29.09.16

06.09.16

06.09.16

ORPHANED LAND - Mabool

ORPHANED LAND - Mabool

2004 Century Media

Na dlouhých sedm let se odmlčela jedna z nejoriginálnějších metalových skupin současnosti - ORPHANED LAND. O to více zaujme skutečnost, že tento pozoruhodný kvintet pochází ze země, kde to metalovými skupinami zrovna přeplněné není, tedy z židovské otčiny - Izraele. Nevím, zdali za tak interesantní hudební nápady, rodící se v hlavách skupiny, může její způsob odpoutání se od těžké reality života v Izraeli, zmítané válkou mezi židy a muslimy, jedno však mohu říci s kamennou jistotou, a to, že tak "šmakující" desku, jako "Mabool", jsem již dlouho "nežral" (promiňte, neslyšel :-) Ze skupiny doslova čiší bezprostřední láska k hudbě. Prostřednictvím hudby ORPHANED LAND se dostáváme doslova do jiné dimenze bytí, do světů nových, nepoznaných. Orient na nás středoevropany působí vzdáleně, cize, netradičně a tato skutečnost se při poslechu "Mabool" odrazí. Dodejme, že rozhodně pozitivně. Tyto prvky, jenž ORPHANED LAND do své hudby velmi vkusně a s citem zakomponovali, působí ve spojením s technickým death metalem velmi svěže a originálně. Když připočteme další netradiční nástroje, ať etnické či smyčcové a dále sbory, zůstává až rozum stát, s jakou bravurou se vše podařilo ve studiu ukočírovat a hlavně, že tato pestrá paleta nepůsobí vůbec kýčovitě přeplácaně, ale naopak dokonale funguje.

Z desky "Mabool" vyzařuje upřímné poselství. Ostatně biblické téma o Potopě (Mabool) nemůže být výmluvnější. Tento věčný příběh o nesváru národů a kultur, jež se semknou až po božské mstě - apokalyptické Potopě a společně pak hledají na obrovské Arše spásnou zemi, reflektuje současnou situaci na blízkém a středním východě. Podtitul alba "Příběh tři synů ze sedmého" můžeme chápat jako metaforu tří odlišných kultur - Judaismu, křesťanství a Islámu.

Stejná síla jako z koncepčního tématu desky vyzařuje ze samotné hudby a z hráčských výkonů. Těžko mě letos nějaká deska více zaujme. ORPHANED LAND totiž na "Mabool" pracují s mnoha rozličnými hudebními výrazy. Jednou slyšíme tvrdé kytarové riffy, jindy art rocková sólíčka či death metalové výjezdy a la OPETH. Ovšem nejvíce si cením, že nosným podkladem desky se stal progress v DREAM THEATERovském duchu řízlý orientálními prvky či klasickou hudbou. Nechápejte to však jako kopírku (inspirační zdroj možná, těch najdeme povícero), ale jako cestu k vytvoření co nejpestřejších kompozic. Když si myslíme, že skupina svůj bohatý rejstřík vyčerpala ozvou se mohutné spory (kam se hrabe THERION) či akustické brnkačky. A to nemluvím o pestrém rejstříku vokálních poloh a jazyků (angličtina, hebrejština, latina + fiktivní řeč).

Ačkoliv jsou hudebníci samouci, jejich hráčským výkonům nelze nic vytknout. Holt přirozený talent se nezapře. Velmi též oceňuji práci s náladami a atmosférou. Podobně jako švédští OPETH rovněž ORPHANED LAND dokonale střídají syrové a subtilní pasáže, navíc Izraelci jdou ještě dále, neboť je mnohdy výborně sjednotí. Taková trojka "The Kiss Of Babylon (The Sins)" budiž nejlepším důkazem. Nad tvrdým metalovým podkladem s hutnými riffy se jako anděl vznáší čarokrásná halekačka (ženská i mužská).

Přestože se nahrávalo v Izraeli, zvuk se naštěstí docela povedl, i když větší průzračnost a razance by neškodila. Rovněž obal patří k těm nejlepším, jaký jsem letos viděl. Na závěr bych upozornil, že první emise alba vyšla v limitované verzi s bonusovým CD (za stejnou cenu). Tentokrát mám z bonusového CD neskonalou radost, neboť jeho kvalita (škoda jen kratší délky, ale jde o bonus, tak co více si přát) se vyrovná prvnímu disku. Obsahuje živák s výborným zvukem, abych byl přesnější, tak skladby s předchozích dvou alb v akustické podobě. Především bych upozornil na zajímavý cover od PARADISE LOST "Mercy". Zajímavý z toho důvodu, že ačkoliv melodie a refrén pochází z oné skladby "Mercy" z alba "One Second", tak zbylý text ze skladby "Gothic" ze stejnojmenného druhého alba britských melancholiků.

"Mabool" mě pohltil a očaroval. Skutečně nádherná deska. Dalším a dalším poslechem naleznete stále nové motivy a nápady. Od dob takového "Omnia" (IN THE WOODS...) či "Focus" (CYNIC) jsem nezažil tak slastné hudební pocity.

sestava: Yossi Saharon - kytara, saz, buzuki, oud, Matti Svatitzki - kytara, Kobi Farhi - zpěv, Uri Zelcha - bezpražcová baskytara, Eden Rabin - syntetizátory, piáno, hosté: Avi Diamand - bicí, Avi Agababa - perkuse, Shlomit Levi - zpěv
produkce: ORPHANED LAND
studio: Zaza, Bardo
čas: 67:58 (+ 26:43 limited edition)