29.09.16

06.09.16

06.09.16

BORKNAGAR - Epic

BORKNAGAR - Epic

2004 Century Media

Ještě jsem se ani dosytosti nenabažil výborného počinu "Empiricism" a už Norové BORKNAGAR přicházejí znovu, tentokrát s novinkou "Epic". Deska vychází v teplých červnových dnech a toto příjemné období evokuje i do oranžovo-červeného odstínu stylizovaná obálka, stejně jako minule ponořená do avantgardních motivů. Ostatně tyto vlivy se velkou mírou promítly i v samotné hudbě. Dávno pryč jsou doby pohanského black metalu, nyní máme co do činění s moderním melodickým metalem s vlivy art rocku, avantgardy, blacku či vážné hudby. Témata vikinských mýtů vystřídaly úvahy o relativitě kosmického universa či metafyzice. Oproti uceleněji znějícímu "Empiricism" v sobě "Epic" absorbuje mnohem více hudebních prvků.

Snad jen nesmírně hitový otvírák "Future Reminiscence", evokující klasické black metalové časy, by se mohl vyjímat na starších deskách, jinak hned následující "Traveller" reprezentuje skupinu v zajímavějším kabátě. Ačkoliv Vintersorg se drží pevně klasického grim vokálu s občasnými melodickými kreacemi, stejně tak kytarista Oystein to pořádně drhne až piliny odlétají, tak právě Lars díky propracovaným klávesám posouvá zvuk kapely do avantgardnějších končin, rovněž melodické sbory znějí jako by vypadly z repertoáru psychoušů SOLEFALD. Ostatně producent Borge Finstad s touto skupinou nahrával jejich epos "In Harmonia Universali" a na zvuku je to zatraceně poznat. Nechci hovořit o nějaké kopírce, vždyť BORKNAGAR za sebou mají pěkně dlouhou kreativní historii, chtěl jsem tím jen poukázat, jakým směrem se jejich hudba vyvíjí. Ostatně tento typ svojského metalu patří k mému vůbec nejoblíbenějšímu žánru (tedy hned po progresivnímu metalu), takže mé sluchovody mlaskají slastí. Na každém albu BORKNAGAR jsme nalezli jednu instrumentálku, ta na "Epic" nese název "The Weight of Wind" a patří k vůbec nejpodivnějším v historii skupiny. V podobném duchu se nese i sólové album "The focusing blur" VINTERSORGa. Ovšem současná podoba VINTERSORGu staví mnohem více na avantgradní a experimentální muzice, nicméně podobnou manýru pozorujeme nyní už i u BORKNAGAR. Na druhou stranu se skupina nebrání i výletů do rockové historie, konkrétně do období 70. let. Odér vzdušného hard rocku doslova prostoupil sedmou "Relate (Dialogue)" včetně klávesového zvuku typických hammondek. Velmi příjemně a poklidně působí i devátá "Circled". Opět slyšíme hřejivý tón hammondek, ale hlavně vyzpívaný čistý zpěv Vintersorga. Rovněž Oystein zkouší složitější prstoklady na hony vzdálené black metalové přímočarosti. Nyní zase trochu té avantgardy. Zajímavé klávesové party zdobí následující "Inner Ocean Hypothesis". Bravo Larsi. Trochu těch symfonických aranží se vyskytuje v předposlední "Quintessence". Jinak docela našlapaný vyprošťovák. Folkově laděná "The Wonder" patří doslova k příjemnému překvapení na závěr desky.

Téměř hodinka ve společnosti BORKNAGAR uběhla coby dup a musím říci, že to byl velmi dobře strávený čas. "Epic" sice v rámci norské metalové moderny tolik nepřekvapí, nicméně díky této desce skupina opět ukázala, kam až se může black metal vyvíjet a nebo komplexněji řečeno, že metalová hudba nezná hranic ani omezení.

sestava: Oystein G. Brun - kytara, Tyr - baskytara, Asgeir Mickelson - bicí, Lars A. Nedland - klávesy, Vintersorg - zpěv
produkce: Borge Finstad
studio: Toproom a Fagerborg Studios