29.09.16

06.09.16

06.09.16

ANATHEMA - A Natural Disaster

ANATHEMA - A Natural Disaster

2003 Music For Nations

Po tom, ako klasický doom metal ako štýl takpovediac zanikol, pretože sa kapely príliš vzdialili jeho pôvodným myšlienkam, vznikol na svetovej metalovej scéne jeho zvláštny následovník, označovaný aj ako post-doom. Post-doom sa od svojho štýlového predchodcu líši tým, že sa stal nezávislým od výhradnej tvrdosti a otvoril sa viacerým vplyvom iných, nemetalových žánrov; takpovediac zmäkol, zachovajúc si len to charakteristické melodično a "zasnenosť", ktoré v minulosti dopĺňali tvrdé riffy a murmujúci vokál. Anglická skupina ANATHEMA, ktorá post-doom takpovediac "spoluvymyslela", sa však od svojich kolegov trošku líši. Paradise Lost to vždy unášalo do módnych vĺn, svoj štýl prispôsobovali tomu, čo momentálne letí a tak sme ich mohli počuť postupne v elektronickej, čisto gotickej, alternatívnej a naposledy aj takmer nu-metalovej podobe. In the woods... sa uprostred veľmi plodnej kariéry náhle rozpadli v polceste k psychedelickému oslobodeniu sa od akýchkoľvek hudobných pravidiel a holandský The Gathering utiekol do výhradne chillout-rockových vôd. ANATHEMA naopak veľmi rýchlo našla svoju tvár a jej vývoj sa takpovediac ustálil a ukľudnil. Ich hudba sa posúvala po menších úsekoch a boli jednou z mála kapiel, ktorým sa dalo dôverovať a počítať s tým, že ich na nasledujúcom albume vôbec spoznáme. Ich novinka "A Natural Disaster" túto tézu potvrdzuje aj vyvracia.

Novým albumom ANATHEMA prehovára svojim typickým jazykom, tradičnou britskou školou (zosobnenou najmä v unikátnom Vincentovom hlase a výslovnosti), vplyvmi velikánov Pink Floyd, alternatívnym feelingom, ktorý z hudby sála, no najmä tou typickou atmosférov všetkých doterajších albumov, počnúc opusom Eternity. Anathemu jednoducho spoznáte, hoci by ste si pustili len krátky úryvok ktorejkoľvek skladby. Týmto teda angličania potvrdzujú, že popri tom, že majú zvláštny, unikátne precítený hudobnícky talent, sú si dokonale vedomí svojich kvalít a udržiavajú si svoju vlastnú tvár. Čo však nie je také jednoznačné s ohľadom na ich doterajšiu tvorbu, je totálne odklonenie od posledných zbytkov metalu, ktorými ešte disponovali. "A Fine Day to Exit" mnohému napovedal, tentokrát je to definitívne. S výnimkou "Pulled Under at 2000 Metres a Second", ktorá je rýchla a našľapaná, totiž na albume "A Natural Disaster" prevláda kontemplatívna hudba s komornou atmosférou, prúd pokojných myšlienok a duševných stavov, ktoré skôr ležia a "zírajú" do stropu, akoby vykonávali čo i len najmenší pohyb. Viackrát mi v tejto súvislosti napadla jedna z viacerých tvárí britskej alternatívnej skupiny Radiohead, ktorých vplyv je poriadne viditeľný, hoci ANATHEMA poníma tento pokojný štýl hrania skôr z tradicionalistického hľadiska a zdržiava sa akýchkoľvek neohraničených experimentov, ktoré Radiohead preslávili. Album "A Natural Disaster" vám dokonale zamestná myseľ, naladí ju na myšlienkovú tóninu, no zároveň nič nevnucuje a umožňuje človeku premýšľať o vlastnom svete, vlastných témach. Viacero momentov na tomto albume mi pripomenulo napríklad nórsky projekt Stille Opror, ak by som to už mal k niečomu prirovnať. Za najvydarenejšie považujem po sebe idúce skladby "Closer", "Are You There?" a ambientnú "Childhood Dream", ktoré sú dostatočne nápadité a osobité. Prvá menovaná upúta netradičným hlasovým filtrom, ktorý jej pridáva na éterickosti a takisto skvelým nosným motívom. "Are You There?" je takmer výsostne klávesovka, doplnená utrápeným a smutným Vincentovým hlasom a chilloutovými bicími s jednoduchou gitarovou témou. Jej prenádherne úprimná a dojímavá, postupne viac a viac nalieha, bezútešná, ponechaná vlastnému smútku. Bezvýchodiskovosť jej hudby a lyriky dopĺňa náhly koniec!

Album má však aj viacero slabín. So železnou pravideľnosťou prináša témy mnohokrát v Anatheme počuté. Nie je to len zhoda štýlu, niektoré motívy majú absolútne nulovú výpovednú hodnotu, pretože len opakujú to, čo sme v Anatheme už počuli a naozaj nechápem ich zmysel. V žiadnom prípade nenarušia zážitok, ktorý tento album prináša, no vďaka nim album čiastočne prichádza o bezúhonnosť, ktorý mohol mať, keby sa všetky motívy niesli v duchu "Are You There?", či "Closer", ktoré čím viac počúvam, tým viac ma fascinujú. Taká "Flying" mi naproti tomu príde trochu lacná, preťahované posledné slabiky refrénových veršov sú síce pekné, no trochu sprofanované a prvoplánové, nehovoriac o klišovitosti frázy "Feels like I'm flying..". Našťastie textovo ide o výnimku, pretože inak stojí lyrika na klasických základoch lyrickej vyspelosti. Za všetko hovorí ústredné posolstvo "Pulled Under...": "Freedom is only a hallucination..". Spôsob, akým to Vince naliehavo zaspieva, vám túto vetu vryje do mysle.

Album "A Natural Disaster" je oveľa prístupnejší, než jeho predchodca. Osloví svojou prvoplánovou krásou a obstojí aj pri dôkladnejšom skúmaní a viacnásobnom počutí. Napriek svojej nadmernej kvalite to však stále podľa môjho názoru nie je ten do bodky naplnený potenciál, ktorý v sebe bratia Cavannaghovci ukrývajú.

sestava: Vincent - vokály, gitary, Jamie - basa, programovanie, John - bicie, Les - programovanie, klávesy
Danny - gitary, klávesy, vokály

produkce: Dan Turner a ANATHEMA