29.09.16

06.09.16

06.09.16

DIMENSION F3H - Reaping The World Winds

DIMENSION F3H - Reaping The World Winds

2003 Hammerheart

Tak tohle album je fakt maso. Kdo byl, stejně jako já, smutný z ukončení činnosti další legendární black metalové skupiny LIMBONIC ART, tak může začít jásat, neboť její lídr Morfeus, v závěsu při nahrávání jejich posledního opusu "The Ultimate Death Worship", pracoval na novém projektu DIMENSION F3H. Ti, kdož duo LIMBONIC ART milovali pro jejich pregnantní nadšení temnotou, nemohou být novou skupinou DIMENSION F3H zklamáni, už třeba jen z toho důvodu, že Morfeův rukopis je nepřeslechnutelný.

Deska "Reaping The World Winds" působí jako osvěžující lektvar. Pokud někomu připadala poslední alba LIMBONIC ART poněkud zatuhlá, se zvětšujícím se nánosem prachu, tak hned první titulní skladba "Reaping The World Winds" smete všechny pochybnosti ze stolu. Kdo by čekal další black, tak může směle odkráčet, i když… Po cyber intru se na nás vyvalí pohodový "big beat", samozřejmě v duchu severské temně metalové školy. Thrashující kytary na hony vzdálené blackovému bzučení, akustické bicí podporované automatem, jenž dodávají skladbám ten správný cyber feeling, různé nápadité nasamplované smyčky a hlavně melodický vokál Mr. Nesmohta. Právě jeho charismatický zpěv tvoří nejvíce invenční novum skupiny. V tom temném karnevalu, plném kybernetických bytostí zůstává jediným světélkem naděje lidského druhu. Refrény v jeho podání se rychle vryjí do šedé kůry mozkové a věřte, že jen tak se jich nezbavíte. Jsem drak, vydávající se za lva / Jsem stínem líbajícím tvé maso s biči a pouty... Morfeovy kytarové riffy jsme si již zvykli v jeho minulé otčině vyhledávat v tom včelím bzukotu a věřte, že na "Reaping The World Winds" se jich nabažíte dosytosti. Sice nečekejte ultratechnické prstoklady, na druhou stranu však ani jednoduché drnkačky, prostě ten správný odsýpající metálek s důrazem na ostré (nikoliv hutné) riffy (holt blacková škola udělala své). Hned následující skladba "Dimension 6" vzdává hold klasickému heavy metalu a Mr. Nesmoht nahodí nejeden heavy ječák. Ačkoliv klasický heavy metal nesnáším, zde to, nevím proč, dokonale funguje. Dokonce jsem se přistihl, že tyto heavy postupy na "Reaping The World Winds" doslova vyhledávám. Zřejmě za to může fakt, že skloubení NVBHM s dark cyber metalem severské školy chtě nechtě působí tak nádherně dekadentně.

Když už jsme u výčtu těch novum, nesmím zapomenout na další důležitý aspekt v atmosféře DIMENSION F3H a to orientální vlivy. Poprvé výrazněji vyplavou na povrch ve třetí "The 3rd Generation Armageddon". Hitovka jak prase, no ne nadarmo ji hoši z Hammerheart Records umístili na svou kompilačku. Nesmíme zapomínat, že Morfeus umně ovládá syntetizátory a klávesy, takže proč by nám to pořádně nepředvedl. A do toho ty zpěvy indických beduínů, sakra hoši vy mě zničíte. A Mr. Nesmoht si do toho, jakoby nic, v klidu zpívá včetně heavy fistulek. Naprostá genialita, mám husí kůži po celém těle. Snad jen ten závěr působí až moc psycho (asi nejeden z vás přerušil reprodukci a podíval se, zda není CéDé poškrábané :-) V následující "Betrayer" na nás Morfeus vybalí své symfonické tendence, jenž výborně zúročil již u Limboniků na prvních dvou fošnách.

Ovšem pozor! Pokud se doposud deska nesla v pohodovém (až "veselém") duchu, tak vše subtilně nevinné rozmete sedmiminutový! extrémně gradující ambientní skvost "Waterworld", jenž nás na bedrech zuřivého draka, chrlícího síru, přenese do samotného jícnu pekla. Kdo viděl geniálního Exorcistu a vzpomíná si na začátek filmu, kde konsternovaný archeolog nalezne kdesi v saudskoarabské poušti odpovědi na samotný původ zla, tak podobného pocitu jsem nabyl při poslechu "In A Dreamlike State Of Mind", pro mě jednoznačně vrcholu desky. Éterické zpěvy sirén jakoby značily příchod světla, ale... Zlo mívá mnoho podob a ta nejhorší nosí tvář anděla. Možná, ale následující "With An Overdose Of Ecstacy" svým pozitivním vyzněním hovoří jinou řečí, i když ne pro každého může být smrt to pravé ořechové. Tyto dny jsou plné tragédií / Život, co nemohl být / Zvuk zrození smrti je jen šepot ve tmě.

V následujících kouscích "Paint Me Something Bleach" a "Mirrorheart" ještě více vyniknou orientální vlivy, nasáklé ponurým mysticismem a to hlavně díky hostujícím dívčinám. Už asi i Mr. Nesmoht pochopil, že tento kočár nejede do nebe, takže pro jistotu rezignoval na pohodový heavy ječák a svůj vokál raději prohnal různými odlidštěnými mašinkami. V poslední (metalové) skladbě téměř až black/deathově murmuruje nebo hovoří jazykem umělé inteligence. Co dodat, po vyposlechnutí druhého ambientího válu "Reborn", musím jen konstatovat, že další geniální dílo spatřilo světlo metalového světa (ovšem určitě potěší i milovníky elektronické hudby).

sestava: Mr. Nesmoht - zpěv, Mr. Morfeus - kytary, syntetizátory hosté: Stian "Thunderforce” Kristoffersen - bicí, Motvind - kytara, Endre Moe - baskytara, Anette Gulbrandsen a Line Ødegård - zpěv
produkce: Morpheus
studio: Brydeslottet