29.09.16

06.09.16

06.09.16

XIII. STOLETÍ - Vendetta

XIII. STOLETÍ - Vendetta

2004 Monitor/EMI

Jihlavští kabaretiérové XIII. STOLETÍ se opět hlásí o slovo. Bez výrazných fanfár a poněkud utajeně se na pultech obchodů objevila zbrusu nová deska "Vendetta". Kdo věřil, že řeči o rozpadu jsou jen chabým výkřikem do tmy, měl pravdu. Jejich osobité varieté pokračuje a to myslím doslova. Nejenže se jim podařilo nějakým záhadným způsobem přesvědčit vydavatelský kolos EMI, aby se o emisi CD, navíc s dosti provokativním obalem, postaral (že by magické síly voodoo skutečně účinkovaly), ale rovněž již zdravá drzost a ironie ansámblu pomalu přetéká v poháru trpělivosti posluchačů. Ostatně stačí si poslechnou texty a člověk neví, zdali se má smát (můj případ:-) nebo brečet (část bývalých fanoušků, co skupinu zavrhla po posledním jakž takž "seriózním" albu "Ztraceni v Karpatech"). Sice neznám výhradního autora textů a hudby Petra Štěpána osobně, takže nemohu posoudit jeho myšlenkové pochody, ale pevně věřím, že ideový koncept alba myslí s velkou dávkou ironie a nadsázky. Ostatně o tom svědčí i prohlášení v bookletu alba, že XIII. STOLETÍ svou minulostí i kořeny tkví v punku a Gothic rock chápe hudebně a ideově jako nastupující vlnu postpunkové éry. Z toho vyplývá, že v hudbě XIII. STOLETÍ nelze hledat propracovanou muziku, ani hráčské finesy, ale jednoduše způsob výborného odreagování a nyní si s "Vendettou" užijete i spoustu legrace. Přesně v duchu punku, který si na nic nehraje a slouží jen k bezmyšlenkovitému vybití.

Ano i já jsem při prvotním poslechu "Vendetty" zíral s otevřenou hubou. Jednak skupina v promo kampani nelhala a skutečně oproti ambientnějšímu "Metropolis" přitvrdila a vrátila se více ke kořenům (myšleno ke kořenům samotného stylu, takže z výrazného vlivu ancestorů SISTERS OF MERCY se nevymanila), po zvukové a producentské stránce rovněž odvedla výbornou práci, ovšem hlavním meritem věci a mezi nejvíce šokující stránku novinky patří bezesporu texty. Nepochodí ten, kdo si navykl na vytí vlkodlaků či DeSadovu dekadentní romantiku, protože na desce "Vendetta" naopak cestujeme v čase jednak do současnosti (např. druhá skladba "Rezident Evil": Mediální hvězdou jsi občas chtěla být, propaganda mívá svůj jasně daný cíl. Po nocích se stáváš červenou královnou, v podvazcích a krajkách tvé vnady ke hrám zvou; nebo osmá "Poslední letadlo do Buenos Aires": Poslední den, ještě hodina zbývá. Bizardní epocha končí svůj čas. Výbuchy v dálce a světlice na nebi. Proměna světa a fantazie v nás. Kde je ta cesta uprostřed chaosu. Zbyly jen ruiny vznešených měst.), ale dokonce i do vzdálené chladné budoucnosti (třeba hned úvodní "Vendetta": My spatřili jsme záři, úsvit nových dnů. Vládu monokultury a korporaci snů. Rozbořený Disneyland, v kouři Babylon. Byl dobyt Matrix, vypalte Sion; nebo třetí "Horizont událostí": Jak připojený cyborg, lehce naslouchá. Na digitálních cestách v povětří. V parscích se vznáší, vidím tvoji tvář, je v dešti čísel krásná, jako nikdy dřív.).

Přestože na poprvé se neubráníte úsměvu, postupem jsem si na bizardní větná spojení zvykl a momentálně na Petrův "básnický" talent nedám dopustit. Petrova inspirace filmy (hlavně německým hororovým expresionismem či hollywoodskou starou školou 30. let) se promítla v textech už na předchozích deskách a vyvrcholila ve skladbě "Metropolis" z minulého stejnojmenného alba, jenž vzdávalo hold klasickému období "hollywoodských černobílých snů". Na "Vendettě" ventiluje své nadšení naopak moderními hollywoodskými trháky a horory (např. "Rezident Evil", "Horizont událostí" či "Matrix") nebo překvapivě potěší útržky z hodnotnějších (spíše "nezávislých") filmů jako Twin Peaks - Ohni se mnou pojď či Purpurové řeky. Pokud české texty maximálně vyloudí úsměv na tváři (později doufejme nadšení), tak doslova za břicho jsem se popadal při poslechu tříakordových "vypalovaček" "Berlin & Vienna" a "Into the garden of delight". Nechápejte mě však špatně. Právě tyto skladby patří k tomu nejlepšímu na albu. Jejich hitový potenciál se dá doslova krájet, ale tu špatnou anglickou výslovnost a 100 %-tní klišovitost mám chápat jako dokonalou ironii a parodii všech těch gothic rockových band? (Follow me, Follow me into to the night :-) A co ty útržky textů z alba "Illusion" od německých trubadúrů CREMATORY? Zase jste mě dostali, vy jedni rarášci. Pokud se v mém úsudku nemýlím, smekám klobouk. Být nejlepší ve svém stylu a ještě ho parodovat, to dokáží snad jen Monty Python. Po tom všem vás spíše nechají více chladnými "seriózněji" laděné skladby jako "Zodiac" či "Obřad za mrtvé", jenž by v pohodě zapadly třeba na takové "Werewolf" či "Nosferatu". Jako bonus na CD nalezneme novou verzi skladby "Bela Lugosi's dead" a cover od SEX PISTOLS "Stepping Stone".

Vyřčení závěrečného verdiktu k albu "Vendetta" rozhodně není lehký úkol. Srovnám-li desku se staršími, časem prověřenými, nahrávkami, tak "Vendetta" se mi jeví mnohem zajímavější, barevnější a živější. Už "Metropolis jsem hodnotil velmi vysoko. Na druhou stranu chápu, že nemálo kdo dal XIII. STOLETÍ adie, neboť se nebyl schopen povznést a nebrat jejich muziku smrtelně vážně. XIII. STOLETÍ už nechtějí prorokovat své temné evangelium, možná ani nechtějí šokovat, ale jednoduše bavit. I když na to nevypadají, v srdcích jsou to stále ti rebelující punkáči.

sestava: Pavel Štěpán - bicí, Ollie Ryšavá - klávesy, Martin Soukup - baskytara, Petr Štěpán - zpěv, kytara
produkce: Petr Štěpán
studio: Benas