29.09.16

06.09.16

06.09.16

ENSLAVED - Below The Lights

ENSLAVED - Below The Lights

2003 Osmose Productions

Počin "Below The Lights" od vikingů ENSLAVED se nejen pro mě stal příjemným překvapením minulého roku. Doslova mi vyrazil dech, opravdu. Zbožňuji první tři alba - "Vikingligr Veldi" (1994), "Frost" (1994) a zejména "Eld" (1997), těm už nikdo nevymaže punc nejlepších viking/pagan black metalových klenotů. Po vydání čtvrtého alba "Blodhemn" (1998) začal můj zájem o novější tvorbu opadat. A zcela opadl po vydání "Mardraum - Beyond The Within" (2000). Vadila mi těžkopádnost a jakási roztříštěnost těchto desek. Rovněž koketování s death metalem či s dunivým hard rockem (opravdu) mi k sdrci moc nepřirostlo, spíše naopak. Pryč byly epické hymny či pohanský mysticismus a doslova chytlavé (nezaměňovat se slovem podbízivé) melodie, při nichž příjemně mrazilo v zádech. Kdo by tušil, že po už hodně "zvláštním" "Monumension" (2002) půjdou ostřílení pardálové do sebe a minimálně od dob "Eld" vyvrhnou opět lesknoucí se klenot.

"Below The Lights" skutečně září (navzdory názvu desky) všemi možnými barvami a k mému největšímu potěšení nejvíce oslňuje avatgardně/progresivním světlem. Ačkoliv tyto tendence jsme mohli zaregistrovat již na minulé desce, své dokonale vyprofilované kontury získaly až nyní. Na albu ENSLAVED kombinují technický black metal opět s vikinským charisma starších desek. Na jedné straně se jedná o pohled do minulosti (Zřejmě z nostalgie se nahrávalo opět ve studiu Grieghallen, kde vznikla první tři alba. Za tu dobu však studio prošlo technickým vývojem, takže nečekejte přírodně syrový zvuk, ovšem ani futuristický, typický pro alba nahrávaná v Abyssu.), na straně druhé si skupina uvědomila, že se nachází ve 21. století. Kombinace moderny s inkarnací vikinské minulosti vyzní v podání ENSLAVED vskutku báječně. Třeba úvodní "As Fire Swept Clean The Earth" by klidně z větší části mohla figurovat na některém z prvních alb. Opět slyším ty nádherné kytarové výboje tvořící monumentální melodie. Hlavně rytmika svižně uhání a nese celý ten kolos hrdě vpřed (vzad ani krok). V některých úsecích bicí úmyslně trochu zmonotónní, načež ve spojení se sekanými riffy dochází až k hypnoticky katarzujícím, až psychedelickým momentům. Grutle zase křičí hlasem hejna havranů jakoby z horského štítu, tu a tam přihodí svůj melodický bardovský vokálek. ENSLAVED dali vale krkolomným postupům, na jedné straně vsadili na rozmáchlé majestátné melodie s nádhernými kytarovými sóly ("As Fire Swept Clean The Earth", "The Dead Stare", "Ridicule Swarm") a na straně druhé na (místy až disonantní) propracované riffy ("Queen Of Night", "Havenless", "A Darker Place") podobně jako jejich krajané ATROX či RAM-ZET.

Přestože zní deska "Below The Lights" jako celek hodně moderně, na rozdíl od těch předchozích v ní spatřuji staré dobré ENSLAVED. Pod moderním kabátem tluče srdce pravého vikinga. Ostatně i grafické zpracování bookletu a fotografie členů skupiny svou minulost nijak nepopírá.

sestava: Ivar P - kytara, klávesy, efekty, Grutle Kjellson - zpěv, baskytara, Arve Isdal - kytara, Dirge Rep - bicí
produkce: Pytten a ENSLAVED
studio: Grieghallen