BETWEEN THE BURIED AND ME - The Great Misdirect
ABYSS doporučuje

2009 Victory Records

čas: 59:34
styl: progresive metalcore

Umělecká nespoutanost

Celé tajemství života se skrývá v jedné jediné věci: Nechat člověka dělat to, co ho opravdu baví a všelijak niterně naplňuje. Pak je opravdu šťastný. Štěstí lze vyčíst z různých oblastí lidského konání, pakliže se ale jedná o uměleckou či jinou zábavní činnost, je rozhodně snadnější vyčíst z jeho díla rozpoložení a motivy, které ho přiměly k tomu, aby takový počin vytvořil.

Pokud bychom se měli tímto pravidlem řídit, pak lze u každého alba BETWEEN THE BURIED AND ME s němým úžasem sledovat, že si hraní neskutečně užívají, milují na sobě vlastní invenci a nebojí se reakcí, které může jejich skladatelská drzost vyvolat. Osobně nevím, zda mohu novinku "The Great Misdirect" považovat za nejsilnější počin, jaký lze od této hudebně neobvyklé party slyšet, protože již přeci jen máme za sebou veledíla "Alaska" (2005) a hlavně "Colors" (2007). Rád bych se ale protentokrát vyhnul srovnání, protože aktuální nahrávka je jednoduše zlehka se tvářící svébytná ukázka muzikantské svobodomyslnosti a vyspělosti a nabízí tolik neskutečných nápadů, stylových přesahů a impozantních proměn nálad, že fascinuje každým dalším poslechem.

Neskrývaná radost bude probleskovat každým, kdo při první skladbě "Mirrors" přijme pozvání od muzikantů na návštěvu do jejich náladových rozmarů. Všeobjímající progrese začne posluchače vzrušovat hned prvními okamžiky desky a člověk jen nedočkavě hltá každičký další náznak nečekanosti. Ano, tohle je skutečná variace na téma dokonalého splynutí hned několika stylů, gradující zabarvené metalové drama, kde se death metalcoreový podklad tříští na několik dalších žánrových odboček, mimo jiné úchvatné melodické rockové pasáže (v tomto ohledu vítězí především čarokrásný úvod v podobě písně "Mirrors"), zlehka kabaretní výstupy ("Fossil Genera - A Feed from Cloud Mountain"), nebo absolutní standard, na který jsme u BTBAM již zvyklí z minulosti ("Obfuscation"). Grandiozita a tvořivost získávají jasnější kontury nejen přibývajícím časem (při pohledu na délky jednotlivých skladeb se mnohdy protáčejí panenky, přeci jen u metalcoreového žánru nejde o příliš typickou věc), ale zejména expresivními melodickými linkami, kterými je celé album protkáno jako veliká pavoučí síť. "The Great Misdirect" v podstatě opovrhuje výrazně slabšími chvilkami a všechny písně zapadají do konceptu tohoto díla znamenitě, přesto pro mě osobně nejcharismatičtěji působí závěrečná (podržte se!) osmnáctiminutovka "Swim to the Moon", možná jedna z nejlepších skladeb, jakou kdy tito muzikanti napsali. Rozlehlá krajina nálad, drsná a přesto chvílemi velmi přívětivá. Skladba připomíná epické dobrodružství; vládnou jí výjimečné refrény, několik ohromujících kytarových sól a frenetické bicí. Nejméně osm minut z tohoto songu mi přijde jako jedna velká dokonalá improvizace, a to je právě to, čím je tato parta nezaměnitelná. Jejich progresivní touhy si svou nevyčerpatelnou studnicí originality vynucují u posluchačů téměř zástavu dechu. Do paměti svých příznivců už se zapsali dávno, nyní pouze dokazují, že naprosto oprávněně.

A jsme u samého závěru dnešního ohlédnutí nad jedním z nejočekávanějších počinů tohoto roku. Mé osobní očekávání album "The Great Misdirect" určitě naplnilo, ba co víc, svou žánrovou pestrostí, melodickou bohatostí i emotivními momenty nutícími k zamyšlení, snad i překročilo. Nejtěžší chvíle je ale teprve přede mnou. Hodnocení v číslech. Přemýšlím, sumarizuju, pocitově hodnotím… Jak to ale dopadlo, posuďte sami o pár centimetrů níže.

sestava: Tommy Rogers – zpěv, klávesy, Paul Waggoner – kytara, zpěv, Dan Briggs – baskytara, Dustie Waring – kytara, Blake Richardson – bicí, perkuse, Chuck Johnson - zpěv (pouze ve skladbě "Swim to the Moon")
produkce: Jamie King, BETWEEN THE BURIED AND ME
1. Mirrors
2. Obfuscation
3. Disease, Injury, Madness
4. Fossil Genera - A Feed from Cloud Mountain
5. Desert of Song
6. Swim to the Moon

"Chtěli byste harmonické plutí na vlnách kytarové melodiky?", táží se Američané BETWEEN THE BURIED AND ME. "A co tak sofistikovanou, ale o to agresivnější metalcorovou smršť?", dodávají jedním dechem. A pak hodinu ukazují, jak se dá s naprostou samozřejmostí míchat nekombinovatelé, jak se skladby mohou zničehonic proměňovat i postupně rozkvétat. Už pošesté, opět svým jedinečným stylem, který dokáží i nadále variovat a obohacovat, a jemuž dominují rozsáhlé skladby, které ve chvíli, kdy bychom čekali jejich konec, nabírají druhý a další dech a rozvíjejí se do nečekaných směrů. Nikomu jinému by takové eskapády neprošly, protože by se s nimi nikdo jiný nedokázal takto elegantně popasovat.

Přese všechen progresivní nádech zůstává klíčovým slovem "spontánnost". Tady nejsme na poli sebestředných sól. Protože ač i ta mají BTBAM rádi, ještě o kus více se jim příčí vědomí, že dokáží odhadnout, kam se vyvinou.

BTBAM jsou kapelou s vzácnou kvalitativní vyrovnaností i schopností zas a znovu chytit a nepustit. Pokud už jste tak dávno neudělali, otevřete oči a hleďte, kam až se může moderní metal rozvíjet. "The Great Misdirect" je uchvacující deska – a uchvácení je posluchačská emoce stojící vysoko nad pouhým žánrovým uspokojením.

90 %
Viktor Palák

Jedna americká formace, říkejme jí třeba BETWEEN THE BURIED AND ME, dokázala postupem let přetavit boom onoho moderního core/metalu do více než subžánrového umění. S každou další novou deskou posouvala a posouvá hranice stylů, kombinuje je a obohacuje těžko měřitelnou porcí spontaneity, emocí. Pokud se donedávna poslední deska honosila titulem "Colors" (což přesně reflektovalo jednotlivé barvité žánrové variace, které na ní před dvěma lety kapela předvedla), měla by se novinka "The Great Misdirect" jmenovat spíš "Multicolors". Osobitá, agresivní i niterná zpověď, epická výprava technickým metalem, progresivním metalcorem, okořeněná ozvěnami všeho toho moderního post-metal/rocku. Zkrátka muzikantsky inteligentní kabaret, jenž rozhodně není žádným velkým mrháním, o kterém hovoří volně přeložený název alba. Myslím, že nebude příliš nadnesené tuhle velmi očekávanou desku zařadit mezi to nejlepší, co jsem letos (napříč žánry) slyšel.

90 %
Jirka Jakoubě

95 %