06.09.16

06.09.16

OPETH

AGATHODAIMON - Serpent's Embrace

AGATHODAIMON - Serpent's Embrace

2004 Nuclear Blast

K německých skupinám holdujícím černému kovu jsem měl vždy averzi. Navíc ve spojení s vydavatelským Nuclear Blast, které již delší dobu nepřišlo s absolutní bombou v jiném, než heavy metalovém stylu. Ovšem AGATHODAIMON jsou čestná výjimka. Určitý podíl na této skutečnosti bezpochyby nese její bývalý člen Vlad, kterého coby výhradního textaře přizval lídr skupiny Sathonys, když roku 1997 nahrávali debutové album "Blacken The Angel". Vlad, jakož to rumunský očan, znalý tajemství karpatských hvozdů, vdechl jejich fluidum rovněž do AGATHODAIMON. Původně měl Vlad album nazpívat a opatřit jej klávesovými party, ale (pro mě) z neznámých důvodů mu bylo zakázáno vycestovat do Německa, tak alespoň celý materiál otextoval. Když nemůže Mohamed k hoře, musí hora k Mohamedovi a tak následovníka "Higher Art of Rebelion" skupina nahrávala s Vladem v jeho rodném Rumunsku. Z toho alba nejvíce, a řekl bych nejúpřimněji, čiší drakulovská lačnost po krvi. Kam se hrabou takoví SIEBENBÜRGEN či GRAVEWORM.

Následovník "Chapter III" vzniklal opět v Německu a hudebně se jedná o klasický model melodického black metalu s vlivy gothic a doom metalu. Syrový zvuk předchozí desky vystřídala křišťálová produkce podobně jako v případě debutu. Novinka "Serpent's Embrace" se od předchozích alb v mnohém liší. Tentokrát promo texty na stránkách vydavatele Nuclear Blast příliš nematou a opravdu se jedná o jejich nejvyzrálejší dílo.

Skupina vyspěla především po hráčské stránce, tudíž zní "Serpent's Embrace" poměrně technicky. Ačkoliv tuto skutečnost bychom na první poslech měli spíše kvitovat, pro ty, kdo již nějaký ten pátek poslouchají převážně skandinávský melodický black, musí je trknout, nakolik se jim AGATHODAIMON snaží připodobnit. Pokud počiny z éry s Vladem zněly poměrně invenčně, s typickou tajemnou karpatskou atmosférou, tak deska "Serpent's Embrace" se na první pohled tváří, jakoby objevila zlatý grál, ten však v rukou několik let drží norské blackové spolky. Skoro by se dalo říci, že Němci AGATHODAIMON hrají norský model melodického blacku.

Třeba hned úvodní "Cellos for the Insatiable" jakoby vypadla z repertoárů známých technických black metalistů OLD MAN'S CHILD. Jak kytarové riffy tak především klávesy znějí jako z jejich posledních dvou počinů. Trojka "Rebirth" mi zase až příliš připomněla BORKNAGAR z období "Qintessence". Vím, že v tomto stylu už asi ani není možné přijít s nečím převratným, pokud se tedy nerozhodnete přesedlat na jinou kolej (jak to udělali např. THE KOVENANT). Přesto musím počin "Serpent's Embrace" ohodnotit veskrze kladně, neboť AGATHODAIMON výše zmiňované skupiny nijak nekopírují, ale nechávají si zdravý odstup. Jak říkám, těm podobnostem (i když někdy až do uší bijícím) se nelze v melodickém black metalu vyhnout. Taky nenadáváme, že současné deathové či grindové spolky se sobě podobají jako vejce vejci a že se navzájem vykrádají.

"Serpent's Embrace" se opět nahrávalo v Kohlekeller studiu (např. CREMATORY), takže po zvukové stránce nemám námitky. Navíc kvituji, že gothic doomové manýry charakterizující minulou desku "Chapter III" vystřídala black metalová vitalita. Sice se nejedná o ten syrový misantropní black, ale třeba takovým cukroušům MYSTIC CIRCLE dávají AGATHODAIMON pěkně na frak.

sestava: Sathonys - kytara, čistý vokál, Akaias - kytara, zpěv, Eddie Smith - baskytara, zpěv, Felix Walzer - klávesy, Matthias Rodig - bicí
studio: Kohlekeller Studio
čas: 43:18