29.09.16

06.09.16

06.09.16

THE PROJECT HATE MCMXCIX - The Lustrate Process

2009 Vic Records

Dotovaná nenávist

Pokud bych dostal za úkol sestavit žebříček nejpřehlíženějších a nejméně doceněných kapel extrémní metalové scény, jednu z prvních příček by na něm zcela nepochybně zaujímali švédští rouhači THE PROJECT HATE MCMXCIX. I přes fakt, že za jedenáct let existence vydali pět řadových alb a vygenerovali zcela unikátní, monstrózní zvuk mísící severskou kytarovou mohutnost s moderní klávesovou elektronikou, nikdy se jim nedostalo větší mediální pozornosti, potažmo reklamou patřičně podpořené distribuce.

Hlavní síla tohohle spolku vždy spočívala především v nepřeslechnutelném kontrastu mezi mužským growlingem Jörgena Sandströma a ženským, takřka gotickým čistým zpěvem. A i přes fakt, že kapela pochází z kolébky melodického death metalu, nikdy se nedopouštěla jakéhokoliv kopírování žánrových klišé. Ba naopak, úvodem zmíněný těžkotonážní zvuk, který je i díky epickému rozsahu skladeb (většinou výrazně přesahujících šest minut hracího času) něčím vskutku ojedinělým, snese srovnání snad jen s žánrovými inovátory GODGORY. V roce 2007, s pátou řadovkou "In Hora Mortis Nostræ", navíc kapela prvně angažovala "živého" bubeníka (namísto doposud programovaného), čímž dostal onen komplexní sound ještě větší, živelnější a energičtější drive.

Lustrace (ne)lidských posedlostí

Fakt, že i pouhé dva roky z jedné životní etapy mohou být setsakra dlouhá doba, stojí na pozadí vzniku šestého počinu nazvaného příznačně "The Lustrate Process". Už vloni oznámil svůj odchod z kapely kytarista Petter S. Freed, jehož záhy (a podle očekávání) nahradil Anders Bertilsson (COLDWORKER), který tou dobou už skládal společně s Lordem K. materiál k nové desce. Letos pak kvůli účinkování v mnoha dalších projektech odešel bubeník Daniel "Mojjo" Moilanen a jeho místo zaujal Thomas Ohlsson (ex-AXENSTAR). Posledním políčkem byl pak odchod baskytaristy Michaela Håkanssona a tak se nahrávání basových linek ujal sám Lord K. Podle jeho slov vznikl skrze velkou spoustu prochlastaných nocí nejlepší materiál, jaký údajně vzniknout mohl. A jak tuhle důkladnou lustraci vidím zastřízliva já?

"The cleansing can begin
He who dies will die of sin
The cleansing can begin…"

Posedlostí se v psychologii označují nutkavé obsedantní myšlenky, kterým se člověk nedokáže bránit. To samé pak platí pro hudbu. Melodie na "The Lustrate Process" jsou i po několikerém poslechu vkrádající se obsesí. A to i přesto, že je začátek úvodní, téměř třináctiminutové "Descend into the Pits of Eternal Possession" zahalen v nezvyklém, death-thrashovém hávu. Ovšem jinak je úvodní skladba ukázkovým příkladem celé tvorby The Project Hate - death metalová zběsilost kontra emocionálně prostupující ženský zpěv, neurotické skoky od démonicky rezonujících kytarových stěn přes epické klávesové mezihry, zběsilé MESHUGGAH riffování, až po samostatné elektro-industrální defilé. To všechno přibité na kříž dech beroucí metalové pompéznosti, se vší bolestí rouhavých zpovědí. Novince nechybí hitové, zapamatovatelné motivy (refrén "You Come to Me Through Hell"), symfonický podkres, větší počet výrazně deathových momentů i nepatrně četnější podíl elektroniky. Deska, která ve výsledku působí mohutněji, o něco kompaktněji než její předchůdce, se mi přeci jen zdá posluchačsky nejobtížněji přístupným kouskem v celé dosavadní diskografii kapely. Zvláště znáte-li motivy a skladatelské postupy předcházejících alb. Pokud jí však svůj čas věnujete, dostane se vám příkladného moderního, industrializovaného (melodického) death metalu schopného udržet si pozornost a po celou hodinu nekompromisně drtit duši i lačné sluchovody.

Co závěrem? Pod tematicky precizním coverartem (opět) z tvůrčí dílny Marko Saarelainena, s vynikajícím masteringem (opět) Dana Swanö, přidali THE PROJECT HATE MCMXCIX pár nových prvků, ale přitom si (opět) zachovali to, čím jsou už takřka nezaměnitelní. I když si odmyslím subjektivní fakt, že leta patří mezi mé oblíbené formace, já tam tu kvalitu prostě cítím, byť jinak těží ze základních metalových prostředků jako agrese, nenávist, zloba. Takže pěkně po práci, pusťte si kvalitní lustraci!

sestava: Lord K Philipson - kytary, baskytara, klávesy, programování, doprovodný zpěv, Jörgen Sandström - zpěv, Jonna Enckell - zpěv, Anders Bertilsson - kytara, Thomas Ohlsson - bicí
produkce: Lord K. Philipson
studio: The Dungeon, Studio One