných nohách tradície pomelodičneného našlapaného moderného doom metalu, ovplyvneného klasickou, najmä nemeckou heavymetalovou školou, no miestami aj inými zaužívanými metalovými štýlmi. Je však takáto kombinácia pútavá? Verte, že áno, album "World Under World" sa vynikajúco počúva a mňa si získal najmä tým, že sa zbavil všetkých nedostatkov hudobnej minulosti GALADRIEL, ktoré som už spomínal a ku ktorým možno pridať aj faktor malej pestrosti vokálov (najmä ženských) a zvukový tradicionalizmus (ktorý bil do uší najmä pri zvukoch klávesov, či celkovou malou zvukovou originalitou zvukárov z Exponentu). Tak nič z toho tu už nie je. Navyše tá elektronika.. Tu jednoznačne oceňujem Doda a Tomaxa, pretože sa nenechali uniesť a elektroniku využili absolútne s mierou a zbytočne album nepreplácali zvukovými slučkami. Pokiaľ sa týka zvukov vo vnútri skladieb, sú vybraté skvele, horšie je to azda len s rytmickými podmazmi, ktoré sa mi zdajú príliš retro technové a príliš tuc tuc a la Waltari (upozorňujem ale, že ich je tu naozaj len zopár!) a nezaškodila by im väčšia nápaditosť. Metalisti sú však GALADRIEL dokonale zbehlí a tak podľa mňa najpozoruhodnejším atribútom tohoto albumu je jeho nadmerná hudobná kvalita (stále ešte neobvyklá v našich končinách) a počúvateľnosť skladieb, z ktorých je každá dostatočne osobitá. Z tejto množiny potom občas vytŕčajú individuálne veci ako skvelý vokál Lýdie z rozpadnutých (alebo podľa mňa skôr odpočívajúcich ;o) Orkrist, ktorá svoje party podľa môjho názoru odspievala dokonca ešte lepšie, než vo svojej rodnej kapele (celá "Imaginary Sins" a fantastické sólo v skladbe "Bleeding Heart's Poetry"). Takisto inštrumentálne umenie Tomaxa, z ktorého najmä v sólach cítiť vplyv klasických metalových virtuózov Satrianiho a Vaia ("I closed your book"), hoci si neodpustím podpichnúť, Tomax, myslím, že ti trochu ušiel úvodný riff "Noxious Humanity", ktorý sa až nápadne podobá na úvoďák "The Alchemy of Eternity" od DEPRESY :o). Ale nič v zlom, nakoniec, ja nemám čo hovoriť :o))). Inštrumentálna klavírovka "The Fall" je niečo, čo objektívne v slovenskom undergrounde nemá obdoby a zaslúži si obdiv (prečo sakra len 50 sekúnd!). A ešte čo sa týka hosťov, treba pochváliť aj huslistku Andreu Tkáčovú (ex-Sine Nomine, ex-Keltieg), ktorej občasné sóličko, či melodická linka je dokonalým príkladom vášnivej hry (trochu ma mrzí, že finálnou mixážou husle trochu prišli o intenzitu, pretože keď som ich počul nezmixované, prišli mi ešte vášnivejšie).

Na albume "World Under World" sa naozaj veľmi ťažko hľadajú negatíva a myslím, že ak sa niekomu nebude páčiť, bude to mať do činenia skôr s rozdielnym vkusom, než objektívnymi nedostatkami. Ako som povedal, nie je to žiadna avantgarda (to pre tých, čo GALADRIEL nepoznajú, tí ostatní samozrejme vedia, akú hudobnú filozofiu Dodo a spol. vyznávajú), no vo svojom rangu ide o pozoruhodné dielo, ktoré dvíha slovenský underground z celkovo veľmi slabých pomerov a stáva sa tak jedným z príkladom toho, že sa v našich končinách ešte nachádzajú kapely, ktoré to s hudbou myslia vážne a sú schopné niečo dokázať. "World Under World" vychádza práve v týchto dňoch v slovenskej firme Metal Age a ako posledný news uvádzam, že z nahrávacích hostí Andreja Kutiša a Martina Kolárika sa stali regulérni členovia GALADRIEL. Na post bicích ako ďalší regulérny rekrút zasadol Pyros (ex-ORKRIST).

sestava: Dodo Dateľ - vokály, basa, programovanie, Tomax Gábriš - sólová gitara, programovanie, Matúš Hanus - rytmická gitara, Lukash Shushka (Craniotomy) - bicie,
hostia: Lýdia Lacova (ex-Orkrist) - vokály, Andrea Tkáčová (ex-Keltieg) - husle, Martin Kolárik (In the Webb) - vokály, Vidar (Ethereal Pandemonium) - vokály, Andrej Kutiš (Dead Poets Society) - vokály, Nathuruss (ex-Ethereal Pandemonium) - vokály

čas: 44:05
země původu: Slovenská republika
styl: heavy doom